صفحة 4 من 4 الأولىالأولى 1234
النتائج 46 إلى 58 من 58

الموضوع: الى المهتمين ب c , c++ ,gcc,

الى امجد

هل لديك جروب برمجة اصدقائك ولا على النت فقط

Cool Re: الى المهتمين ب c , c++ ,gcc,

بص, أنا إللى بفكر فيه إن إحنا فى الأول نعمل post جديده عن المسابقه, نشوف أراء الناس, كام واحد مستعد يشترك, أيه حجم الحاجات إللى ممكن يشتغلوا فيها, أيه اللغات إللى يحبوا يستعملوها, و من الردود إللى هتوصلنا(لو حد رد) نقدر نحدد القواعد.. لو ملقيناش رد, ممكن نبتدى إحنا الموضوع بقواعدنا و هو هيلم ناس و يتطور مع الوقت..
    أنا رأيى إن إحنا نستعين بلأسئله فى الأول من حته جاهزه على النت, أسئلة ال ACM مثلآ, بعد كده لو الموضوع إتطور و بقى فى ناس كتير(يا ريت) هنضطر إن إحنا نتفرغ علشان تصحيح الأجابات و مناقشه الناس فيها و التدوير على أو تأليف أسئله كويسه و أهم حاجه أنا شايفها هيه مناقشة الأجابات مع الناس و شرحها للى مش عارف علشان الموضوع يبقى ليه لازمه
    أيه رأيك
    بالنسبه لأصدقائى صعب إنى أقول عندى جروب برمجه, يمكن 2 او 3 من إللى معايا فى الكليه و خلاص
    و الجهل زاد فى البتاع, لا مقرى ولا منقول...

Re: الى المهتمين ب c , c++ ,gcc,

اوك انا موافق بس احنا عايزيين نخصص المجهود لل c فقط للتركيز على شئ واحد
    احنا ممكن نعلن عن بدأ شرح c وكل يومين نشرح امر من اومر ال c و امثلة
    فاعتقد اه نعمل غرفة جديدة تعلن عن بداية شرح للغة c

وليه نركز على ال c بس, إحنا ممكن نبتدى بال c وبعدين نكمل فى باقى الموضوعات,أنا متهيئلى فى حكاية التعليم دى إحنا ممكن نمشى فى أكتر من إتجاه علشان نفيد أكبر عدد من الناس, علشان الموضوع يستمر.. و بعدين إنت مرديتش عليه فى موضوع المسابقه

إنت ناوى نمشى إزاى بالظبط فى موضوع تعليم ال C ده

سنبدأ بشرح ال c مثل اى كتاب حيث نبدا بالاساسيات
    و الفرق هنا ان من يتلقى التعليم يمكنه مناقشتنا كى يتم الفهم الكامل له

سنبد أ بالاساسيات تعليم كيفية استخدام ال compiler لكى يستطيع اخراج او برنامج و تشغيله
    ان اضفت صغحة اخرى لتعليم ال c و فيها نريد الا نتكلم سوى فى ال c و هذه الصفحة التى نحن بها الان نستخدمها للمحترفين
    فاتمنى ان تاتى للصفحة الاخرى و تشارك معى فى الشرح

طيب بعد كده نقول مقدمة عن البرمجه عموما, يعنى أيه الواحد يصمم برنامج , شرح للذاكره و العناوين و بعدين نقول المتغيرات و بعدين ندخل على ال statments, expressions, operators, FOR & IF
    أيه رأيك

انا موافق ok

مشاركة: الى المهتمين ب c , c++ ,gcc,

• اذا تقدر ان تعطيني حل او شرح كيف اسوي هذي البرامج بالسي بلس بلس بليييييييييييييز لا تبخل علي تراني عضوه جديده وابيك تكرمني
    • Consider the following declaration that implements a singly linked list data type:

struct slistelem{

char data;

slistelm* next;

}

class slist{

public:

slist(); //initialize with an empty slist

~slist(); //destructor

void prepend(char c); //adds to the front of the list

void del(); //delete first element

slistelem* first(); //returns first element

void print(); //print list contents

void release(); //destroy list

private:

slistelem* h ; //head of list

}

• Write a rational number class. Use friend functions add, sub, mul, div, less, copy that each carry out the operations +, -, *, , < , =.

Define a class for rational numbers. A rational number is a “ratio-nal” number, composed of two integers with division indicated. The division is not carried out, it is only indicated, as in 1/2, 2/3, 15/32, 65/4, 16/5. You should represent rational numbers by two int values, numerator and denominator.

A principle of abstract data type construction is that constructors must be present to create objects with any legal values. You should provide constructors to make objects out of pairs of int values; this is a two int parameter constructor. Since every int is a rational, as in 2/1 or 17/1, you should provide a single int parameter constructor.

Provide member functions input and output that take and respectively fetch rational numbers in the form 2/3 or 37/51.

Provide friend functions:

• add, sub, mul, and div that have two reference rational arguments and returns a rational value.
      • less that returns a bool value that has two rational reference parameters.
      • neg that takes a single reference rational parameter and returns the negative of the rational argument.
      • copy that has two reference rational parameters, the first is a reference parameter called to, and the second is a reference parameter called from, the function copies one rational to the other.

Provide a main function that thoroughly tests your class implementation. The following formulas will be useful:

a/b + c/d = (a*d + b*c) / (b*d)

a/b - c/d = (a*d - b*c) / (b*d)

(a/b) * (c/d) = (a*b ) / (c*d)

(a/b) / (c/d) = (a*d ) / (c*b)

-(a/b) = (-a/b)

(a/b) < (c/d) means (a*d) < (c*b)

Let any sign be carried by the numerator; keep the denominator positive.

Code the member functions. slist(), ~slist() should be inline functions.

• In C++, we can implement flexible, safe, dynamic higher-dimensional arrays. We shall demonstrate this by implementing a two-dimensional array type matrix as follows:

class matrix{

public:

private:

int** p; //pointer to pointer to int which in turn stores a

//base address for each row of the matrix type

int s1, s2; //size for each dimension

}

· Implement the constructor that allocates a two-dimensional array, the size of each array is passed as arguments.

· Implement the destructor that deallocates storage.

· Implement a member function that permits to return or change an element of the matrix, this function requires two index arguments.

· Write two member functions ub1(), ub2() that returns the upper bounds for each dimension.

ممكن ىتساعدني في الكود بلغة السي المطلوب اتحاد مجموعتين في لسته تالته و الفكره اني انشئ لسته تالته و انقل العناصر من السته التانيه في اتالته و بعد كده اقارن السته الاولي و التانية ببعض و اذا وجدت عنصر غير موجود اضيفه للسته التالته و هذا الكود من تجربتي لكن بيطلع اخطاء

كود:
     ptr=head;
    ptr3=headu;
    while(ptr->next!=NULL)
    {l3=new struct rec;
    if(l3==NULL)
    printf("\n empty 2");
    else{
    l3->next=NULL;
    l3=ptr->next;
    headu->next=l3;} }

السلام عليكم

انا عندي مشكلة في c++ كيف اسوي الـ class
    وكيف استدعية وكيف احطله متغير
    اخوكم
    الـــــــــــــــــــمــــرعـــــــــــــــــــــــب

Cool مشاركة: الى المهتمين ب c , c++ ,gcc,

أهلا شباب.. انا أسف انى أتأخرت فى الرد, لكن انا من زمان مدخلتش على منتدى أنا شفت ردكم بالصدفه
    بيبسيه, انا أسف, لكن انا قررت من زمان ان مينفعش نقدم حل كامل لواجب مطلوب من حد, محدش هيستفيد بالطريقه دى, انا مستعد للمساعده لأقصى درجه, لكن فى جزئيه معينه من المشكله, اعرضى علينا المحاولات بتاعتك, و قوليلنا ايه اللى واقف معاكى بالضبط, وأحنا نحل المشكله أنشاء الله, لكن كده مينفعش , مستنى ردك

الحلوةالحلوة
    اوكى, واضح ان فى محاولات, لكن انا مش فاهم المكتوب بالضبط, ممكن شرح واضح للمشكله بالانجليزى, و تعرض لنا كل الحل اللى وصلتله, مع شرح ليه, ده هيساعد كتير, مستنى الرد

المرعب, الموضوع سهل جدا
    مثلا
    كود:
     class student
     {
     public:
     int age;
     char gender;
     showage();
     {
     cout<<age;
     }
     };
     int main()
     {
     calss student foo;
     foo.age=10;
     foo.gender='m';
     foo.showage();
     }
    يعنى, مش عارف أشرح ايه بالضبط, اقرا شويه عن الموضوع فى اى كتاب, ولو فى اى أسئله احنا موجودين

عموما انا ماعاد ابي الحل لاني حليته واذا تبونه قولوا لي انزله لكمومشكوريييييييييييييييين

صفحة 4 من 4 الأولىالأولى 1234