صفحة 15 من 39 الأولىالأولى ... 5101112131415161718192025 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 211 إلى 225 من 575

الموضوع: اسأل مستر هيتمان عن ال Lore و هتلاقى الاجابة ...(( محدث بتاريخ 30-03-2011 ))

رد: اسأل مستر هيتمان عن ال Lore و هتلاقى الاجابة ...

ابداااع ابداااع

ما احب اقرا قصص بس اول مره ادخل جووو مع القصه ^^

بانتظارك

اخى Azerothian

مشكور على مجهودك معايا

بس يا ريت تعدل Chapter 4 فى الصفحة الاولى لان اللينك بتاعه مش موجود

انا كنت عايز ابعتلك رسالة خاصة بس مقدرتش بسبب حاجز ال 200 رسالة للاسف

تحياتى

الـ Chapter 4 مخليه على صفحتين ،، Page 1 و Page 2 ^^ اللينك موجود عليهم
    ويعطيك العافيه على مجهودك الرائع
    وبالتوفيق

قصة عجيبة لكن ماذا جرا لل orc بعد ما دخلو الanomaly
    go hitman go
    wtb more story
    وكل عام و أنتم بخير

اولا اشكرك على المجهووود اللي تقدمه. واسلوبك في تقديم القصص.
    اخوي ممكن تعطيني اسم الكتاب حق قصص WoW او كل قصص WoW

السلام عليكم و رحمة الله ..

اخوي هتمان ما شاء الله عليك إبداع و سرد جميل للقصص الصراحة مجهود جبار منك و الف شكر على الي بتقدمه...

اسئلتي كثيرة و الله و تحتاج صفحات كثير فالي ابغاه منك شيء واحد ياليت لو عندك خلفية عنه ..

ابغى اشتري الكتاب الأول لـ WarCraft 1 يعني بداااية القصة من اولها ...

اول قصة في اللعبة و بداية اللور .. يعني انا دورت في الـ Amazon.com و لقيت كتب بالهبل ..
    Ghostlands (Warcraft: The Sunwell Trilogy, Book 3)
    War of the Ancients
    Rise of the Horde
    Day of the Dragon
    و غيرها الكثير تقدر تراجع الموقع ..
    www.Amazon.com
    فأبغى اعرف ..

إيش اول كتاب ؟ و هل هو متوفر في السعودية-جدة ؟...

هل بإمكاني شرائه من موقع بليزارد ؟..

و إذا هو متوفر في amazon هل بإمكانك ذكره لي مع العلم إنه سعر الكتاب الواحد 30 ريال و الشحن 65 ريال يعني قيمته بتصير 100 ريال ... هل يسوى هذا كله ؟..

و اعذرني اخوي بس و الله حمستني اقرأ القصة كذا لمن العب و اشوف الـ boss's احس نفسي ما افهم شيء ...

بعض الأحيان كم واحد يذكر القصة حقت كم boss و اقعد اتحسر عليها ...

فياليت لو في احد عنده خلفية عن الموضوع يقلي ...

و السلام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سهوم النار مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم و رحمة الله ..

اخوي هتمان ما شاء الله عليك إبداع و سرد جميل للقصص الصراحة مجهود جبار منك و الف شكر على الي بتقدمه...

اسئلتي كثيرة و الله و تحتاج صفحات كثير فالي ابغاه منك شيء واحد ياليت لو عندك خلفية عنه ..

ابغى اشتري الكتاب الأول لـ WarCraft 1 يعني بداااية القصة من اولها ...

اول قصة في اللعبة و بداية اللور .. يعني انا دورت في الـ Amazon.com و لقيت كتب بالهبل ..
    Ghostlands (Warcraft: The Sunwell Trilogy, Book 3)
    War of the Ancients
    Rise of the Horde
    Day of the Dragon
    و غيرها الكثير تقدر تراجع الموقع ..
    www.Amazon.com
    فأبغى اعرف ..

إيش اول كتاب ؟ و هل هو متوفر في السعودية-جدة ؟...

هل بإمكاني شرائه من موقع بليزارد ؟..

و إذا هو متوفر في amazon هل بإمكانك ذكره لي مع العلم إنه سعر الكتاب الواحد 30 ريال و الشحن 65 ريال يعني قيمته بتصير 100 ريال ... هل يسوى هذا كله ؟..

و اعذرني اخوي بس و الله حمستني اقرأ القصة كذا لمن العب و اشوف الـ boss's احس نفسي ما افهم شيء ...

بعض الأحيان كم واحد يذكر القصة حقت كم boss و اقعد اتحسر عليها ...

فياليت لو في احد عنده خلفية عن الموضوع يقلي ...

و السلام

السلام عليكم ...

شوف يا اخى ... بداية ال Lore بتبدأ بثلاثية War Of The Ancients

اللى هى
    Well Of The Eternity

The Demon Soul

The Sundering

و انا بدأت فى الجزء الاول من الثلاثية ...

و لكن من حيث ترتيب النزول ففيه قصة نزلت قبل الثلاثية اسمها Day Of The Dragon و لكنها بتدور فى الحاضر و ليس الماضى مثل War Of the Ancients

بعد الثلاثية نزلت قصص بتحكى عن ال Second War و ال Third War هما بالترتيب

Cycle of Hatred

Rise of the Horde

Tides of Darkness

Beyond the Dark Portal

و بين القصص دى كلها فيه قصص قصيرة نزلت بتحكى عن شخصية معينة زى شخصية Thrall فى قصة Lord of the Clans او شخصية Medivah فى قصة The Last Guardian او شخصية Kel'Thuzad فى Road to Damnation

اما قصة ال Sunwell اللى انت بتسأل عليها ... فهى قصة مصورة Comic نزلت ايضا فى صورة ثلاثية و هى

The Dragon Hunt

Shadows of ice

Ghostlands

و القصة دى بتحكى عن Anveena Teague اللى هنكتشف انها اصلا ال Sunwell
    الثلاثية دى فى الحقيقة من اجمل ال Comics اللى نزلت و كنت ناوى احكيها بس انشغلت فى ال War of The Ancients ... ان شاء الله هحاول احكيها فى يوم من الايام

اما القصص الحديثة فاجدد كتاب نزل هو Night of The Dragon و ده اللى نفسى اجيبه ان شاء الله

و اخر قصص مصورة نزلت هى قصص عن حياة
    Varian Wrynn

فيه قصص غيرهم كتير طبعا تقدر تشوفهم هنا

http://www.worldofwarcraft.com/info/story/index.html

بس منصحكش انك تشتري اى قصة الا اذا كنت غاوى ترمى فلوسك ع الارض

فالقصص كلها سهل تجيبها من على النت ... و انا عندى معظم القصص دى ... و اى قصة محتاجها هجيبهالك ان شاء الله
    التعديل الأخير تم بواسطة HitmanTheOnly ; 13-12-2008 الساعة 09:49 PM

مشكور يا اخوي و الله ... يعني تنصحني ابدأ بي
    War Of The Ancients
    و مشكور على الموقع طلع فيه كل شيء و الف شكر لك اخوي هتمان ..

و اعذرني على كثرة الأسئلة ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سهوم النار مشاهدة المشاركة
    مشكور يا اخوي و الله ... يعني تنصحني ابدأ بي
    War Of The Ancients
    و مشكور على الموقع طلع فيه كل شيء و الف شكر لك اخوي هتمان ..

و اعذرني على كثرة الأسئلة ..
    نعم انصحك ب War Of The Ancients

لانها هى الاساس ...

و لو اى حاجة وقفت قدامك او اى شئ غير واضح انا دائما موجود للمساعدة ان شاء الله

و متشلش همك من كتر الاسئلة ... انا بنبسط من الاسئلة الكتير

قاعدين على نار يا هيتمان
    wtb more story

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shpoon مشاهدة المشاركة
    قاعدين على نار يا هيتمان
    wtb more story
    انا اسف والله يا اخى انى اتاخرت عليكم ...

بس والله غصب عنى .... للاسف اعتقد انى هأجل تكملة القصة الفترة دى بسبب انشغالى بامتحانات التيرم

بس انا مستعد فى الفترة دى اللى متوقف فيها عن تكملة القصة انى اجاوب على اى اسئلة متعلقة بال Lore ...

فاى حد عنده سؤال متعلق بال Lore يتفضل يسأل و ان شاء الله هجاوبه فى اقرب فرصة

تحياتى و اعتذر مرة اخرى

يعطيك الف عافيه يا أخ Hitman

دامك فتحت الأسئلة فأنت اللي جنيت على نفسك ^^

==============

ليش ال Nightelf حضورهم ضعيف في القصة ،،، وهل هناك سبب لإعلان تحالفهم مع Alliance??

