النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: الى خبراء الشبكات الخبراء فقط

الى خبراء الشبكات الخبراء فقط

السلام عليكم انا عندى خط دى اس ال من شركة تى داتا فى مصر وراوتر encore dsl دة من عائلة رواتر .conexant
    GateWay 10.0.0.2 عندى مشكلة واستفسار
    اولا: المشكلة ان بعض المشتركين بيدخولوا بالايبى الخاص بالراوتر او الجات اواى 10.0.0.2 ودة بيادى ان الراوتر يهنج هو مش بيعمل اعادة تشغيل ولا حاجة زى معظم الناس ما قالت فى مواضيع مختلفة هو بيهنج الراوتر وبيبقى فى صعوبة انك تدخل على الراوتر فى وقت دخول المشترك دة باالابى بتاع الراوتر فهل ياترى فى حل للمشكلة دى
    ثانيا : الاستفسار وهو ازاى يكون ليا ميزة تميزنى عن باقى المشتركين فى دخول النت والتصفح والشات والدونلود هل يمكن انه يكون لدى سرعه ثابتة خاصة بيا من خلال الراوتر طبعا تسجيل الدخول الادمن والباس ورد ملكى
    اسف على الاطالة لكن عندى ثقه فى سعة صدوركم واامل انه يكون هناك حلول لان الاستفادة لن تعود عليا وحدى لكن ستعود على كل شخص يملك شبكة
    Hesham

رد: الى خبراء الشبكات الخبراء فقط

انا لست خبير ,, ولكن اعرف الاجابة ,,

لن أجيب .. لأنك قلت للخبراء فقط .

و عليكم السلام و الرحمة

أخي الكريم هذا ليس منتدى حل المشاكل التقنية و إنما البرمجية، فأنصحك بكتابة هذا الموضوع في منتدى إصلاح مشاكل الكمبيوتر

و شكرا

السلام عليكم أخي الكريم

أنا عندي خلفيه كويسه في الشبكات....درست في سيسكو ومازلت طالب

لكن مشكلتك هي
    1- لم تقوم بحماية الراوتر بكلمة سر line consol 0 & line vty 0 4 (الأول بيمنع الــvertual terminal والثاني في consol media حتى الــtelnet يتم منعه إلا بكلمة سر حالما تنفذ هذه الأوامر
    كمان لم تعمل تأمين على أطوار الراوتر ( prevelledge mode &configuration mode) بكلمة سر
    هنا لا يمكن لأكبر كبير دخول الراوتر إلا بكلمت سرّك

ثانياً
    هناك شيء إسمه access-list
    هذا يمكنك القول بإنه أمن للشبكه أخي العزيز ويعطي إمتيازات للأجهزه بحسب ماتريد
    كل مافي الأمر إنك بتمنع برتكولات لكي غيرك لايصل لإميازات معينه وتصرح للبعض

إن كنت مهتم بالأمر ...........تواصل معي

وشيء ثالث وأخير

عيب عليك أن تخص بالذكر الأشخاص المحترفين فقط
    ربما هناك أشخاص لم يتعلّموا الشبكات بشكل موسّع ولكنهم يمتلكون خبره أفضل من الذي تعلّموها(طبعاً لا أقصد نفسي X_x)

سلام

الاخوة الافاضل اولا شكرا جزيلا على ردودكم
    ثانيا حضراتكم زعلانين عشان بقول الخبراء فقط طيب انتم بردودم وحلولكم للمشكلة مش تبقوا خبراء برضوا ولا ايه اى نعم معروف ان الخبير هو اللى مدة تعاملاتة اطول انما انا شايف ان الخبير هو اللى عقلة يقدر يحل المشاكل فى اقصر وقت مش لازم يكون سنوات عملة كتيرة عشان يكون خبير لاء الخبير هو اللى يقدر يتعامل مع المشاكل ويحلها فى اقل وقت ممكن هو دة الخبير فياترى حضراتكم لسه مش شايفين نفسكم من الخبراء
    Hesham