صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 58

الموضوع: الى المهتمين ب c , c++ ,gcc,

الى sandy lover,

شكرا على التوضيح انا قرأت مارد به امجد و لى اضافة عن موضوع الover flow اولا هذا لايستخد للاختراق و لكن لعمل hang بالجهاز المستقبل و كانت فكرته العامة ان اى بيانات تمر فى شبكة الانترنت تتكون من packets sum سعة كل منها 32 بت وكان ما يحدث العطل هو ارسال packets سعتها 33 بت و كان يستخدم فى ذلك اعادة برمجة امر ping بالسى لاعطاء packet 33 bit و زى ما قال امجد كان يحث هذا فى انظمة التشغيل القديمة

الى امجد,

اللى عرفته من كلامك انك مهتم ببرمجة المعادلات الرياضية و يمكن قول ان هذه هى اصلا البرمجة لانها هى مجال البرمجة الوحيد الذى يعتمد على التفكير و غير قابلة للتعليم حيث لكل شخص طريقته
    كما تقول operating system فهل تقصد برمجة نظم التشغيل
    انا عملت ديسك boot فقط يفتح الجاهز و يحول حروف الكيبورد الى العربى و لكن لم أستطع دمج الحروف العربى حيث يكتب كلا منها منغردا اذا كنت تتكلم عن برمجة نظم التشغيل اعتقد اننى يمكن مساعدتك

Re: الى المهتمين ب c , c++ ,gcc,

شكرا على المعلومات :
    وفعلا صادق ياامجد اصلا الـbof جا عن طريق كسل المبرمجين

بس خلونا نوضح الصورة للاعضاء بطريقة يفهمونها ,,

السالفة

لما حنا نبرمج برنامج نستخدم الـBuffer عشان يشيل بيانات مختلفة على سبيل المثال مدخلات المستخدم للبرنامج , فالمشكلة تظهر عندما لما البيانات تمر للـBuffer بدون مانسوي لها Check بأرقام الـByte .. فالـBuffer Overflow يحدث لما حنا نحاول نضيف Byte أكثر من ماهو محدد لنا في الـBuffer وهي غالبا تظهر عندما نستخدم الدوال
    ()strcpy
    أو
    ()sprintf
    هذا شرح مختصر عن كيفية حدوث الـBOF ..

بعدين أنا ابي اعرف كيف نستغل برنامج يعني مثلا برنامج proFTPD كيف نجيب الـSource حقه ونستغله !! انا هني مشكلتي تكمن يعني أحب اصير مكتشف ثغرات مع ان الـC الي عندي ماهي مرة لكن الحمدالله اعرف ابرمج بس لسة قاعد اتعلم ,,
    Miss Congenialty : is always Sandra Bullock

Cool عن الأختراق

popos:الكلام إللى بتقوله صح, بس ده نوع واحد من أنواع ال BOF ال overflow ممكن يستخدم فى أى جزء من أى نظام كمبيوتر
    إللى إنت بتتكلم عليه ده كان واحد من أنواع ال denial of servece attacks أعتقد ممكن تترجم ل هجمات منع الخدمه
    إن إنت تهاجم server بحاجه معينه ميقدرش يتعامل معاها لغاية ما يقع
    و كان واحد من طرقها هو ال over loaded pinging

Sandy-Lover:كلامك صح, لكن تانى زى ما كنت بقول ل popos ال BOF كان ممكن تستخدم فى أى حته, مثلآ من أشهر الحاجات لو إنت عندك integer varible و حطيت فى أكتر من 32,000 إللى هايحصل إن الرقم هيتغير و الأشاره بتاعته هتتعكس فابلتالى كل العمليات المعتمده على القيمه اللى كانت فى المتغير ده مش هتمشى صح, مش مجرد إن البرنامج هيهنج, بس هو هيمشى فى إتجاه مختلف, وهو ده إللى ال hacker عايزه
    ف زى ماكنت بقول يا sandy هى مش بس على ال strings هى ممكن تتعمل على أى varible
    بالنسبه لقصة ال back doors الفكره إنك تلعب فى برنامج صغير أو servece شغاله كجزء من ال system علشان محدش ياخد باله إنها إتغيرت, إنت عارف إن جزء مهم من شغل أى sys admin بيفهم إنه ى verify إن كل فيلات السيستم بتاعته authentic إللى إنت بتتكلم عليه ده ممكن يعتبر trojan إن إنت تغير فى برنامج كامل و تخليه يشتغل لمصلحتك..
    الظريف إن البرنامج إللى إنت بتتكلم عليه ده بالذات open source مفتوح المصدر, متهيئلى هاتلاقى ال source بتاعو فى ال link دى
    http://packages.qa.debian.org/p/proftpd.html
    لكن الفكره إنك لازم تكون كويس جدا جدا فى السى علشان تفهم الكود بتاع البرامج الكبيره دى وتقدر تغير فيها من غير متغير فى وظيفتها, تانى حاجه إن مش كل حاجات هتقدر تلاقى ال source بتاعها, (غالبآ معظم الحاجات مش هتلاقى ال source بتاعها) فى الحاله دى هتضطر إنك ت decompile البرنامج ودى حاجه صعبه جدآ و لازم تكون بتفهم فى ال assembly جدآ جدآ
    و الجهل زاد فى البتاع, لا مقرى ولا منقول...

Cool إلى popos

مش فاهم يعنى إيه برمجة المعادلات الرياضيه..أعتقد إن الرياضيات بتستخدم فى كل أنواع البرامج..لو كان قصدك البرامج الرياضيه, يعنى الى بتحل معادلات رياضيه يعنى, فلأ ده مكانش قصدى
    يمكن أكتر حاجه ممكن أوضح بيها كلامى هى زى مانت قلت, مجالات البرمجه إللى بتعتمد على التفكير.. مقابل الحاجات إللى بتعتمد على تعلم الطريقه..هى إسمها بالأنجليزى ال native programming يعنى إنت تقعد تعمل برنامج معقد بإستخدام الأدوات البسيطه و الأصليه فى اللغه, منغير إستخدام components aw libraries جاهزه على قد ماتقدر..دى أكتر حاجه بحبها فى البرمجه..
    بالنسبه لل operating systems ايوه أنا قصدى برمجة نظم التشغيل

الى امجد

طيب هل كان ليك اى محاولة فى برمجة نظام تشغيل ام انك ما زلت تبحث فى هذا الموضوع
    لو تريد اى source code لبداية تشغيل الجهاز انا عندى واحد سهل جدا و يسهل فهمه بس بال assembly لو كنت تريده قلى و انا ابعتهولك

هل انت مشترك فى اى مكان اخر للمهتمين بالسى لانى حاولت كتير بس لم اعثر على اى موقع او مكان مختص للمبرمجين بالسى ما عدا channel فى irc على server irc.freenode.net اسمها c# وبها عدد كبير من المبرمجين و لكن كنت اريد ان اسأل ان كان عندك جديد

Cool Re: الى المهتمين ب c , c++ ,gcc,

لأ هو أنا بتكلم على الحاجات إللى بحبها بس أنا لسه مليش محاولات فى الموضوع, لسه فى مرحلة البحث و الفهم, وإن كنت ناوى إنشاء الله يكون مشروع التخرج بتاعى فى الموضوع ده
    إنت قصدك boot strap loader ,أنا عندى برضه كذا نسخه..شكرا على أى حال
    بالنسبه للتجمعات إنت قصدك حاجه عربى يعنى ولا أى حاجه؟

الى امجد,

ما تفرقش عربى و لا اى حاجة المهم انه يكون تجمع فيه مبرمجيين من جميع المستويات لان افضل طريقة لتنمية المهارة هى كما قلنا الاستماع للاسئلة و اجابتها و المنافسة فى كتابة ال codes
    اذا كان عندك نسخة linux حاول تستخدمها هتفيدك جدا و خصوصا فى الoop

كان فى site بقعد فيه زمان كان إسمه programmersheaven.com يعنى فيه ناس ظريفه و بتفهم
    عن لينكس أنا عندى ماندراك 8 بس شايله دلوقتى و هانزل 10 أول الأجازه إنشاء الله
    بس عن ال oop إشمعنا لينكس؟ إنت عارف إن ال kernel بتاعة لينكس مكتوبه ب c mesh c++

انا امنيتي اصير Guru وابرمج ثغرات الـbof سهل نتعلمها لكن برمجة الثغرات هي المشكلة

انا لما سألت ناس قالوا لازم تحترف بالـSocket/Network Programming فياليت الي عنده دروس مجانية في النت عن برمجة الشبكات بواسطة الـC يحطها

واكيد تشمل برمجة الـServer/Client

الى امجد,

صحيح ان linux مكتوب بالسى بس main kernel core بس لكن جميع البرامج و تطويرها كلها بال ++c هتشوف هذه ال codes عند تعاملك مع البرمجة فى الlinux الميزة الاساسية فى oop سهولة فهم اى برنامج تقرأه كتبه شخص اخر سهولة اضافة اى تعديل و oop تم عمله خصيصا لفرق العمل بعد امتحاناتك ابا اقرأ فيه و نتناقش فيه انا قرأت ردك على fati و البرنامج الذى كتبته هتعرف الفرق فى سهولة كتابته مع استعمال oop
    اول ماتخلص امتحانات قول لان هيبقى فيه تحديات كتير فى البرمجة هنحاول نطرح افكار برامج و نرى اسرع رد و اقل كود و اقل عدد اخطاء و من شروط طرح الافكار ان الذى يقول الفكرة غير مسموح له بحلها لانه بالاصح هيكون حلها من قبل
    اتمنى ان تنتهى من امتحاناتك على خير و انا معرفتش لنت بتدرس فين ؟

الى sandy lover

نريد ان نعرف اى compiler يتستخدمه VC++,G++,C++,GCC
    لو كنت بتستخدم ++VC هتلاقى فى ال help امثلة كاملة على client/server عملية برمجة ال socket مش بالصعوبة اللى انت متخيلها اصعب شئ فى برامج ال hacking هو الفكرة و ليس البرمجة
    و على العموم احنا نحاول نساعدك احنا هنتعلم معاك بالتجربة بس اهم حاجة نعرف ال compiler اللى بتستخدمه و بالاصح بتشتغل من windows or linux

أهه, فهمت قصدك فى موضوع linux و فعلآ معاك حق
    هو أنا لقيت إن البرنامج بتاع fati مش مستاهل oop, بلأضافه لأنهه مش بتعرف قوى فى ال C فلقيت أنه أحسن إنى أخليه structured code عادى علشان تفهمه..
    على أى حال أنا عملت برامج كتير OOP و فعلآ مدرك الفرق, بس برضه أنا متهيألى إن مش فى كل الحاجات بيكون ال OOP أحسن أو أنسب, أحيانا بيبقى أحسن إنك تستخدم c و حالات تانيه بيكون أحسن ال C++
    I'll finish my exams at 9/june insha2 allah
    ,and i study computer science at the modern academy in maady, third year

Re: الى sandy lover

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة popos
    نريد ان نعرف اى compiler يتستخدمه VC++,G++,C++,GCC
    لو كنت بتستخدم ++VC هتلاقى فى ال help امثلة كاملة على client/server عملية برمجة ال socket مش بالصعوبة اللى انت متخيلها اصعب شئ فى برامج ال hacking هو الفكرة و ليس البرمجة
    و على العموم احنا نحاول نساعدك احنا هنتعلم معاك بالتجربة بس اهم حاجة نعرف ال compiler اللى بتستخدمه و بالاصح بتشتغل من windows or linux
    كلهم هههههههههه

انا منزل اثنين لينكس ريد هات وويندوز اكس بي واستخدم ++ visual c

وراح اتفرج على الـHelp

والله انتم الاثنين تحققون امنياتي لو تعلموني كيف ابرمج برامج الهكرز خاصة برامج اختراق الاجهزة والي تحتاج Client/Server .. انا ماابي اصمم بالفيجوال بيسك لانها ركيكة وضعيفة ولغة الاغبياء ابيكم تعلموني على الفيجوال سي ++

صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة