صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 19

الموضوع: [نقاش] العنف في الألعاب ورأيكم يامنتدى صناعة الألعاب ؟

Smile [نقاش] العنف في الألعاب ورأيكم يامنتدى صناعة الألعاب ؟

بسم الله الرحمان الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الموضوع اليوم هو عن العنف في الألعاب ومؤثراته
    اعتقد الكل يعرف بداية ظهور الدم والعنف في الألعاب من الماضي
    في بداياته ظهر في الأتاري مثل ألعاب الحربية لدبابات ولطائرات وكان العنف عبارة عن انفجار بسيط العدو يقضي عليه فقط مع مؤثر صوتي...

أو ألحاق أضرار بمركبته ومع مرور وقت ظهرت انواع عديدة من العنف.
    مثلا في بداية التسعينات ظهرت لعبة مورتال كومبات ولعبة دووم
    وأمتازت بحتوائها على أصناف جديدة من العنف الممتع وتأثيرات رائعة مثل:
    blood / gore / explosions/destruction
    والكثير ...

ومع ذلك تم الهجوم على ألعاب فيديو التي تحتوي على هذه المشاهد العنيفة
    في العديد من الدول لدرجة انه بعض شركات صناعة الالعاب بدأت بعمل نسخ أخرى أضافية لألعابها العنيفة
    لاتحتوي علي دم أو تأثيرات أجراميه مثل مورتال كومبات 1 على سوبر نيتندو كمثال
    وأيضا بعض شركات اخرى أصبحت تتجنب الدم بالكامل مثل بعض ألعاب شركة EA على بلاي ستيشن 2
    للعبة Black وميدال اوف هونور الحربية كمثال والكثير وتستبدله بتأثير أشاعي بسيط فقط أو يكفي وفاة العدو بدون دم.
    ====================

بنسبة لي أرى تأثيرات البصرية العنيفة شي أساسي في الألعاب الحربية وأمر مؤسف اني لا أراه في ألعاب العربية
    مثل لعبة تحت الرماد مثلا وبعض العاب العربية ؟!
    هل ياترى هو تجنب العنف أم هو بالحقيقة
    الجهل في تطبيقة في العابهم ؟

بطبع تأثيرات العنف تتطلب مجهود في برمجة من ناحية فزيائية والفنية أيضا
    وليس بالأمر سهل

لذلك أترك لكم فرصة لنقاش مارأيكم بالعنف في الألعاب؟
    ماهو شعورك وانت تلعب بألعاب بالجيم ميكر والأربيجي ميكر ودارك بسك
    وترى العدو تظهر اشلائه امامك ؟
    ماهو شعورك تلعب لعبة دووم ولعبة GTA ولاتحتوي على قطرة دم واحدة أو تأثير عنيف أثناء الأجرام ومشاهد الأكشن ؟
    وفي هذا الرابط مثال قديم لي يحتوي على بعض مؤثرات Gore

http://www.zshare.net/download/1827960520b7b545/

===============

تحياتي لكم

رد: [نقاش] العنف في الألعاب ورأيكم يامنتدى صناعة الألعاب ؟

والله انا بقول مؤثرات العنف احسن
    بس يمكن في ناس ما بحطو المؤثرات لانهم يمكن حاسبين انهم يلاعبون الاطفال بهاي الالعاب
    يعني ما بتعرف

أنا لو علي أخلي اللعبة عبارة عن مؤثرات فقط لا غير
    لكن البرنامج و مهاراتنا هي التي تربطنا بهذا الأمر يا فيصل
    أظن انه اذا تعمق احد في عالم تصميم الألعاب
    و في الدارك بيسك بالذات لأن وضع اوامره سهل
    اظن اننا سننتج ألعابا اكثر من جبارة
    لكننا للأسف نبحث عن السهل
    وز هذا ما يجعلنا واقفين لا نتحرك للامام او حتى للخلف

في امان الله
    Kamuri-San Is LordOfThunder
    And Every thing
    made by LordOfThunder
    Belongs To
    Kamuri-San

thnxxxxx mody-kun

مثل لعبة تحت الرماد مثلا وبعض العاب العربية ؟!
    هل ياترى هو تجنب العنف أم هو بالحقيقة
    الجهل في تطبيقة في العابهم ؟
    رايي انه دائما الالعاب تكون مكامله وما ينتبهون على التفاصيل الدقيقه الي تخلي الالعاب مثيره

لذلك أترك لكم فرصة لنقاش مارأيكم بالعنف في الألعاب؟
    العنف في الالعاب ضروري جدا في الالعاب
    ماهو شعورك تلعب لعبة دووم ولعبة GTA ولاتحتوي على قطرة دم واحدة أو تأثير عنيف أثناء الأجرام ومشاهد الأكشن ؟
    تكون ممله ومابيه اثاره
    وفي هذا الرابط مثال قديم لي يحتوي على بعض مؤثرات Gore
    المثال حلو لكن في الثري دي صعب
    اني اخذت بنصيحتك وعملت دم عندما تضرب الجندي وعندما يموت وبمناسبة الموضوع سوف اضع اطور واضع تاثيرات للانفجارات
    شكرا برنسو موضوع كلش حلو

أنا برأي أنها تعطي طابع إثارة خاص للعبة وليس للعبة طعمة بدون العنف و الدم ولكن أفضل أنا لا يلعبوها الأطفال كي لايتأثروا بها....
    من تعلم القرآن ..... عظمت قيمته
    ومن تعلم الحديث ..... قويت حجته
    ومن تعلم الفقه ..... نبل قدره
    ومن تعلم اللغة ..... رق طبعه
    ومن تعلم الحساب ..... زجل رأيه
    ومن لم يصن نفسه ..... لم ينفعه علمه
    ------------------

السلام عليكم

التأثيرات بمختلفة أنواعها مهمة في الألعاب و لا يجب التغاضي عنها اثناء صناعة اي لعبة .. و لكن المشكلة فيمن يلعب هذه اللعبة ؟ أقصد بذلك الفئة العمرية

لاحظ اخي فيصل الألعاب الأجنبية .. جميعها دون استثناء يكتب في أسفلها العمر المناسب للشخص الذي يريد شراءها .. مثلاً لاحظت على لعبة Metal Gear4 أنه مكتوب عليها (+18) تخيل ^^ .. طبعاً هم لا يقيّمون الفئة العمرية على التأثيرات فقط و انما يأخذون عدة عوامل منها محتوى اللعبة و أمور عديدة

لذلك أنا برأيي ان كانت اللعبة موجهة لصغار السن فلا يجب أن يكون بها تأثيرات دموية ( لأسباب كثيرة ) .. أما اذا كانت لفئة عمرية متوسطة أو أكبر فأنا أرحب بها كثيراً ^^ .. اتذكر أول لعبة شدت انتباهي لهذه الامور و هي لعبة Soldier of Fortune .. كان بها تأثيرات جميلة جداً من قطع القدم و خروج الأحشاء و أمور أخرى ^^

هذا رأيي و الشباب ما قصروا أيضاً .. و شكراً أخي العزيز فيصل على الموضوع ^^
    لا إله إلا الله
    مشروع لتعليم أساسيات لغة الـ ++C :
    -
    موضوع لتعليم الفيجوال بيسك 6 :

الصورة الرمزية سامي.خ
    سامي.خ غير متصل عضــو قديـــر
    Indie Games supporter
    الفائز الثاني بمُسابقة MGM 2

العنف عبارة عن مجموعة من البهارات للعبة، لازم نوزنها في اللعبة وبقادير متوازنه، وإلا خربت اللعبة.
    بعض الألعاب تكثر من استخدام الدم بكميات هائلة تتعدى المعقول، مثل مورتال كومبات.
    وفيه ألعاب تتميز بعنصر المفاجأة، وهو أفضل طريقة للرعب، مثل Doom3
    فيه ألعاب غبية جمعت بين الرعب والكوميديا، فصارت مالحة وحالية، كل عنصر أفسد الثاني

بالنسبة للعبة تحت الرماد، المصممين توقعوا أن إلي بيلعبونها هم الأطفال، عشان كذا ما حطو مشاهد العنف فيها
    وهذا تفكير العرب بشكل عام، ان الألعاب يلعبها الأطفال ولازم ما نحط فيها الدم والعنف.
    التعديل الأخير تم بواسطة سامي.خ ; 07-09-2008 الساعة 11:51 AM
    سبحان الله وبحمده...سبحان الله العظيم
    اذا اردت أن تجدني اضغط هنا
    هذا أول موضوع لي بقسم صناعة الألعاب

بسيطة ، نستطيع أن نقوم بعمل مسابقة صغيرة بمجرد انتهاء الحالية لعمل مشاهد عنف فوق الخيال.

مليئة بالدماء والرعب

ما رأيكم؟؟؟؟

دم مب مشكله
    اشلاء ×~× لاااااع
    مثل ما قال سامي يكون موزون احسن وواقعي ما نبا شلالات دم على الفاضي <.<

?@.@ ...
    الموضوع ده انهمك مناقشة من قبل مطورى الألعاب ... ملاحظ ان الناس هنا لبخت #_# ... كل الردود مكررة .. ماشى .. العنف مهم ^^ ... و بعدين ؟؟؟ .. بيتهيقلى الموضوع هيتناقش أفضل لو ركزنا على طريقة تقديم مشاهد العنف دى و ازاى تكون من ضمن العناصر المؤثره على اللاعب نفسيا بحيث انها تدمجه فى اللعبة مش تنفره منها && .. مش كلنا زى بعض ... بس فى شرايح عمرية معينة بتبقى تقريبا الأهتمامات واحدة 0_0 ...
    برضة فيه حاجة تانية ... فيصل بيتسأل عن سبب ان المجتمعات أيام زمان مكانتش بتشتكى من العنف فى الألعاب فى حين انها دلوقتى ممنوعة فى دول "زى ألمانيا على سبيل المثال و اليابان فى فترة من الفترات" ... الصورة خير من ألف كلمه .. شوف الفرق بين العنف فى الألعاب دلوقتى و العنف فى ألعاب زمان :-
    زمان :-

دلوقتى (الصورة دى ليكى يا yukii ):-
    http://image.com.com/gamespot/images/2007/301/943273_20071029_screen003.jpg
    الصورة الأولانية من لعبة برنس اوف برسيا القديمة المعمولة سنه 89 فيها واحد متقطع نصين على سكينه ^^ ... ده عنف ؟؟ بس أنا أول ما شفتها ضحكت , فى حين لو شفت الصورة التانية هتلاقى ان دراع الراجل بس اللى مقطوعة مش مقسوم نصين زى التانية ومع ذلك مقززة "بالمناسبة ده مفهوم الرعب عندى , انه يكون مقرف معنديش أى سبب تانى للرعب " ... بيتهيقلى الموضوع اتفهم دلوقتى ... كل مالألعاب تزيد واقعية كل ما يزيد الحزر من المحتوى المعروض فيها ... عشان كده تلاقى من أهم المواضيع اللى بيناقشها مصممى الألعاب دلوقتى هى العنف

بيتهيقلى الموضوع ده بدرى عليه انه يتناقش هنا .. خصوصا ان الألعاب عندنا ذات محتوى ضعيف و فى الغالب منسوخ .. محتاجين الأول نتكلم عن تصميم الألعاب ( للأسف لغاية دلوقتى فيه ناس معتقدة ان تصميم الألعاب يعنى عمل اللعبة بالكامل من الجرافيك و الصوت وغيره و مش عرفين ان تصميم لعبة يعنى انك تخطط لها مش تنفذها >< )
    التعديل الأخير تم بواسطة سامي.خ ; 07-09-2008 الساعة 07:26 PM

أثار الدم و العنف ضروري...

و هذا أعتقد يتفق عليه الجميع...

ولاكن عندما يتعدى مستوى العنف إلى مناظر مقززه...!

أعتقد مستوى العنف و الرعب و الدماء كافيه في RE 5 مثال:

http://blog.ugo.com/images/uploads/re5.bmp

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ||Saker|| مشاهدة المشاركة
    ?@.@ ...
    الموضوع ده انهمك مناقشة من قبل مطورى الألعاب ... ملاحظ ان الناس هنا لبخت #_# ... كل الردود مكررة .. ماشى .. العنف مهم ^^ ... و بعدين ؟؟؟ .. بيتهيقلى الموضوع هيتناقش أفضل لو ركزنا على طريقة تقديم مشاهد العنف دى و ازاى تكون من ضمن العناصر المؤثره على اللاعب نفسيا بحيث انها تدمجه فى اللعبة مش تنفره منها && .. مش كلنا زى بعض ... بس فى شرايح عمرية معينة بتبقى تقريبا الأهتمامات واحدة 0_0 ...
    برضة فيه حاجة تانية ... فيصل بيتسأل عن سبب ان المجتمعات أيام زمان مكانتش بتشتكى من العنف فى الألعاب فى حين انها دلوقتى ممنوعة فى دول "زى ألمانيا على سبيل المثال و اليابان فى فترة من الفترات" ... الصورة خير من ألف كلمه .. شوف الفرق بين العنف فى الألعاب دلوقتى و العنف فى ألعاب زمان :-
    زمان :-

دلوقتى (الصورة دى ليكى يا yukii ):-
    http://image.com.com/gamespot/images/2007/301/943273_20071029_screen003.jpg
    الصورة الأولانية من لعبة برنس اوف برسيا القديمة المعمولة سنه 89 فيها واحد متقطع نصين على سكينه ^^ ... ده عنف ؟؟ بس أنا أول ما شفتها ضحكت , فى حين لو شفت الصورة التانية هتلاقى ان دراع الراجل بس اللى مقطوعة مش مقسوم نصين زى التانية ومع ذلك مقززة "بالمناسبة ده مفهوم الرعب عندى , انه يكون مقرف معنديش أى سبب تانى للرعب " ... بيتهيقلى الموضوع اتفهم دلوقتى ... كل مالألعاب تزيد واقعية كل ما يزيد الحزر من المحتوى المعروض فيها ... عشان كده تلاقى من أهم المواضيع اللى بيناقشها مصممى الألعاب دلوقتى هى العنف

بيتهيقلى الموضوع ده بدرى عليه انه يتناقش هنا .. خصوصا ان الألعاب عندنا ذات محتوى ضعيف و فى الغالب منسوخ .. محتاجين الأول نتكلم عن تصميم الألعاب ( للأسف لغاية دلوقتى فيه ناس معتقدة ان تصميم الألعاب يعنى عمل اللعبة بالكامل من الجرافيك و الصوت وغيره و مش عرفين ان تصميم لعبة يعنى انك تخطط لها مش تنفذها >< )
    أنا لسا مع فكرة عمل مسابقة لمشاهد الدماء والأشلاء ، لإننا حناقش حناقش وبعدين حنلاقي إننا لازم نبدأ نوضع عنف بألعابنا ، بس طبعاً حنكون اتأخرنا ، ولن يكون لدينا الخبرة في هذا المجال ، بس في حال قمنا بعمل مسابقة خاصة بها ممكن في المستقبل نختار إذا كانت جيدة في الألعاب أو لأ وحيكون عنا الخبرة في عملها.

يعني يا أحمد انا بعرف إنك بتحب تناقش وتدرس وهو شيء جميل ، بس الشيء العملي هو وسيلة التطوير. وحيكون دائماً في " بكرة " علشان نغير ونناقش مستوى العنف بألعابنا. ولكن على ما يبدو أننا خايفين نخطو خطوة واحدة في هذا الاتجاه.

تذكروا أنها فقط لعبة وفي حال كانت اللعبة مبالغ في درجة الشمئزيزة فيها ممكن نطلب من صاحبها إنه يعدل عليها. ولكن انا لا أظن أننا قادرون على تصميم شيء من هذا القبيل ، لذلك مرة أخرى أقول أرنا ما تستطيع عمله لربما تفوقنا في هذا المجال على مستوى العالم "من يدري؟"

ويا أخي إذا كنت خايف تأثر على مستوى العنف في شوارعنا ، اعملها على وحوش ومخلوقات تانية علشان ما تكون تقتل بالبشر.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة towfieee مشاهدة المشاركة
    أنا لسا مع فكرة عمل مسابقة لمشاهد الدماء والأشلاء ، لإننا حناقش حناقش وبعدين حنلاقي إننا لازم نبدأ نوضع عنف بألعابنا ، بس طبعاً حنكون اتأخرنا ، ولن يكون لدينا الخبرة في هذا المجال ، بس في حال قمنا بعمل مسابقة خاصة بها ممكن في المستقبل نختار إذا كانت جيدة في الألعاب أو لأ وحيكون عنا الخبرة في عملها.
    ؟؟؟ ... مين اللى قالك إنى ضد الفكرة ؟؟ ... المسابقات كويسة .. المسابقات حلوة ... قشطة عليكى يا مسابقات ... مرضى ياحج ؟؟؟ .. بجد ... بالتأكيد المسابقات اللى بيبقى ليها سمة معينه صحية جدا للمطورين ...

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة towfieee
    يعني يا أحمد انا بعرف إنك بتحب تناقش وتدرس وهو شيء جميل ، بس الشيء العملي هو وسيلة التطوير. وحيكون دائماً في " بكرة " علشان نغير ونناقش مستوى العنف بألعابنا. ولكن على ما يبدو أننا خايفين نخطو خطوة واحدة في هذا الاتجاه.
    جميل جميل ^^ .... .... مش عاوز أبان انى حمار بس هى فين ألعاب ؟؟؟ و فيه تعبير جميل أوى يوصف حالتى دلوقتى وانا بقرأ كلامك وكلام الناس فى الموضوع ده "هو حماقة من حماقات العجم بس عاجبنى أوى "
    what the heck are you talking about ??

إيه ياجماعة .. ماتخلونا واقعيين شويه ... أتخن لعبة عندنا إيه ؟؟ ...

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة towfieee
    تذكروا أنها فقط لعبة وفي حال كانت اللعبة مبالغ في درجة الشمئزيزة فيها ممكن نطلب من صاحبها إنه يعدل عليها. ولكن انا لا أظن أننا قادرون على تصميم شيء من هذا القبيل ، لذلك مرة أخرى أقول أرنا ما تستطيع عمله لربما تفوقنا في هذا المجال على مستوى العالم "من يدري؟"

ويا أخي إذا كنت خايف تأثر على مستوى العنف في شوارعنا ، اعملها على وحوش ومخلوقات تانية علشان ما تكون تقتل بالبشر.
    ...... انا دلوقتى متأثر عاطفياً .... يالله .. كفاية علينا واحد

"ملحوظة : الرمزيه هى الرمزية ... كلامى جاد .. بس بهزار لأن الموضوع مالأول هزار .. انا رأيح أفتح موضوع نناقش فيه السيسى بيسى فى الألعاب و أجمع كام رد من اللى بيقولوا ان البامية مهمه فى الألعاب "

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ||Saker|| مشاهدة المشاركة
    ؟؟؟ ... مين اللى قالك إنى ضد الفكرة ؟؟ ... المسابقات كويسة .. المسابقات حلوة ... قشطة عليكى يا مسابقات ... مرضى ياحج ؟؟؟ .. بجد ... بالتأكيد المسابقات اللى بيبقى ليها سمة معينه صحية جدا للمطورين ...

جميل جميل ^^ .... .... مش عاوز أبان انى حمار بس هى فين ألعاب ؟؟؟ و فيه تعبير جميل أوى يوصف حالتى دلوقتى وانا بقرأ كلامك وكلام الناس فى الموضوع ده "هو حماقة من حماقات العجم بس عاجبنى أوى "
    what the heck are you talking about ??

إيه ياجماعة .. ماتخلونا واقعيين شويه ... أتخن لعبة عندنا إيه ؟؟ ...

...... انا دلوقتى متأثر عاطفياً .... يالله .. كفاية علينا واحد

"ملحوظة : الرمزيه هى الرمزية ... كلامى جاد .. بس بهزار لأن الموضوع مالأول هزار .. انا رأيح أفتح موضوع نناقش فيه السيسى بيسى فى الألعاب و أجمع كام رد من اللى بيقولوا ان البامية مهمه فى الألعاب "
    إيه يا عم أحمد ، حيلك على الألفاظ

صلوا على النبي يا جماعة
    انتوا كده دخلتو حلبة مصارعة
    وحدوووووووووه
    Kamuri-San Is LordOfThunder
    And Every thing
    made by LordOfThunder
    Belongs To
    Kamuri-San

thnxxxxx mody-kun

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع