المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشاكل صحية انا عايز اعرف ان قوتى حاليا بالسبه لجسمى كويسه ولا لاء

جسمى فرنسى
19-06-2010, 06:17 PM
اولا بسم الله الرحمن الرحيم

انا لسه جديد فى المنتدى
انا بدى اعرف شويت حاجات
انا وزنى 90 كيلو تقريبا وانا ما باخد اى مكملات ولا اى شى لانى سمعت ان كل هذة الاشياء تعمل تليف كبدى والاحسن انى العب طبيعى المهم plz قولولى لو دا فعلا صح ادا اول سوال

انا عايز اعرف ان قوتى حاليا بالسبه لجسمى كويسه ولا لاء مع العلم انى العب من 4 اشهر تقريبا ووزنى زاد 13 كيلو من حينها مع انى اتغزى كويس فحسب لا مكملات
المهم انا ارفع بنج 80 كيلو اقصى حد
الباى 40 كيلو انا احس ان هذا قليل جدا جدا
الظهر والمجنس 50/60 كيلو
ارجل 80 max
اكتاف 50/60 كيلو
تراى 30 /40 كيلو
وانا اوجه مشكله فى تصغير الارداف plz قولولى على تمرين لتصغريهم

يحلم بجسم فرنسي
19-06-2010, 09:09 PM
حياك كابتن وابشر الاخوان مابيقصرون معاك اول شي بالنسبة لتمارين الارداف في تمارين لها وموجود فالمنتدى وهذا الرباط
تمارين لتصغير الارداف بالصور (http://www.montada.com/showthread.php?t=669401&highlight=%CA%D5%DB%ED%D1+%C7%E1%C7%D1%CF%C7%DD)

بالنسبة للاسئلة الثانية في احسن منى يفيدك

السلطان..
19-06-2010, 09:19 PM
ماشاء الله عليك ترفع اوزان حلوة ,,لأني الصراحة اعرف ناس يلعب كمال اجسام ومايرفع اوزان كبيرة يجيك الواحد جسمه حلو بس مايرفع,,يجيك الواحد على الفاضي شكل بس...ماعندي كلام اضيفه على كلام اخوي...وشكراا

sami1989
19-06-2010, 09:41 PM
اولا انت جديد ماصرلك فتره طويله الاوزان تزيد من عضلاتك تزيد مع مرور الوقت ومافي مقارنه بالاوزان لان كل واحد وحسب طاقته

وبلنسبة للمكملات فهيه امنه بنسبة 100% مافي اي اعراض جانيبه لاتليف كبد ولا غير شي
المنشطات هي فقط الي تاثر على الكبد ,,

الفيتامينات والمعادن او البروتينات والسعرات الحرايه اي شي نقص من هل اربعه راح تاثر على اوزانك ولجسمك ككل

لهذا السبب لاعبين كمال الاجسام ياخذون مالتي فيتامين + بروتين + كرياتين والخ الشغلات الامنه طبعا

لكن عامه لو حابب ماتاخذ فانت حر ,, لكن لازم تحسب كل واحد كيلو جرام يحتاجله 2 جرام بروتين او اكثر + كم سعرات حراريه تحتاج يعني تغذيتك 100 % تصير او هذا شي مستحيل طبعا لكن في ناس كثيره ماشيه حاله بدون مكملات

جسمى فرنسى
20-06-2010, 05:02 PM
ششششششششششششششششككككككككككككككراااااااااااااااااااا ما قصرتوا

جسمى فرنسى
20-06-2010, 05:22 PM
بس انا لسا عندى استفسار هل اخذ المكملات يفرق كتير عن عدم اخذها // يعنى ما هى المدة اللى جسمى هيتغير فيها لو بلعب طبيعى // ولو باخد مكملات /// وانا احترم الكلام اللى يقول المكملات لا تفعل شىء // ولكن انا سمعت انها تعمل تليف كبد على المدى البعيد مثلا لو بطلت حديد وقعدت مثلا 5 سنين وانت كنت بتاخد مكملات ممكن تعمل معاك فرق والله اعلم ويعدين يا اخوان ابطالنا القدامى لم ياخذوا اى شىء وكانوا ابطال بياكلو بيض وغذاء كويس وخلاص وتقبلوا مرورى وبجد هذا المنتدى اكثر من رائع استفدت كثيرا

sami1989
20-06-2010, 07:27 PM
اخوي المكملات اذا كانت تغذيتك ممتازه اكيد راح تعمل فارق واذا العكس فماراح تسويلك شي

مافي شي اسمه في المدى البعيد المكملات امنه 100% ومافي دراسات تثبت غير ذلك

بلنسبه للمده فجسم عن جسم يختلف وحسب نوع المكملات الي عندك وتغذيتك وتمرينك وراحتك

هذي كله لازم تكون ممتازه و مين كلك قبل ماكانو ياخذون شي ؟ اصلن قبل اسوء من الان لان كان كل شي مسموح وفي شغلات خطره وهمه غافلين دلاله الداينبول من الستينات ياخذو

مع مرور الوقت والتطور صارت في اشياء عليه رقابه وجيده ايضا وامنه بلنسبه للمكملات وحتى بعض الهرمونات