المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : دى اول موضوع انزلو فى المنتدى عاوزكو تسعدونى

konswa
25-05-2008, 04:26 PM
1/ انا عندى 16 سنه
2/طولى 195 سم
3/وزنى 74 كيلو
المطلوب انكو تسعدونى لانى انا نحيف وطويل ودى مسببالى مشاكل اعمل ايه عشان طول يسبت على كدا وانا عاوز جسمى يبقى كويس اوى بس فى اقل وقت اعمل ايه
وانا سمعت عن الحقن والباودر والبرشام وكل الحاجات دى ناس تقول تضر وناس تقول ما تضرش اعمل ايه وانا عاوز جسمى يبقى كويس فى فتره قصيره
ممكن تقولولى ايه الاشياء اللى تخلى جسمى كويس فى فتره قصيره بدون اضرار او اضرار خفيفه
والفتره قد ايه؟
ارجوكو سعدونى وانصحونى العب ايه واعمل ايه وكل اللى يتعلق بحلتى اعتبر نفسك المدرب بتاعى وقولى اعمل ايه
شكرا ليكو يا كباتين

achraf17x
25-05-2008, 05:28 PM
انا ايضا حالتي تقريبا مثل حالتك...
انت ما ذكرت واش بتلعب رياضة كمال الاجسام....لازم تكون تمارسها للقوة البدنية....
بالنسبة للتغدية لزيادة الوزن فيجب عليك ان تتناول كمية عالية من السعرات الحرارية حتى تصل للوزن المطلوب
ولكي تتعلم حساب السعرات الحرارية من الطعام المتناول يجب ان تعرف ما يلي

1 جرام بروتين يعطى 4 سعر حرارى
1 جرام كربوهيدرات يعطى 4 سعر حرارى
1 جرام دهون يعطى 9 سعر حرارى
اولا- يحتاج لاعب كمال الاجسام الى كمية عالية من الكاربوهيدرات لامداد جسمه بالطاقة الكافية التي تساعد اللاعب ببدل المجهود اثناء التمرين وهده بعض مصادره ) الارز-البطاطا- الشوفان اي الخرطال باللغة المغربية - الفاصوليا -الخبز -المكرونة- الفاكهة وبعض الماكولات التي تحتوي على نسبة عالية من السكر

ثانيا-كما يحتاج الى البروتين فهو ضروري لبناء الانسجة العضلية ويحتاج ممارس كمال الاجسام الى 2 جرام من البروتين لكل كيلو من وزن جسمه
وهده بعض مصادره الطبيعية ) اللحوم الحمراء-البيض او بياض البيض- صدر الدجاج -الاسماك - اللبن )
وبالنسبة للمكملات المكملات الغذائية فانا انصحك ب mega mass 4000 ميجا ماس ممتاز جدا وفكره كويسه لك كمبتدأ وكمان بيعلى نسبه الطاقه فى التمرين ويزود الوزن بشكل ممتاز بس لازم قبل كل دة تكون تتمرن كويس جدا +الراحةوالنوم كويس + اكل كويس متنساش عدد الوجبات يكون 6 وجبات صغيرة افضل من 3 كبيرة

وهذه وصفة اذا اردت زيادة وزنك :
1- يغلى كأس من الماء ثم يضاف إليه ما مقداره 3جرامات (ملعقة صغيرة و متكونش مليانة)من مسحوق الحلبة ويترك يغلي لمدة دقيقة واحدة ثم يصفى ويحلى بالعسل ويشرب بمعدل ثلاث مرات في اليوم ويستمر الشخص في الاستعمال حتى يحصل على الوزن المطلوب. كما يفيد أكل الحلبة الخضراء كثيراً في زيادة الوزن.

اتمنئ اني اكون افدتك بهذه المعلومات

konswa
25-05-2008, 05:50 PM
شكرا ليك اخى بس والله انا مش عارف اشكرك ازاى بس انا عوز حاجه تانيه معلش انا بتقل عليكو
بس عاوز اعرف المده اللى جسمى هايبقى فيها كويس والعضلات فيه هتكون كويسه
والميجا ماس 4000 ما لوش اى اضرار
وسعر الميجا ماس4000 كام
وشكرا ومعلش انى اتقلت عليكو
وعاوز اعرف انا لو لعبت ممكن اخلى طولى يسبت على كدا عشان انا عندى 16 سنه وطولى 195سم

AI_BARCA
25-05-2008, 07:52 PM
راجعلك ليلاً ولا تحتاج لميغا ماس ولا غيره من المكملات

بس انتظرني في خلال الساعتين او الثلاث القادمين

برد مفصل كالعادة

تحياتي

konswa
25-05-2008, 08:49 PM
اوكى وانا مستنيك يا
AI_BARC A (http://montada.com/member.php?u=87594)

واشكرك مقدما

AI_BARCA
25-05-2008, 10:46 PM
شوف حبيبي بما يخص انك بتزيد وزنك يعني انك لازم تاكل سعرات حرارية اكثر مما تاكله حالياً وطبعاً مع اللعب راح تبني جسم جميل جداً إن شاء الله ومنسق .. ولكن ابتعد عن حاجتين اللي هي كلمة في اقل او اسرع وقت ممكن لانه اللي يجي بسرعة يروح بسرعة .. فالمرأة لو حملت لو ولدت في الشهر السابع تطلع مشاكل اغلب الاحيان في الولد صح ولو ولدت بشكل طبيعي في الشهر التاسع تكون الامور تمام غالباً ولكن هل تستطيع أن تلد في الشهر الخامس او السادس تصور لو هذا يمكن كيف سيكون حال الطفل ؟؟

لذلك الصبر مطلوب وجعل الامور تاخذ مجراها الطبيعي مطلوبة ايضاً .. هل يستطيع فريق الفوز بالدوري بمجرد تصدره ولا لازم يحافظ عليه لين ينتهي الدوري ؟؟!!

اذاً شيل موضوع باسرع او اقل وقت

بخصوص الميجا ماس ابتعد عنه فهو يعطك 4000 سعرة ولكن بيطلع عليك بالسلب ويا الايام وبتشحم وبتتحسف انك اخذته .. تصور في ناس اللي تاخذ البروتين الجنر اللي يعطيك 1000 سعرة يفرحون من النتايج شوي ولكن ويا الايام يشوفون تجمع طبقة الدهون اسفل الجسم فيتحسفون لذلك ابتعد عن الامور اللي تضخم هذي ولكن تستطيع اخذ مكملات من اسمها مكملات يعني تساعد او بديلة لوجبة ولكن ليس تعطيك كميات عالية من السعرات وتضرك مستقبلاً بالدهون في جسمك والشحوم

فأنت تبي تزيد الوزن بطريقة سليمة وجسم متناسق وعضل وليس تزيده اي كلام دهون وبلاوي .. لو كنت تبي تزيد شحوم ودهون ما في اهل منها ما تحتاج الميجا ماس
عليك بالرز الابيض والخبز الابيض والاكل بالليل كثيراً والاشياء المقلية ستزيد عديد الكيلوات ولكن شحوم ودهون :) وطبعاً مافي شخص يريد ذلك

يعني مثل الوي بروتين يعطيك 120 سعة حرارية وفيه 24 غرام بروتين مثلا بالاضافة لبعض الاحماض الامينية لذلك تقدر تاخذه كوجبة صغيرة او تضيف له امور على شكل خلطات وتعطيك وجبة متكاملة العناصر

وابتعد ابتعد شوف احطها لك باللون الاحمر عن الابر او الهرمونات او مسائل التسترون والبرشامات وهالامور اللي تضر اكثر مما تنفع وممكن تأثر على صحتك وكليتك وجهازك التناسلي وغيرها واللي يقولك انها مافيها ضرر فهو يخدع نفسه او يكذب عليك فعليك بالابتعاد عن هذه الامور

عموماً علشان تزيد وزنك لازم تاكل اكثر مما تحرق وترفع شوي من الكربوهيدرات والاكل لازم يكون اكل سليم وصحي وراجع ردي بخصوص الاكل هنا

http://www.montada.com/showthread.php?t=589834

هذي وحدة ثانياً هل انت مارست كمال الاجسام ولا لسه مبتدأ علشان اضع لك الجدول المناسب للخطة اللي تمشي عليها

فاولاً مثل ما قلنا تاكل اكثر مما تحرق وتقلل الكارديو يعني مرتين في الاسبوع كارديو كويس علشان تحافظ على نشاطك ولياقتك وتقلل الدهون في الجسم

فعندك الاكل السليم راجع الرد وتاكل 6 وجبات يومياً وتزيد من الاكل وسيصعد وزنك تدريجياً فلاحظ كل اسبوع الوزن يعني لو فرضنا بدأت السبت وزدت اكلك شوي ويوم السبت اللي بعده وزنت وزاد نصف كيلو او اقل بشوي يعني انت ماشي صح لو مازاد شيء يبقى تزيد برضوا زيادة على الاكل اللي تاكله

ويبقى موضوع التمرين فقولي لو لسه مبتدأ اضع لك جدولين لو انت تمارس حالياً كم اخذلك علشان اضع لك المناسب كذلك

لو حبيت تستخدم مكملات تنفع ما تضر

ملتي فيتامين

وي بروتين

امينو اسيد

تحياتي لك

konswa
26-05-2008, 02:10 PM
اشكرك
انا والله لسه مبتدأ او لسه ها بتدى اول شهر 6 انشاء الله وبس عاوز اعرف انى طولى هايسبت على كدا ولا لأ وانا عاوز اعرف ازاى اسبت طولى على كدا انا 16 سنه وطولى 195سم
اعمل ايه اسبت طولى العب مكبس ولا ايه:33: