النتائج 1 إلى 12 من 12

الموضوع: بخصوص التضخيم

بخصوص التضخيم

معلومات المتقدم بالاستفسار :

الطول :187 متر
    الوزن : 102 كيلوجرام

و الاستفسار كالتالي :
    السلام عليكم

لو سمحتم يا جماعة عايز الناس الخبراء اللى فاهمين فى الموضوع دة كويس يفيدونى لان بناء عليه فيه تحقيق هدف سواء تضخيم أو تنشيف

دلوئتى أنا الحمدلله عندى حجم عضلى لا بأس به لكن فى نفس الوقت فيه نسبة دهون لكن مش عالية لدرجة انها تبئا مخبية عضلاتى او انها تخلى جسمى مش متناسق

لا الحكاية كلها ان فيه دهون ع المعدة زى كرش صغير كدة مش ضخم والهانش شوية فى المتوسط لا عالى ولا صغير

الصدر ودة اهم حاجة بئا لان فى حاجة قلقانى عندى حجم عضلى ضخم نوعا ما فى الصدر الحمدلله لكن عليه نسبة دهون خفيفة

ومشعارف لو دخلت تضخيم الكم شهر دول مع العلم انى لما بستخدم بستخدم بروتين قليل فات وقليل الكارب وممكن كرياتين معاه فلو دخلت معاهم محفز تست دة ممكن بعد كدة يسبب ترهل أو جينو؟

مدة التمرين : من حوالى 3 سنوات

وبالنسبة للتضخيم احنا عارفين ان السمنة وزيادة الدهون بتأثر على هرمون الذكورة بالسلب طب يا ترى الضخامة العضلية مع زيادة نسبة الدهون بالنسبة المطلوبة للضخامة بدون السمنة المفرطة ضد هرمون الذكورة؟او بتأثر اى تأثير سلبى على التست؟

رد: بخصوص التضخيم

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
    مشاء الله عليك اكثر شخص يسال عن محفزات التست بأنواعها ،،ولا علمتنا وش النتايج اللي حصلتها منها او انها غير مفيده ،،
    عموما ردا عَلى سؤالك ماقد سمعنا ان المحفزات تسبب جينو ،،كثره الدهون في الجسم يأثر على مستوى التيست بالجسم حتى لو فيه عضل ،،وموفق في رحلتك مع المحفزات

بالرغم من ان اسلوبك فيه سخرية بس احب اقولك انى لما باخدها باخدها كبديل لمكملات الباور لانى مبقدرش استخدم مكملات الباور غير كل فين وفين لان عقبالك كدة عندى حساسية من الكافيين وبطبيعتى عصبى والكافيين بيضاعف عصبيتى
    التست فريك والانيمال ستاك نتائجهم مش وحشة معايا الحمدلله
    المشكلة ان كانت النتائج بتقل معايا بعد كدة بسبب انى بقل فى المواظبة ع التمرين
    انت بتتكلم على أى نسبة دهون بتضعف التست؟السمنة المفرطة ولا أى نسبة دهون؟
    وهل معنى كلامك ان فى فترة الضخامة العضلية نسبة التست بتتراجع؟