منهو Surfang الهوردي اللي مات ولده على يد Lich King ??

من خلال قرائتي لقصصك ،،، استنبطت انه لا يوجد عنصر شرير عند الهورد أو اللاينس

إذن لماذا هذا الكره لبعض ؟؟ هل هو فقط لإختلاف الشكل ؟؟ إن كان هذا من رؤية اللاينس؟؟ وماهي رؤوية الهورد ؟؟

كيف ال Undead صاروا حلفاء لل Horde ?? هل هم كائنات حية حتى يصير لهم هدف سلمي مثلا؟؟

هل بالفعل هناك تحالف بين ال Undead with Horde في القصة ؟؟ أم أنه لا يوجد لهم مكان بين التحالف

وفضلت بليزارد وضعهم في صف الهورد أفضل من أن يكون هناك function ثالث؟؟

مدري هل Medvich تحول للجانب الخيري بعد ما فتح ال Portal ??

لأني أذكر في Warcraft 3 لمن لعبت بالهورد ،،، كان يطلع Medvich في أحلام شخص وينصحه بأخذ الهورد لمكان بعيد ،،، فما ادري ليش ؟؟

=======

تراني اسألك الأسئلة هذي وانا بالفعل ما ادري عنها

وإن كان سبق ورديت على هذي الأسئلة في قصصك أو في إجاباتك ممكن تقولي وانا ارجع ابحث عنها

ما ودي آخذ من وقتك طويل ،،، خصوصا وقتك غالي علينا ^^

واعذرني اذا ثقلت عليك

لكن قبل كل شي أحب أخليك تعرف أني أتمنى لك من كل قلبي التوفيق والنجاح في دراستك وحياتك =)
    التعديل الأخير تم بواسطة ميكافلي ; 20-12-2008 الساعة 10:15 PM

====================

Name: Komse

Class: Undead Shadow Priest 85

Server: Kazzak

====================

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميكافلي مشاهدة المشاركة
    يعطيك الف عافيه يا أخ Hitman

دامك فتحت الأسئلة فأنت اللي جنيت على نفسك ^^

==============

ليش ال Nightelf حضورهم ضعيف في القصة ،،، وهل هناك سبب لإعلان تحالفهم مع Alliance??

إذن لماذا هذا الكره لبعض ؟؟ هل هو فقط لإختلاف الشكل ؟؟ إن كان هذا من رؤية اللاينس؟؟ وماهي رؤوية الهورد ؟؟

كيف ال Undead صاروا حلفاء لل Horde ?? هل هم كائنات حية حتى يصير لهم هدف سلمي مثلا؟؟

هل بالفعل هناك تحالف بين ال Undead with Horde في القصة ؟؟ أم أنه لا يوجد لهم مكان بين التحالف

لأني أذكر في Warcraft 3 لمن لعبت بالهورد ،،، كان يطلع Medvich في أحلام شخص وينصحه بأخذ الهورد لمكان بعيد ،،، فما ادري ليش ؟؟

=======

تراني اسألك الأسئلة هذي وانا بالفعل ما ادري عنها

وإن كان سبق ورديت على هذي الأسئلة في قصصك أو في إجاباتك ممكن تقولي وانا ارجع ابحث عنها

ما ودي آخذ من وقتك طويل ،،، خصوصا وقتك غالي علينا ^^

واعذرني اذا ثقلت عليك

لكن قبل كل شي أحب أخليك تعرف أني أتمنى لك من كل قلبي التوفيق والنجاح في دراستك وحياتك =)

شكرا اخى الكريم على شعورك و روحك الطيبة ... بجد اخجلنى ردك الجميل

و انا برحب باى اسئلة طالما ليست قصص طويلة حتى انتهى من امتحانات التيرم ان شاء الله

بالنسبة لاسئلتك

بالعكس ال Nightelf هم اساس قصة Warcraft ... و يعتبر اول جنس ذكى يسكن عالم Azeroth و لكن بعد الانشقاق العظيم (( Great Sundering )) اللى ادى لتدمير ال Well Of Eternity اختفى ال Nightelf و انعزلوا عن العالم لدرجة ان غلب الظن انهم انقرضوا كلهم ..

