صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 51

الموضوع: {|| ::بوابه الدخول الى عالم تصميم الألعاب :: ||} ....

الصورة الرمزية KilluaPica
    KilluaPica غير متصل KilluaPica
    المركز الثاني بمسابقة الرسم الصيفية
    الفائز الثاني في مسابقة الرسم الترفيهية

رد: {|| ::بوابه الدخول الى عالم تصميم الألعاب :: ||} ....

"ياسلام عليك وردك المفرح هذا....ما الجديد فى ردك .... لكنه حماسى شوى ...هههه ...ياريت تقول رأيك يكون أفضل. شكرا على مرورك"
    أعتذر.. كنت مستعجلاً وقتها.. تعرف بدأت الجامعة والأسبوع الأول مليء بالصعاب!
    بصراحة موضوعك شيق واستحق التثبيت.
    أنا اتفق مع فكرة عبده.. الدمج بين الاستراتيجية والأكشن!
    أصلاً لم أعرف ألعابًا من هذا النمط إلا القليل.. وستكون ممتازة إن صممنا لعبتنا كذلك..
    وإن لم نستطع.. فربما من السهل لو جعلناها استراتيجية فقط.. وتكون الفرق من الجيوش الإسلامية المنوعة -أعتقد لعبة قريش من هذا النمط-.. يعني جيش صلاح الدين بأسلحة زمانه كالمناجيق أو جيش الفاتح بمدافعه أو النار الاغريقية.. أو جيش زماننا جيش حزب الله. ضد الجيوش الكافرة الأخرى! (The Battle fo Middle-East)
    وكفكرة أخرى.. لعبة تسلل مثل (Jihadman) على غرار (Hitman).. نهيهيهي! يرسل المسلم المدرب بواسطة منظمة إسلامية لقتل شارون أو ليوتانينت يهودي.. شيء كهذا!
    ننتظر أسامة ليضع التصويت!
    التعديل الأخير تم بواسطة KilluaPica ; 12-09-2006 الساعة 02:21 AM
    ===
    ===
    سبحانك اللهم وبحمدك..
    أشهد أن لا إله إلا أنت..
    أستغفرك وأتوب إليك.

الصورة الرمزية RAMMAH
    RAMMAH غير متصل عضو مميز في منتديات الثري دي ماكس

والله موضوع ممتاز ومحمس أنا راح أراقب وأتعلم وأساعد وقت ماأشوف الوقت الحاسم لتدخلي
    والسلام عليكم .

"ياسلام عليك وردك المفرح هذا....ما الجديد فى ردك .... لكنه حماسى شوى ...هههه ...ياريت تقول رأيك يكون أفضل. شكرا على مرورك"
    أعتذر.. كنت مستعجلاً وقتها.. تعرف بدأت الجامعة والأسبوع الأول مليء بالصعاب!
    بصراحة موضوعك شيق واستحق التثبيت.

يالله....الله يعينك يارب ....مقدر ظروفك

أنا اتفق مع فكرة عبده.. الدمج بين الاستراتيجية والأكشن!
    أصلاً لم أعرف ألعابًا من هذا النمط إلا القليل.. وستكون ممتازة إن صممنا لعبتنا كذلك..

إذا أصبحنا ثلاث أصوات

وإن لم نستطع.. فربما من السهل لو جعلناها استراتيجية فقط.. وتكون الفرق من الجيوش الإسلامية المنوعة -أعتقد لعبة قريش من هذا النمط-.. يعني جيش صلاح الدين بأسلحة زمانه كالمناجيق أو جيش الفاتح بمدافعه أو النار الاغريقية.. أو جيش زماننا جيش حزب الله. ضد الجيوش الكافرة الأخرى! (The Battle fo Middle-East)

أرى انك متأثر بلعبه لورد أوف زا رينج.باتل فور ذا ميدل إيرث...
    وكفكرة أخرى.. لعبة تسلل مثل (Jihadman) على غرار (Hitman).. نهيهيهي! يرسل المسلم المدرب بواسطة منظمة إسلامية لقتل شارون أو ليوتانينت يهودي.. شيء كهذا!
    ننتظر أسامة ليضع التصويت!
    مممم... لا تنسى نتن ياهو( أعتقد أن ترجمتها بالعربى أى عبد ياهو" ياهو هو إله اليهود")>>" لقد بدأت تعلم العبريه "

والله موضوع ممتاز ومحمس أنا راح أراقب وأتعلم وأساعد وقت ماأشوف الوقت الحاسم لتدخلي
    والسلام عليكم .
    حسنا....شكرا على مرورك الكريم^*^

الصورة الرمزية amdman
    amdman غير متصل عضو مميز في منتديات البرامج

السلام عليكم
    ما شاء الله على المجهود يا أحمد
    و بالنسبة للأخ نوسا فأنا لم أشكك فى قدراته أو أتهكم عليه
    فقط كنت أريد أن يستغل حماسه فى انجاز شئ بسرعة
    و بعدين يا أحمد مش لازم تعرفنا على جميع المحركات انت شوف ايه المحرك الجيد و قولنا عليه
    يا جماعة احنا مش ناقصين تشتيت
    و متهيألى هى دى المشكلة فى قسم برمجة الألعاب انه لم يتم الاتفاق على محرك واحد
    الى الأخ عبده : الفكرة جميلة و ان شاء نستطيع تنفيذها
    كنت عايز أقول حاجة : بالنسبة لموضوع دمج أنماط الألعاب حتى ترضى جميع الأذواق , فلو واحد بيحب الألعاب اللى الكاميرا بتبقى فى عين اللاعب و بعدين فى مرحلة من اللعبة بشكل استراتيجى و هو لا يحب الألعاب الاستراتيجية أكيد المرحلة دى ها تثير استيائه بشكل كبير
    طلب آخر : يا ريت نبطل كتابة ردود فى الموضوع ده علشان ما نشوهوش يعنى نخليه للمعلومات الى بيكتبها أحمد صقر و بس علشان الناس تستفيد
    و نعمل موضوع جديد و نثبته و نسميه مشروع اللعبة و هناك بقى كل واحد يقول اللى فى نفسه بدل ما نشوه منتدى الماكس بالمواضيع المتعلقة باللعبة
    و ربنا يوفق الجميع ان شاء الله

السلام عليكم
    ما شاء الله على المجهود يا أحمد
    و بالنسبة للأخ نوسا فأنا لم أشكك فى قدراته أو أتهكم عليه
    فقط كنت أريد أن يستغل حماسه فى انجاز شئ بسرعة
    و بعدين يا أحمد مش لازم تعرفنا على جميع المحركات انت شوف ايه المحرك الجيد و قولنا عليه
    يا جماعة احنا مش ناقصين تشتيت
    و متهيألى هى دى المشكلة فى قسم برمجة الألعاب انه لم يتم الاتفاق على محرك واحد
    احم احم.....مش عارف كل لما أجى أرد عليك بجيلى الكحه ليه...
    يا سيدى انت شكلك كنت نايم قبل ما تكتب ردك ده ......احننا عاملين نقول من الصبح عاوزين نححد محرك حلو نشتغل عليه وبعدين لقينا ان UNREAL محرك قوى و انا قلت هدور عليه وبعدين لقيته فى برنامج مشاركه وانا لسه بنزله لغايه دلوقتى لأن النت عندى رخم شويه ... وأول ما أتأكد انه المحرك هرفعه للفريق عشان نشتغل عليه.....و للعلم انا بعرفكم على المحركات عشان يكون عندك خبره فى الموضوع ده وتعرفوا تحددوا المحرك اللى هتستخدموه على حسب مستوى اللعبه >>" لو تفتكر إنى كنت سألتكم فى الإجتماع عن المستوى اللى انت عاوزينه للعبتكم ... أنا كنت سألت السؤال ده عشان أعرف إيه المحرك المناسب" ....

الى الأخ عبده : الفكرة جميلة و ان شاء نستطيع تنفيذها
    كنت عايز أقول حاجة : بالنسبة لموضوع دمج أنماط الألعاب حتى ترضى جميع الأذواق , فلو واحد بيحب الألعاب اللى الكاميرا بتبقى فى عين اللاعب و بعدين فى مرحلة من اللعبة بشكل استراتيجى و هو لا يحب الألعاب الاستراتيجية أكيد المرحلة دى ها تثير استيائه بشكل كبير
    انا دلوقتى اتأكدت انك لسه صاحى من النوم...... ياسيدى احنا بنقول أن اللعبه هتكون دمج ما بين 3rdpsبأسلوب التسلل مثل ميتال جير و الألعاب الإستراتيجيه فى الوقت الحقيقى RTS ياريت تكون فاهم.........

طلب آخر : يا ريت نبطل كتابة ردود فى الموضوع ده علشان ما نشوهوش يعنى نخليه للمعلومات الى بيكتبها أحمد صقر و بس علشان الناس تستفيد
    و نعمل موضوع جديد و نثبته و نسميه مشروع اللعبة و هناك بقى كل واحد يقول اللى فى نفسه بدل ما نشوه منتدى الماكس بالمواضيع المتعلقة باللعبة
    و ربنا يوفق الجميع ان شاء الله
    ممم ياريت لو المراقبين يعيدوا ترتيب الردود يعنى يخلوا الدروس كلها مع بعضها ..... الموضوع ده أساساً كان مفتوح لمناقشه المشروع بس انا حطيت المقال عشان أعرف الناس إحنا هناقشه إيه بالضبط وكمان عشان نزود من معلومات الأعضاء^^

شكرا شكرا لك على هذا الموضوع الجميل والمفيد جدا سراحة لي ولغيري من الأعضاء..
    أتمنى لك التوفيق

شكرا شكرا لك على هذا الموضوع الجميل والمفيد جدا سراحة لي ولغيري من الأعضاء..
    أتمنى لك التوفيق
    شكرا على مرورك الكريم

الصورة الرمزية amdman
    amdman غير متصل عضو مميز في منتديات البرامج

السلام عليكم
    علشان انا راجل غلبان
    و بعدين يا أحمد أنا صاحى من زمان و فطرت فول و طعمية و الحمد لله
    و بالنسبة لموضوع المحركات , أنا قصدى انك انت لو فاهم فيهم خلاص اختار الأنسب من غير ما تسألنا , و كمان احنا اتفقنا على محرك من زمان من قبل ما نعمل موضوع اللعبة اللى هو محرك الفيرتوولز وبعدين أسامة قال ان محرك unreal أحسن بس مش لاقى وصلة ليه , و دا معناه ان المشكلة انحصرت بين محركين فقط الفيرتوولز و الانريل و لا حاجة الى ذكر باقى المحركات حفظا للتركيز. فى ناس دلوقتى بتحمل الفيرتوولز و انت بتقول انك لقيت وصلة للأنريل , خلاص حملها و لو لقيتها سليمة هنحملها احنا كمان و نشوف أى محرك من الاتنين اللى هيناسب اللعبة و هنتعلم و نشتغل عليه , فى مشكلة فى الكلام ده ؟!!!!
    و بالنسبة لدمج الأنماط اللعبة أنا كنت بتكلم عن دمج الانماط بشكل عام و ليس عن الأنماط التى ذكرها الاخ عبده
    يا ريت يا أحمد توسع أفقك شوية
    و بالتوفيق ان شاء الله

السلام عليكم
    اقتباس:
    علشان انا راجل غلبان
    و بعدين يا أحمد أنا صاحى من زمان و فطرت فول و طعمية و الحمد لله
    احم احم ..... ياااه الكحه رجعت تانى

و بالنسبة لموضوع المحركات , أنا قصدى انك انت لو فاهم فيهم خلاص اختار الأنسب من غير ما تسألنا , و كمان احنا اتفقنا على محرك من زمان من قبل ما نعمل موضوع اللعبة اللى هو محرك الفيرتوولز وبعدين أسامة قال ان محرك unreal أحسن بس مش لاقى وصلة ليه , و دا معناه ان المشكلة انحصرت بين محركين فقط الفيرتوولز و الانريل و لا حاجة الى ذكر باقى المحركات حفظا للتركيز. فى ناس دلوقتى بتحمل الفيرتوولز و انت بتقول انك لقيت وصلة للأنريل , خلاص حملها و لو لقيتها سليمة هنحملها احنا كمان و نشوف أى محرك من الاتنين اللى هيناسب اللعبة و هنتعلم و نشتغل عليه , فى مشكلة فى الكلام ده ؟!!!!
    اه فى مشكله..... انا حاطط الموضوع ده عشان يبقى فى خلفيه عند الأعضاء عن الحاجات دى وكمان عشان يشاركوا فى اختيار المحرك .... يعنى احنا كلنا زى بعض والكل لازم يشارك برأيه

و بالنسبة لدمج الأنماط اللعبة أنا كنت بتكلم عن دمج الانماط بشكل عام و ليس عن الأنماط التى ذكرها الاخ عبده
    يا ريت يا أحمد توسع أفقك شوية
    و بالتوفيق ان شاء الله
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟و ببتكلم ليه ....ماحنا بنعرف نقرأ

مـعــــــــــــــاك يــامـعـلـــم نــتــعــلـــــــم..

التعديل الأخير تم بواسطة الجنرال المصرى ; 15-09-2006 الساعة 11:26 AM

السلام عليكم

المقالة التانية اروع واروع

اخى عبده هاخلفك فى الرأى شوية معلش واختلاف الرأى لا يفسد للود قضية

بالنسبة للعبة اللعبة عن فلسطين ومحاربة اليهود اذن

فهى لعبة عبارة عن عمليات جهادية ومهاجمة اليهود

ولا يوجد مكان للتعمير او الانشاء اى بمعنى ليس هناك طريقة لقتال هذا العدة سوى

طريقة واحدة عمليات هجومية على مواقع له ...

انما اذا كانت عن الصليبين مثلاً فبتحتاج تبنى وتعمر وتشيد ...

فأنا من رأيى ان تكون اللعبة زى IGI

والمقالة جميلة جداً يا احمد

وما تزعلش منى يا عبده دا اختلاف فى الرأى

والسلام عليكم

مـعــــــــــــــاك يــامـعـلـــم نــتــعــلـــــــم..

ياااااه .... انت لازم يعنى تحط صورتك الكبيره دى فى كل رد؟؟؟ طيب ماتحط صوره فى التوقيع وخلاص وصغرها شويه...لأن كده الموضوع يلبخ*

السلام عليكم

المقالة التانية اروع واروع

اخى عبده هاخلفك فى الرأى شوية معلش واختلاف الرأى لا يفسد للود قضية

بالنسبة للعبة اللعبة عن فلسطين ومحاربة اليهود اذن

فهى لعبة عبارة عن عمليات جهادية ومهاجمة اليهود

ولا يوجد مكان للتعمير او الانشاء اى بمعنى ليس هناك طريقة لقتال هذا العدة سوى

طريقة واحدة عمليات هجومية على مواقع له ...

انما اذا كانت عن الصليبين مثلاً فبتحتاج تبنى وتعمر وتشيد ...

فأنا من رأيى ان تكون اللعبة زى IGI

والمقالة جميلة جداً يا احمد

وما تزعلش منى يا عبده دا اختلاف فى الرأى

والسلام عليكم
    ممم...أنا هقول فكرتى هى قريبه جدا من فكره الأخ عبده .....
    يعنى هى هتكون الأول إستراتيجيه بحيث أنه يكون جماعه ..... يعنى المرحله الأولى من اللعبه أنه يحدد مكان مناسب يبدأ فيه مقر الجماعه اللى هيعملها وبعدين يبدأ يجمع الموارد وكده ويتفق مع التجار على شراء الأسلحه وكمان شويه يعمل معامل تصنيع سلاح وكده ... لغايه ما الموضوع يتطور..... وبعدين تيجى المرحله التانيه .... يعنى تقوم الجماعه باعته واحد يتجسس على المكان اللى هينفذوا فيه أول عملياتهم و هتكون بالمنظور الثالث و تبقى من نمط التسلل زى ميتال جير وبعد كده ترجع تانى لمنظور الألعاب الإستراتيجيه ...و يبدأ يحدد مناطق الضعف و كيفيه الهجوم و بعد كده يتم تنفيذ بقيه المراحل بهذا الشكل
    الخلاصه:-
    1- أول مرحله تكون مرحله البناء وتكون إستراتيجيه.
    2- بعد ذلك تبدأ مراحل تنفيذ العمليات والتطوير
    و تكون بهذه الطريقه
    تسلل " لتحديد المكان التى ستتم فيها العمليه و كذلك جلب المعلومات و أسر الجنود إن أستطاعو"
    إستراتيجى " بدأ العمليه و تنفيذ الهجوم"
    يعنى هى دى فكرتى الأساسيه اللى بعمل عليها سيناريو اللعبه دلوقتى
    سلام^*^

ما رأيكم ان تصصم لعبه ك باتل فيد
    ما أدري الأخ إذا كلن يتكلم من BattelField بس ليش يروح بالكم بعيد تستطيعون مساعدة هذا الموقع:
    octwar.com
    فهم يصممون لعبة عن حرب أكتوبر ويحتاجون بعض المساعدة.

بس اتمنى انه ما يعترض المراقب لأني حطيت رابط موقع.
    جديد موقعي .

رابط الصفحة .. من هنا:
    من المدونة [هنا]

ما أدري الأخ إذا كلن يتكلم من BattelField بس ليش يروح بالكم بعيد تستطيعون مساعدة هذا الموقع:
    octwar.com
    فهم يصممون لعبة عن حرب أكتوبر ويحتاجون بعض المساعدة.

بس اتمنى انه ما يعترض المراقب لأني حطيت رابط موقع.
    احم احم....^^ شكرا اخى..... لكن أنا من أقوم بعمل هذه اللعبه الآن مع فريق خاص اسمه ATW و يوجد منه أعضاء كثيرون من هذا المنتدى وإن شاء الله اللعبه ستكون بمستوى عالى جدا .... نحن نطمح أن تون مثل ميداليه الشرف وقريباً إن شاء الله سنعرض بعض الصور.....
    لكن أعتقد بأن ليس هذا هو موضوعنا الآن...
    لكن ياريت أعرف من أنت؟ وكيف عرفت هذا الموقع؟^^

صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة