المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : التغذية بخصوص L-Carintine فى الضخامة الصافية

ryko
12-08-2011, 04:02 PM
معلومات المتقدم بالاستفسار :

الطول :1.85 متر
الوزن : 96.5 كيلوجرام

نسبة الدهون : 24%

و الاستفسار كالتالي :
السلام عليكم

من فضلكم عايز أعرف فيه مشكلة لو إستخدمت l-carintine خلال فترة الضخامة مع العلم إن هدفى ضخامة صافية و إن معظم الدهون اللى فى جسمى على المعدة و المؤخرة و الأرداف؟

هل ممكن أن يقوم الإل كارنيتين بحرق هذه الدهون دون التأثير على الحجم العضلى سلبيا؟

و هل ححتاج عمل تمارين غير تمارين الحديد لتنزيل هذه الدهون فى هذه المناطق؟

على حد علمى إن الإل كارينتين بيحول الدهون لطاقة

Crsa7
12-08-2011, 05:28 PM
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

اخوي ابغي اقول لك شي بالبدايه، ليش قبل ما تبدأ بالضخامه الصافيه تقوم بانزال نسبه الدهون عندك الى المستوى المطلوب او اللي تحسه تمام (عاده -14%) وبعدها تبدأ بالضخامه الصافيه وانت مرتاح؟؟

لأن بشكل عام عباره (ضخامه + انقاص دهون) ما تركب مع بعض، يا انك تضخم يا انك تنشف
لأن للضخامه طريق خاص وللتنشيف طريق اخر وانت عارف هالشي

فانصحك انا انك تبدأ تنشف اول وبعدين ابدأ بمرحله الضخامه الصافيه، وما اذكرك اهتم بغذائك لجل توصل لمستوى الدهون المنخفض
وبالنسبه لغير تمارين الحديد في حرق الدهون، فعندك الكارديو، واحسن شي عندك الجري بنظام الفواصل او ما يعرف باسم HIIT راح يحرق لك الدهون بسرعه قياسيه ان شاء الله بشرط الانتظام ببرنامج غذائي

بالتوفيق

ryko
12-08-2011, 05:56 PM
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

اخوي ابغي اقول لك شي بالبدايه، ليش قبل ما تبدأ بالضخامه الصافيه تقوم بانزال نسبه الدهون عندك الى المستوى المطلوب او اللي تحسه تمام (عاده -14%) وبعدها تبدأ بالضخامه الصافيه وانت مرتاح؟؟

لأن بشكل عام عباره (ضخامه + انقاص دهون) ما تركب مع بعض، يا انك تضخم يا انك تنشف
لأن للضخامه طريق خاص وللتنشيف طريق اخر وانت عارف هالشي

فانصحك انا انك تبدأ تنشف اول وبعدين ابدأ بمرحله الضخامه الصافيه، وما اذكرك اهتم بغذائك لجل توصل لمستوى الدهون المنخفض
وبالنسبه لغير تمارين الحديد في حرق الدهون، فعندك الكارديو، واحسن شي عندك الجري بنظام الفواصل او ما يعرف باسم HIIT راح يحرق لك الدهون بسرعه قياسيه ان شاء الله بشرط الانتظام ببرنامج غذائي

بالتوفيق

أشكرك على المساعدة

بس أنا بقالى فترة متبع نظام الضخامة

بس المشكلة إن جسمى من فوق مفيهوش دهون كتير الحمدلله شبه عضل صافى بس المشكلة فى شوية دهون على المعدة و المؤخرة و الفخذين عشان كدة فكرت فى ال كارنتين خلال الضخامة هل يؤثر على الحجم العضلى ولا حيبقا تركيزه على الدهون بس؟