المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كمال الاجسام منتج السلتك او منتج كرياتين بيور ؟

بسام حسنى
22-05-2012, 11:42 PM
معلومات المتقدم بالاستفسار :

الطول :170 متر
الوزن : 86 كيلوجرام

نسبة الدهون : 0000

و الاستفسار كالتالي :
السلام عليكم يا شباب

انا بحضر فى كورس مكملات من ( واى بروتين كمليكس ، امينو او bacc، جلوتامين )

وكنت محتار فى منتج بور او منتج كرياتينى ، فكنت محتار بين انى اجيب السلتك من كتر اللى بسمعه عنه ، او انى اجيب منتج كرياتين بيور صافى واستخدمه بدل السلتك ؟

فيا ريت مشزرتكم لانى محتار فعلا ، ولو يا ريت كمان تقولولى اية هو احسن منتج كرياتين صافى او اسم الشركة المصنعة له ؟

وشكرا

u turn
23-05-2012, 01:20 AM

وعليكم السلام

انا جربت السلتك وجربت كرياتين مونوهيدرات من شركة ديماتيز

بكل المنتجين ظهرت نتائج طيبة لكــن نتائج السلتك افضل بالنسبة لي

جميل 505
23-05-2012, 01:54 AM
السلام عليكم
اخوي انصحك خذ كرياتين مونوهيدرات عادي
لا تأخذ السل تك لانه منتج فاشل وطعمه غثيث وسعره غالي واصلا لو تقرأ العلبه حقته راح تلاقي المكونات عباره عن كرياتين مونوهيدرات + كربوهيدرات +فيتامينات

عليك يا صديقي بالعادي او بالكون كرياتين جباااااار
وشكرا

بسام حسنى
23-05-2012, 09:23 AM
شكرا على ردودكم
بس الواضح من الردود ان الرد الاول ( u turn ) انه مفيش مشكلة من استخدام السلتك وانه كويس معاه ، والرد التانى ( جميل 505) بيدل ان السلتك فاشل ولا له اى لازمة
لسة فى حيرة !!!!!!!!!!!!!
فارجو الافادة اكثر من الشباب اللى جربوا السلتك او اى الكرياتين الصافى ايهما افضل ؟
خصوصا وان السلتك فيه اكتر من نوع كرياتين * :ponder:

بسام حسنى
23-05-2012, 09:24 AM
واية هى احسن شركات من ناحية الكرياتين الصافى ؟

بسام حسنى
23-05-2012, 01:51 PM
فين الرد يا شباب !!!!!!!!!!!!
اريد مشورتكم :)

.ابوقحط.
23-05-2012, 02:15 PM
انا جربت السل تك النسخه الاولى والنسخه الجديده منتج فاشل وسبب لى حموضه مزمنه فى المعده

انصحك بالكرياتين منوهيدرات من اى شركه معروفه

بسام حسنى
23-05-2012, 02:30 PM
شكرا ليك كابتن ابو قحط على نصيحتك الغالية ، لانى فعلا انا كنت مشتت التفكير ومش عارف اى منتج استخدمه
وبنصيحتك دى انا عرفت انا هعمل اية

انا هستخدم الكرياتين المنوهيدرات ، بس هيبقى استخدامه طبعا فترة التحميل اللى هى 5 ايام ، كل يوم 20 جرام على 4 مرات كل مرة ب5 جرام .
بس بعد كدة فى ايام التمرين والراحة هتبقى طريقة الجرعات ازاى ؟؟؟؟

u turn
23-05-2012, 04:39 PM

السلتك اشمل وافضل ومـع الاستخدام الصحيح والإلتزام بالجرعات المحـدده النتائج بالتأكيد ستكون افضل من الكرياتين الصافي

عموما التجربة خير برهـان ، جرب المونوهيدرات

الطريقة اللي ذكرتها صحيحة وبعد فترة التحميل يبقى 5 جرام يوميا بعد التمرين وايام الراحة 5 جرام في اي وقت

موفق ،،

.ابوقحط.
23-05-2012, 04:42 PM
بعد فترة التحميل 5جرام قبل وبعد التمرين يعنى 10 فى اليوم وممكن تكتفى فى مره وحده5 جرام فى اليوم
ممكن تخلطه مع البروتين بعد وقبل التمرين او بعد التمرين فقط
وميزه الكرياتين منوهيدرات البيور انك تقدر تخلطه مع اى عصير والاقوى عصير العنب طبعا

abu kinan
24-05-2012, 02:33 PM
اذا كنت تقدر تتحمل سعر السلتك وتاخذه تماما زي ما هو موصى على العلبة السلتك افضل

السبب

الكرياتين يعمل بكفاءة داخل الجسم عند تواجد الكربوهيدرات والفيتامينات والسكريات وهذا يوفره السلتك بسكوب واحد اضافة الى انه السلتك يحتوي على خليط من الكرياتين لعدة انواع وليس نوع واحد

اضف الى انه الكرياتين الصافي خطر على الكلى

واكيد لو رجعت للمواضيع في المنتدى بتحصل هجوم على منتجات سلتك لمجرد غلاء السعر فقط

اما انه السلتك زي الكرياتين الصافي لا اكيد

THE CAST
24-05-2012, 11:15 PM
السلام عليكم
اخوي انصحك خذ كرياتين مونوهيدرات عادي
لا تأخذ السل تك لانه منتج فاشل وطعمه غثيث وسعره غالي واصلا لو تقرأ العلبه حقته راح تلاقي المكونات عباره عن كرياتين مونوهيدرات + كربوهيدرات +فيتامينات

عليك يا صديقي بالعادي او بالكون كرياتين جباااااار
وشكرا

انا جربت السل تك النسخه الاولى والنسخه الجديده منتج فاشل وسبب لى حموضه مزمنه فى المعده

انصحك بالكرياتين منوهيدرات من اى شركه معروفه

.............
+ 1

rayan..
26-05-2012, 02:11 PM
السلام عليكم شكرا لكم