المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كمال الاجسام اختلاف حجم الجسم النص الشمال من النص اليمين

gymman
05-02-2011, 01:36 AM
السلام عليكم

اولا يا اخوان دي مشكلة كبيرة لية يعنى انا دلوقتى بمرن الذراعين زى بعض بلظبط ومفيش اى فرق بينهم يعنى دى زى دة
بس دلوقتى حجم الذراع مظبوط جدا يعنى الشمال اكبر من اليمين ب 2 ملي تقريبا هههههههههههه حاجة صغيرة يعنى بس
بس المشكلة فى التقاسيم دلوقتى الباى والتراى والكتف اكبر من اليمين بفرق واضح جدا لما بتصور يعنى
دلوقتى اعمل اية ونا اكثر تمارين اوزان حرة يعنى مش علا الاجهزة علشان الاوزان الحرة اكتر الناس قالولى افظل بكتير ونا تقريبا ساعات بجيب فى الباى والتراى عدتين زيادة فى اليمين عن الشمال علشان يفرق بس بردو هوا هوا يعنى مفيش نتايج واضحة يا ريت حد يحللي الموضوع دة
واس لو طولت عليكم يعنى بلكلام الكتير بس منتظر ردكم وشكرا مقدما

france for ever
05-02-2011, 09:20 PM
عليكم السلام و رحمة الله

مرن ذراعك الباي و التراي على الاجهزة فقط لمدة 3 اشهر حتى تتساوى اما اذا كان الفرق بسيط فالامر اعتيادي

بالتوفيق

gymman
05-02-2011, 10:30 PM
يا كوتش انا اعت اتمرن علا الاجهزة فترة كبيرة جدا انا لسة مغير من كام شهر من الاجهزة للوزان الحرة
ولما كنت بتمرن علا الاجهزة كان بردو فى فرق فى الذراعين اعمل اية فى المشكلة دي والكتف بردو يفرق والمجنص بردو يفرق اعمل اية يا كوتش ؟
وشكرا علا ردك علية فى الاول

gymman
07-02-2011, 01:53 AM
???????????????????????

gymman
07-02-2011, 05:01 PM
لسة منتظر رد باقى الكباتن

mr.911
07-02-2011, 05:29 PM
اخوي يمكن متوهم يفضل تنزل صوره

لانه البعض والكثير يتهيأله هالشي لكن بالاخير يكون اختلاف بسيط وعادي جدا

gymman
07-02-2011, 06:11 PM
الصراحة مش بعرف احمل الصور بس المهم انا مش متوهم الفرق واضح جدا وكل الى شوفنى يقولى لية اية السبب لية الذراع الشمال اكبر من اليمين ومتقسم اكثر شوية كمان
ونا قست ولقيتة تقريبا اكبر ب 1 سم بس انتا تشوف هاذة النسبة صغييييرة جدا بس الفرق واضح والباي والتراى الشمال اكبر بكتير واحلا من اليمين
فا يا ريت اى حد عدت علية المشكلة دى وحلها يقولى الحل وشكرا جزيلا ردك يا كوتش

معاذ عمران
07-02-2011, 08:48 PM
اهم اشي التركيز في التمرين يعني انو مثلا في تمرين الصدر ركز انك تحمل الوزن في كلتا اليدين ( بعض المبتدئين يكون عندهم اليد اليمنى اقوى وهذا شيء طبيعي ) لكن اهم شئ التركيز ..... وانسا لانها مشكلة عادية وبتحدث مع الجميع

gymman
08-02-2011, 03:57 AM
لا انا الصدر ما عندى مشكلة فى والمجانص اتعدلت شويتين يعنى بس فاظل الذراع كلة باى تراى وكتف اليمين اصغر من الشمال اعمل اية ارجو الرد من الكباتن

الزير سالم.....
08-02-2011, 07:02 AM
هذاي مشكله عاديه الكل بيحس في فرق في حجم عضله عن الثانيه لكن استمر وانسى الموضوع يفضل تمارس على الجهاز فتره اطول
لا تشيل هم الموضوع عادي جدا واكثر اللي معي بالصاله يشكون من نفس المشكله طبعاً في البدايه فقط وبعد فتره بيتناسق الجسم استمر ياوحش

gymman
08-02-2011, 09:22 PM
اوكية يعنى بعد فترة الموضوع بينتة طيب ممكن تقولى اعت قد اية فى الفترة دي لحد ما الاثنين انظبطو ؟

gymman
09-02-2011, 12:59 AM
ارجو الرد وشكرا

gymman
10-02-2011, 01:17 AM
لسة منتظرين ردكم يا كباتن

gymman
10-02-2011, 08:40 PM
كان الله مع الصابريني واديني مستيني رد الكباتن

gymman
11-02-2011, 12:00 AM
للرفع
للرفع
للرفع

mr.911
11-02-2011, 12:39 AM
الكباتن ردو عليك

!!!!!

Heartbeat
11-02-2011, 02:38 AM
اخوي هذا شي طبيعي انت جهتك الشمال عندك اقوى من اليمين او البعض الاخر يكون عكسك
مثل مانصحك الكابتن نوار حاول تركز حاليا بالاجهزه
ودائما ابدأ بالايد الضعيفه في كل تمرين وركز على التمرين دائما واكيد انت تلاحظ ان جهتك الضعيفه ماتلعبها بتركيز مثل
الجهه القويه وهذا طبيعي تحصل ولذالك ابدأ دائما بالجهة الضعيفه حتى تتساوى العضلتين وكل الشباب مرو على ذالك وانا مازلت
امر بذالك لكن مع الوقت سوف تتحسن الامور ولا تقول لي كم فترة هذا الوقت لأن هذا في علم الغيب

gymman
11-02-2011, 03:50 PM
اةةةةةةةةةةةةة
طيب اوكية متشكر يا كابتن واسف لو طولت عليكم يا جماعة واوكية متشكر جدا بس المستغرب اية الى دخل الكتف انا بلعب دنابل وبار وكدة كلة بي ايدي الاثنين لا بردو فى كتف احسن من الثاني هههههههههههه مش مهم بس شكرا يا كابتن

Heartbeat
12-02-2011, 12:06 AM
شوف اخوي انت يا انك تنزل صورة لينا عشان نشوف مشكلتك بدال مانخمن ونحاول نساعدك على امر ممكن يكون بسيط
بس انت مكبر الموضوع

او انك تقتنع بكلامنا وتمشي عليه
واذا مو مقتنع بالكلام اللي نقوله لك لا ترجع وتسأل نفس السؤال مره اخرى لأننا لا نملك الا نفس الاجابه انت في جواب في بالك وعاوزنا نقوله لك مثلا

اما عن قصة اي دخل الكتاف شلون يعني ايه دخل الكتاف انت لو تتمرن اكتاف وانت الايد اليمين ضعيفه عندك بالتاكيد راح يتأثر الكتاف
لأنك تمرن الكتاف من خلال الايد ولا انت ترفع الدانبل او البار بكتافك فقط

gymman
12-02-2011, 12:55 AM
انا اسف بس مش بعرف انزل صور
اة ودي حاجة تمارين الاكتاف مالها بقى كلها تنابل وبارات وبلذراعين والتركيز واحد والتكرارات واحدة انا مش عارف يمكن علشان انا اشول يعنى بستعمل ايدي الشمال اكتثر من اليمين بكثير دة السبب انو ايدي اساسا اليمين ضعيفة يعنى ولا اية مش فاهم والله ما عن العضلات فى الايدي اليمين علميا فيها عضلات اكثر من الشمال بس والله مش عارف انا اساسا ضعيفا من اليمين من ناحية العضلات ولا من اية

Heartbeat
12-02-2011, 01:49 AM
شوف اخي
تقدر تنزل صورة من اي موقع خاص بتنزيل الصور ادخل قوقل واكتب تنزيل صور واختار اول موقع يطلع ليك
وراح تعرف من خلال الموقع ازاي تنزل صور من جهازك للنت وبعديها اخذ الرابط بتاع الصورة اللي ليك
من نفس الموقع وانسخه لينا هنا

لكن مثل ماقلنا لك هذا طبيعي بالبدايه ان الجهه اللي انت اقوى فيها بيبان العضل فيها اسرع من الثانيه
يعني انا بالسابق عضلة الباي عندي باليمين اضخم من اليسار بسبب اني اقدر اركز على اليمين افضل من اليسار
وبعد فترة حصلت لي اصابه بالكوع اليمين وانقلبت الايه مازالت اليمين اضخم بس حاليا شكل الباي للايد اليسار
افضل والعضله مصقوله افضل من اليمين شوف بسبب اصابه انقلبت الامور :)
وبعدين قبل فتره انا كنت اتفرج على مسابقة لكمال الاجسام وكان احد المتسابقين عنده الكتاف وحده اضخم من الثانيه وبشكل واضح
شوف بالنهاية العضله ليها حد بالتقسيم توصله وتوقف بعديها الايد الجهه الضعيفه راح تلحقها :)

gymman
13-02-2011, 12:58 AM
خلاص انا هفظل زى ما انا واحاول انى اركز عليها اكتر من كدة وشكرا سلام يا كابتن

abusamara
14-02-2011, 07:12 AM
اذا الفرق بسيط فاهذا شي طبيعي لان الانسان لازم تكون فيه جهه اقوي من الثانيه عرفت والشي الثاني انت شكلك في التمرين تطالع بالمرايه من جهه وحده حاول تكون امام المرايه بالضبط
وفي شي بس اعذروني اقوله وان شالله يكون نصيحه اي احد يمارس العاده السريه بتكون جهه اكبر وافضل تقسيم من الجهه الثانيه ( معليش سووووري ) بس الحق ينقال لتعم الفائده ياوحش

حاول تركز بكل عضله وتعطيها حقها بالتمرين ولا تشد علي وحده وتخلي التانيه اوكي ياجي مااااان ان شالله اتمني نشوف المستوي اللي وصلتلو عشان كمان نتحمس

gymman
14-02-2011, 10:33 PM
انا الحمد لله ما امارس هاذة العادات السئية بس اية الى دخلها بلموضوع انا اول مرة اعرف كدة

بس خلاص اوكية انا هاحاول انى اركز علا الاجهزة تانى او هاشوف اى حل تاني وشكرا