الله يهديك بس لإيوس وس لك الشيطان ،،،سخريه من ايش على أساس قلت اكثر شخص تسال عن محفزات التست ؟؟؟ وين السخريه في الموضوع !! فعلا دايم اشوفك تسال عن المحفزات وحبيت انك تعطينا تجربتك فيها من باب انك مجرب لأنواع كثيره ،،الى الان مادري وين السخريه في الموضوع!! والدعوة اللي دعيتها علي بسوي نفسي ماشفتها وربي يحاسبك عليها،،،ورد على سؤالك للمره الثانية ارتفاع الدهون في الجسم يقلل نسبه إفراز الجسم للتست يعني كل ماتنشف جسمك يفرز تست اكثر والعكس صحيح ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة StronGest مشاهدة المشاركة
    الله يهديك بس لإيوس وس لك الشيطان ،،،سخريه من ايش على أساس قلت اكثر شخص تسال عن محفزات التست ؟؟؟ وين السخريه في الموضوع !! فعلا دايم اشوفك تسال عن المحفزات وحبيت انك تعطينا تجربتك فيها من باب انك مجرب لأنواع كثيره ،،الى الان مادري وين السخريه في الموضوع!! والدعوة اللي دعيتها علي بسوي نفسي ماشفتها وربي يحاسبك عليها،،،ورد على سؤالك للمره الثانية ارتفاع الدهون في الجسم يقلل نسبه إفراز الجسم للتست يعني كل ماتنشف جسمك يفرز تست اكثر والعكس صحيح ..
    لا ياحبيب قلبى مش دى السخرية أنا اللى فهمتها سخرية دى (وموفق في رحلتك مع المحفزات )

أصل مهياش رحلة ولا حاجة لان بئالى فترة بسأل فعلا لكنت مستخدمتش غير اللى انت شفته وممكن التريبيولس

إنت بئا سؤالى لك فين الدعاء اللى دعيته عليك؟عشان بقولك عقبالك؟هى عقبالك دى دعاء عليك؟

على كل حال متزعلش منى أنا مقصدش أدايئك .

جايز يكون حصل سوء تفاهم

حتى ياعزيزي الجمله الاخيرة ماني شايف منها اي سخريه!! ،، والدعاء واضح لما تقول عندي حساسيه عقبالك ،،وش معناته وضح لي اذا كنت فاهم غلط ،،عموما يمكن حصل سوء تفاهم ،،واهم شي عرفت جواب سؤالك ،،بالتوفيق

مرة تانية متزعلش منى كان ردى وحش بناء على اللى فهمته انها سخرية
    ومتشكر انك رديت على وأفدتنى بس على فكرة فى ناس كتير بتقول ان السمنة هى اللى بتأثر على التست انما مش الضخامة العضلية فمش عارف إيه الصح؟متعرفش مقالة تفيد فى الموضوع دة بشكل واضح؟

ريكو السمنة ( الدهووووون ) في الجسم كل ما زادت كل ما جسمك اتلخبطت هرموناته تأثيرها ليس فقط على التست حتى على نشاطك يا راجل لدرجة انه ممكن التست يتحول الى استروجين ويسببلك جينو .. أنا من الناس اللي كان عندي لخبطة في الهرمونات ادت الى زيادة الاستروجين في جسمي وراجعت عند استشاريين كثير لدرجة كل واحد سوى تحاليل واشعة ومو عارف ايش المشكلة وسبحان الله نزلت نسبة الدهون وسويت تحاليل ورجع الاستروجين لمعدله الطبيعي يارب لك الحمد ..

الخلاصة نزل نسبة دهونك واعطي جسمك بيئة مناسبة للضخامة العضلية ( اقصد نشف جسمك من الدهون لموازنة الهرمونات في جسمك بشكل عام وبعدين ضخم عشان يتقبل جسمك الزيادة العضلية ) ، هذا رأيي والقرار لك

ماقصر اخونا عطاك من واقع تجربه ،،ارتفاع الدهون يسبب لخبطه للهرمونات ،،انت تقصد انه ارتفاعها بيكون مع عضل فما يأثر على الهرمونات ،،هنا ماقدر أفيدك بس المتوقع نفس النتيجه، ،،ولا عندي مصدر دراسه للأسف ،،بالتوفيق

جزاكم الله خيرا بس انا اقصد ياجماعة لو الجسم ملئ بالدهون لدرجة ان اللى يشوفنى يقول دة سمين
    لا انا بتكلم لو انا جسمى متناسق لكن مثلا فيه زيادة فى الدهون شوية ع البطن والارداف وحاجة بسيطة عند اسفل الصدر
    وكملت ضخامة 3 او 4 شهور مع استخدام محفزات تست ( اعرف ان محفزات التست بتساعد ع الزيادة العضلية دون زيادة دهون) واعتمد فى الضخامة العضلية على كارب الاكل وليس كارب مكملات زيادة وزن يعنى مش هروح مثلا اجيب سيرياس ماس او اى حاجة جينر لا ممكن اجيب واى او بروتين خليط قليل الكارب والفات فهل فى الحالة دى ممكن ادخل فى حوار الجينو لاقدرالله او اى حاجة من دى؟

ومن ضمن الاسباب اللى بتشجعنى انى استخدم كل فترة محفز تست ان فيه استعدادات وراثية للسكر فزى ماتقوله ياجماعة بدور على محفزات التست لانى اسمع ان فى حالة زيادة افراز هرمون الذكورة هرمون الانسولين بيشتغل كويس والله أعلم فمتهيألى فى الحالة دى بيتمنع تراكم دهون

رأيكم إيه فى الكلام دة؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ryko مشاهدة المشاركة
    جزاكم الله خيرا بس انا اقصد ياجماعة لو الجسم ملئ بالدهون لدرجة ان اللى يشوفنى يقول دة سمين
    لا انا بتكلم لو انا جسمى متناسق لكن مثلا فيه زيادة فى الدهون شوية ع البطن والارداف وحاجة بسيطة عند اسفل الصدر
    وكملت ضخامة 3 او 4 شهور مع استخدام محفزات تست ( اعرف ان محفزات التست بتساعد ع الزيادة العضلية دون زيادة دهون) واعتمد فى الضخامة العضلية على كارب الاكل وليس كارب مكملات زيادة وزن يعنى مش هروح مثلا اجيب سيرياس ماس او اى حاجة جينر لا ممكن اجيب واى او بروتين خليط قليل الكارب والفات فهل فى الحالة دى ممكن ادخل فى حوار الجينو لاقدرالله او اى حاجة من دى؟

ومن ضمن الاسباب اللى بتشجعنى انى استخدم كل فترة محفز تست ان فيه استعدادات وراثية للسكر فزى ماتقوله ياجماعة بدور على محفزات التست لانى اسمع ان فى حالة زيادة افراز هرمون الذكورة هرمون الانسولين بيشتغل كويس والله أعلم فمتهيألى فى الحالة دى بيتمنع تراكم دهون

رأيكم إيه فى الكلام دة؟
    أخوي أنا ما عمري جربت محفزات الهرمونات بشكل عام بسبب أغلب اللي جربوها ما أفادتهم ,, عموما إذا تبغى تجربها جربها فالتجربة خير برهان وحتشوف إنت أفادتك أم لا من خلال التجربة , لكن في طريقتين لزيادة او تحفيز التست قرأتها ولكن للأمانة ليس لدي مصدر دراسة لها بصراحة ولكن المعلومات مقنعة بالنسبة لي :

1 ) من خلال الخضروات كالجرجير والبقدونس والسبانخ والبصل والثوم والطماطم وغيرها الكثيرر , اللحوم ومنتجات الألبان والأكل البروتيني بشكل عام كالبيض والاكل البحري

2 ) عن طريق التمارين ( تمارين القوة والتحمل ) وليس تمارين الأجهزة مثال ذلك الديدليفت والسكوات هذه التمارين تزيد وتحفز التست لديك , أيضا الجاكوزي البارد ينشط الدورة الدموية واسأل المتزوجين بعد الخروج من الجاكوزي هههههههه .

خلاصة القول نشف دهونك هذا أول عدو للتست , وجرب المحفزات سواء بالطرق الطبيعية اللي قلتلك عليها أو بالمحفزات اللي انت تريد تجربتها وزي ما قلتلك التجربة خير برهان وبالتوفيق لكـ

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ryko مشاهدة المشاركة

رأيكم إيه فى الكلام دة؟

اشغلتنا بمحفزاتك واسئلتك !!!
    لك شهرين تلعب وتسأل ونفس الوقت تجاوب على اسئلتك