و لكن عند مجئ ال Burning Legion فى ال Third War ... ظهر ال Nightelvs من جديد ليواجهوهم كما واجهوهم اول مرة بقيادة Malfurion Strormrage
    و لا ابالغ لو قلت انه لولا تدخل ال Nightelvs فى الحرب لما تم هزيمة ال Burning Legion
    يكفى ان ال Nightelvs ضحوا بخلودهم مقابل انقاذ العالم

اما سبب تحالفهم مع ال Alliance ... ففى الواقع ال Nightelvs فى ال Third War تحالفوا مع ال Humans و ال Orcs فى مواجهة ال Burning Legion
    لان وقتها كان بيهدد العالم كله عدو واحد ...

و لكن سبب عداء ال Nightelvs لل Horde هو الصراع اللى حصل و ما زال بيحصل فى ال Warsong Gulch ... فال Orcs يريدون قطع الاشجار لبناء وطن ليهم و منطقة ال Warsong Gulch غنية بالاشجار القوية الجيدة ... و لما وجد ال Nightelvs ال Orcs بيقوموا بتقطيع غابتهم هاجموهم دفاعا عن غابتهم الغالية ..
    و فى الواقع الصراع ده حصل نقاش طويل على منتدى اللعبة حوله ... فكل طرف بيحاول يبرر موقف الاخر
    فال Horde بيقولوا ان ال Orcs مكنوش يعرفوا ان الغابة شئ مقدس عند ال Nightelvs و ان اخشاب الاشجار كانت شئ اساسى لبناء مبانى ال Orcs ... ده غير ان ال Nightelvs محاولوش يفهموهم معنى الغابة بالنسبة لهم و هاجموهم بدون نقاش

اما ال Alliance فبيقولوا ان ال Orcs ملهمش حق اصلا انهم يسكنوا Azeroth و بيعتبروهم غزاة جم عشان يحتلوا ارضهم ... و بيقولوا انهم دمروا غابة Azshara بدون اى احترام لساكنيها الاصليين

على كل مهما كان مين صح و مين غلط ... ال Nightelvs حاربوا ال Orcs بسبب غابة Warsong و لما لقوا ال Alliance بيشاركوهم نفس العداوة انضموا ليهم

و لكن عشان اكون صريح معاك ... وقت انضمام ال Nightelvs بالظبط لل Alliance غير معروف حتى الان ... و يقال ان ده هيتم الكشف عته فى فيلم Warcraft القادم

انت بدل سألت السؤال ده يبقى انت مش قديم فى WoW

لان Varok Saurfang هو البطل الاسطورى عند ال Horde مثله مثل شهرة Lothar the Lion Of The Alliance عند الالينس ... بدأت اسطورة Saurfang فى احداث ال Gates of Ahn'Qiraj

و هو يعتبر قائد جيوش ال Horde و كان مشهور جدا بين ال Horde بسبب ال Execute و ال Cleave بتوعه لانهم كانوا بيعملوا ارقام Critical غريبة

لدرجة ان ظهرت نكت كتير وقتها تشبه نكت Chuck Norris على سبيل المثال

Saurfang once cleaved one of Archimonde's Sperms and created the Eredar_Twins

Once Saurfang coughed when he was cleaving, the result was the creation of the fel cleave spell

Jaina doesn't like Thrall; she just allied with him to keep Saurfang from soloing her town.

Saurfang doesn’t need a flying mount for Tempest Keep instances; they fly to him instantly as and when he want it.

Once, out of boredom Saurfang tried to kill himself. The servers were down for a week.

Saurfang doesn't actually wear armor, what you see is his skin.

و غيرهم كتير جدا .... باقى ان اشير ان Saurfang هو اخو Broxigar بطل قصتنا

بداية صراع ال Horde و ال Alliance هى عندما غزا ال Orcs اراضى Azeorth عندما كانوا تحت تاثير Mannoroth Blood ...و مات الالاف من الجانبين خلال حروبهم دى ... و لحد دلوقتى كل جانب منهم مش قادر ينسى العداوة القديمة اللى كانت بينهم
    و خصوصا بين ال Humans و ال Orcs
    فمن رؤية ال Alliance ان ال Orcs دول غزاة و مش حقهم يعيشوا فى Azeorth لان دى ارضهم و ارض اجدادهم
    و من رؤية ال Orcs ان من حقهم يبدأوا من جديد و يدافعوا عن وطنهم الجديد و فى نفس الوقت منسيوش معسكرات السجون اللى كان بيستعبدهم ال Humans فيها

ال Undead بعد ما اتحرروا من سيطرة ال Lich King ... قرروا ينضموا لل Horde مش من اجل حبهم لل Horde و لكن من اجل تحقيق مصالحهم فقط ..

فال Fosaken مش بيحبوا اى جنس حى ... و مش بيثقوا فى اى حد ... و لكنهم كانوا مضطرين للتحالف مع ال Horde حتى يتمكنوا من تحقيق انتقامهم من ال Scourage بقيادة ال Lich King

وافق Thrall على ضم ال Fosaken لل Horde بسبب ان عدوهم واحد (( ال Scourage )) .... و لكنه لم يعطيهم الامان الكامل لانه حاسس انه فى يوم من الايام ممكن ينقلبوا ضده

و لو لاحظت ال Forsaken هو الجنس الوحيد اللى مش بيبقى Friendly مع كل ال Horde و العكس صحيح ... اى جنس من ال Horde مش بيبقى Friendly مع ال Undead ...

الاستثناء الوحيد هو ال Bloodelvs و ده يمكن لان الاتنين بداخلهم نوع من الشر الكامن و اهدافهم مشتركة .... او لأن Sylvannas كانت فى الماضى احد ابناء ال Bloodelvs

انفصال ال Undead عن ال Horde ب faction ثالث ده شئ مستحيل ... و ده فى المقام الاول لان ال Undead كلهم هيعترضوا لانهم مش هيحبوا يتركوا جيلداتهم و اصدقائهم ...

و لكن اللى هيحصل ان عدد كبير من ال Undead هينفصل عن ال Horde و هيحاربوهم زى ما حصل مع ال Bloodelvs فى ال Burning Crusade

لأني أذكر في Warcraft 3 لمن لعبت بالهورد ،،، كان يطلع Medvich في أحلام شخص وينصحه بأخذ الهورد لمكان بعيد ،،، فما ادري ليش ؟
    medivh مكنش شرير اصلا فى الماضى ...
    فبعد ما امه Aegwynn حاربت Sergares و هزمته ... او ظنت انها هزمته .... نقل Sergares جزء من روحه ليها عشان تنتقل بدروها لابنها اللى فى بطنها
    و بالفعل تمكن Seragres من افساد عقل Medivh و السيطرة على افكاره لحد ما فتح ال Dark Portal .... و بعد ما انقتل Medivh ... تدمرت معاه روح Sergares و حاول بعدها يصلح الاخطاء اللى ارتكبها فى الماضى و ينقذ العالم من خطر ال Burning Legion عن طريق اقناع شعب Azeorth فى المغادرة الى Kalimdor لان ده المكان الوحيد اللى يقدروا يهزموا فيه ال Burning legion

اولاً ، شكراً قليله في حقك اخوي ، جزاك الله خير

و ياليت تعطينا قصّة الـ Tauren لاني جديد في واو ، و عندي تورن درود ، فآ مش عارف ايش قصتهم بـ الضبط

و مشكور مره ثانيه =) !

ال Undead بعد ما اتحرروا من سيطرة ال Lich King ... قرروا ينضموا لل Horde مش من اجل حبهم لل Horde و لكن من اجل تحقيق مصالحهم فقط ..

فال Fosaken مش بيحبوا اى جنس حى ... و مش بيثقوا فى اى حد ... و لكنهم كانوا مضطرين للتحالف مع ال Horde حتى يتمكنوا من تحقيق انتقامهم من ال Scourage بقيادة ال Lich King

وافق Thrall على ضم ال Fosaken لل Horde بسبب ان عدوهم واحد (( ال Scourage )) .... و لكنه لم يعطيهم الامان الكامل لانه حاسس انه فى يوم من الايام ممكن ينقلبوا ضده

و لو لاحظت ال Forsaken هو الجنس الوحيد اللى مش بيبقى Friendly مع كل ال Horde و العكس صحيح ... اى جنس من ال Horde مش بيبقى Friendly مع ال Undead ...

الاستثناء الوحيد هو ال Bloodelvs و ده يمكن لان الاتنين بداخلهم نوع من الشر الكامن و اهدافهم مشتركة .... او لأن Sylvannas كانت فى الماضى احد ابناء ال Bloodelvs

DO U THINK WE ARE FORGOTEN DO U THINK WE ARE FORGETIN

FOR THE FORSAKEN

صفحة 15 من 39 الأولىالأولى ... 5101112131415161718192025 ... الأخيرةالأخيرة