المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كمال الاجسام زيادة الوزن وبناء العضلات

Heron
05-05-2012, 04:04 PM
معلومات المتقدم بالاستفسار :

الطول :170 متر
الوزن : 61 كيلوجرام

نسبة الدهون : 21

و الاستفسار كالتالي :
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
في البداية أحب أعرفكم أني بدأت كمال الأجسام من حوالي سنة
كان الهدف منها في البداية زيادة في الوزن
أول ما بدأت كان وزني 44
ولعلمكم كان خلال السنة في فترات انقطاع كثيرة أكثر فترة تقريبا 3 أشهر
الآن وزني 61 كيلو وينقصني حوالي 8 كيلو
ولي راجع التمرين شهرين زاد فيها وزني 3 كيلو
فترة الشهرين الأخيرة بدأ جسمي بالتحسن قليلا ظهرت بعض العضلات مع زيادة في الوزن مثل ما قلت
أنا حاليا أعتمد على المكمل الغذائي سيريس ماس فقط وآخذه بطريقة غير مرتبة
يعني من مرتين إلى ثلاث مرات يوميا في أي وقت والأغلب بعد الوجبات الرئيسية
وأحيانا بين الوجبات آكل السناك والحلويات
سؤالي واستفساري من أهل الخبرة
هل أضيف شيء مع البروتين مثل الأمينو وغيره؟ وهل بهذه الإضافات سيحدث تغيير ملاحظ وكم المدة؟
مثل ما قلت لكم في بداية دخولي للعبة كان الهدف زيادة الوزن بدون اهتمام بشكل العضلات
لكن الآن يهمني شكل الجسم المتناسق أكثر
وسؤالي الآخر: ماذا عن الهورمونات؟ وكم الوقت الذي سيكون التغيير ظاهرا لو تناولت هذه الهورمونات مع التمرين؟
وشكرا لكم...

King Of Coffee
05-05-2012, 05:04 PM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

هل أضيف شيء مع البروتين مثل الأمينو وغيره؟ وهل بهذه الإضافات سيحدث تغيير ملاحظ وكم المدة؟

- المدة لا تستطيع تحديدها , مسألة الإضافة بإمكانكـ إضافة الكرياتين المونوهيدرات + BCAA's

وسؤالي الآخر: ماذا عن الهورمونات؟ وكم الوقت الذي سيكون التغيير ظاهرا لو تناولت هذه الهورمونات مع التمرين؟

- الكورسات الهرمونية تحتاج برامج غذائيـة صارمـة جدا - بالإضافة يا كابتن الهرمونات لها أضرارها الصحية الخطيرة وقد تكون الدائمة إن لم تكن تحسن التعامل معها ... فلا أنصحكـ بها أبداا ..

ديزل ديزل
05-05-2012, 05:19 PM
​انتا متاكد ان نسبه دهونك 21

Heron
05-05-2012, 06:42 PM
King of coffe اشكرك اخي جزيل الشكر على الرد والنصائح ... ديزل ديزل انا حسبتها عن طريق الحاسبة في احد المواقع بادخال الوزن والطول لا ادري عن دقتها

ديزل ديزل
05-05-2012, 06:45 PM
نسبه الدهون عليه جدا انتا ازاى وزنك 61 ودهونك 21 مينفعش 61 يعنى نسبه دهون قليله 12 الى 15 فى الحدود دى الافضل انك تقسها فى صيدليه علشان كده مش هرد عليك اللى ما تتاكد من نسبه الدهون

ديزل ديزل
05-05-2012, 07:05 PM
​انتا متاكد من طولك ووزنك على العموم اتوزن وقيس طولك ونسبه الدهون عن اى صيدلى عن جهاز قياس الدهون وبالنسبه لزياده الوزن اهتم بالكربهدرات والخضراوت والبروتين والفيتمانات زود نسبه الكربهدرات علشان وزنك يزيد زى المكرونه والمخبوزات كتر من الكرب الارز السلطات

Heron
05-05-2012, 07:14 PM
شكرا لاهتمامك اخي ديزل انا ساذهب الى الصيدلية بعد قليل لاتاكد من نسبة الدهون اشكرك جدا على الاهتمام

ديزل ديزل
05-05-2012, 07:19 PM
​حبيبى احنا هنا فى الخدمه

Heron
05-05-2012, 11:10 PM
​حبيبى احنا هنا فى الخدمه
أخي ديزل انا ذهبت إلى الصيدلية فأخبرني الدكتور أن قياس نسبة الدهون تتم فقط في المختبر ويجب أن أكون صائما وتظهر النتيجة بعد يوم كامل
لذا سأذهب غدا وأنا صائم إلى المختبر لأجري الاختبار وبعدها أوافيك بالنتيجة
ربي يسعدك دنيا وآخرة

Heron
03-06-2012, 11:43 PM
مرحبا واعتذر على التاخير
بالنسبة لسؤالك اخي ديزل عن نسبة الدهون هي 15.8
وعلى فكرة وزني نزل شوية من تاريخ كتابة الموضوع
وزني الان 60

ديزل ديزل
04-06-2012, 01:41 AM
يعنى انا كلامى مش غلط مينفعش افيدك كده وخلاص على العموم لو لسه بتستخدم السيرس ماس استخدمو وظبط التغذيه خد مره الصبح قبل الفطار ومره بعد التمرين ومره قبل ما تنام ده بالنسبه للبودرد بس اهم حاجه التغذيه متعتمدش على المكمل التغذيه اساس اللعبه

Heron
04-06-2012, 07:29 PM
اشكرك ديزل على سرعة الاجابة وحسن الاهتمام