• 0
  • مالي خلق
  • أتهاوش
  • متضايق
  • مريض
  • مستانس
  • مستغرب
  • مشتط
  • أسولف
  • مغرم
  • معصب
  • منحرج
  • آكل
  • ابكي
  • ارقص
  • اصلي
  • استهبل
  • اضحك
  • اضحك  2
  • تعجبني
  • بضبطلك
  • رايق
  • زعلان
  • عبقري
  • نايم
  • طبيعي
  • كشخة
  • صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
    النتائج 1 إلى 15 من 19

    الموضوع: :::":سلسلة الدروس المترجمة:":::

    1. #1
      التسجيل
      23-11-2003
      المشاركات
      222
      المواضيع
      45
      شكر / اعجاب مشاركة

      :::":سلسلة الدروس المترجمة:":::

      سأقوم بإذن الله في هذا الموضوع بترجمة الدروس الانجليزية واضافة الدروس العربية التي أجدها
      نبدأ على بركة الله




      [flash=http:www.mao396.jeeran .com/al-hbshi.swf]WIDTH=400 HEIGHT=200[/flash]

    2. #2
      التسجيل
      23-11-2003
      المشاركات
      222
      المواضيع
      45
      شكر / اعجاب مشاركة

      مشاركة: :::":سلسلة الدروس المترجمة:":::

      بسم الله الرحمن الرحيم
      ::الكرة البلورية::

      هذا الدّروس ستظهرك طريقة سهلة لعمل كرة بلّوريّة .

      حدّ أقصى الريسيست الأوّل اليختار شيء الكرة ثمّ خذ مؤشّرك و اعمل كرةً مصنّفة لطيفةً .



      الآن اضغط على المتر أن يثير المحرّر المادّيّ و يختار مادّةً غير معدّلة رماديّةً عاديّةً و افحص ثلاثة معلّبين دار إلى أسفل



      الآن يجب علينا أن نعمل انعكاسًا لطيفًا . يذهب عمل هذا إلى الخرائط في محرّرك المادّيّ و يفتحه . ثمّ انعكاس الفحص, و نقرة كانوا يقول لا أحد إلى اختار هو الصّورة الّتي تريد أن يعكسها . للفهم البطريقة صحيحة يحقّق أنت ستحتاج لشيئ ما الّذي هو لون كروم لامع . إذا جاء فيرجن لماكس بالموادّ الّتي عملها ينقّب من اختار مادّة الكروم إلى أسفل



      الآن نحتاج لإعطاء الكرة يستشفّ من العاطفة . يذهب عمل هذا إلى الخرائط, و تشيكك أوباسيتي و كانوا يقول لا أحد كلسيك و اختار النّقص



      الآن استعرض ثانية للكون الألوان المادّيّة الآن أنت عُمِلْتَ جميعًا, عندما قُدِّمَ أنت ينبغي أن يحصل على صورة قريبة جدًّا من ذلك الّذي إلى أسفل



      انتهى الدرس الأول




      [flash=http:www.mao396.jeeran .com/al-hbshi.swf]WIDTH=400 HEIGHT=200[/flash]

    3. #3
      التسجيل
      05-11-2004
      المشاركات
      746
      المواضيع
      78
      شكر / اعجاب مشاركة

      مشاركة: :::":سلسلة الدروس المترجمة:":::

      مشكور اخي على الدرس و وان شاء الله تواصل.

      بس اخي احب اقولك انه اللغة مكسرة
      يعني لا تعتمد على المترجمات مثل الوافي والكافي .
      بل اقراء الدرس ثم ترجمه انت إلى انجليزي بدون تدخل اي برنامج إلا
      ترجمة المفردات التي لا تعرق معناها ترجمها .
      وشكرك على جهودك.

    4. #4
      (كنان) غير متصل عضو مميز في منتدى الثري دي ماكس
      التسجيل
      12-08-2004
      المشاركات
      1,584
      المواضيع
      78
      شكر / اعجاب مشاركة

      مشاركة: :::":سلسلة الدروس المترجمة:":::

      مشكور على الجهد هذا مع أني أعرف أن مثل هذا العمل متعب
      لكن مثل ماقال الأخ اللغة تعبانة جدا ومن الأفضل أن تتبع نصيحته حتى توصل المعلومة بطريقة أفضل
      وأتمنى لك التوفيق

    5. #5
      التسجيل
      23-11-2003
      المشاركات
      222
      المواضيع
      45
      شكر / اعجاب مشاركة

      مشاركة: :::":سلسلة الدروس المترجمة:":::

      المشكلة أني ما أفهم بالانجليزي
      خلاص ما في مشكلة اذا مر مشرف على الموضوع يا ريت يحذفه




      [flash=http:www.mao396.jeeran .com/al-hbshi.swf]WIDTH=400 HEIGHT=200[/flash]

    6. #6
      التسجيل
      05-11-2004
      المشاركات
      746
      المواضيع
      78
      شكر / اعجاب مشاركة

      مشاركة: :::":سلسلة الدروس المترجمة:":::

      لالالالا لا تبطل الدروس خليك على لهجتك احسن من مافي
      بعدين الدرس مفهوم بس ردت اوضح لك.

    7. #7
      التسجيل
      08-12-2004
      الدولة
      Turkey-Istanbul
      المشاركات
      3,393
      المواضيع
      367
      شكر / اعجاب مشاركة

      Cool مشاركة: :::":سلسلة الدروس المترجمة:":::

      هههههه
      محاولة جيدة والله ...

      خلص أخوي mao هات الدروس وأنا أساعدك إن شاء الله ...

    8. #8
      التسجيل
      23-11-2003
      المشاركات
      222
      المواضيع
      45
      شكر / اعجاب مشاركة

      مشاركة: :::":سلسلة الدروس المترجمة:":::

      تمام أنا بحط الدرس بالانجليزي وانتم عليكم تترجموه




      [flash=http:www.mao396.jeeran .com/al-hbshi.swf]WIDTH=400 HEIGHT=200[/flash]

    9. #9
      التسجيل
      23-11-2003
      المشاركات
      222
      المواضيع
      45
      شكر / اعجاب مشاركة

      مشاركة: :::":سلسلة الدروس المترجمة:":::

      ::الدرس الثاني::
      In this tutorial I will show you how to make a lightsaber glow effect. This was done in Max 5, so not Advanced Lighting Override was used. For the modelling part I will not insist because is really simple. So lets begin

      Assign a standard blue material to the light beam. RGB(32, 65, 140)



      Make the material self illuminated by checking the color. RGB(84, 182, 218). You can modify the illumination and the colors how you like it but these are my settings.





      To make some glow right click the light beam and in the G-Buffer, Object Channel put 2



      Now go the the Rendering - Video Post and choose Lense Effect Glow from the Add Image Filter Event



      In the Object ID put 2



      In the preferences tab you can set the properties of the glow(size, color, intensity, etc) until you get the desired glow



      Choose the button bellow to render the scene





      Now to make the object cast some light, we will use some Omni, with shadows unchecked, small intensity, and a bluish color. Play with the near and far attenuation to get the correct light.And make some copies of this along the light beam choosing Instance. Now if you modify one light, the other lights will automatically have the same settings.





      And if you choose Video Post again, here is the result:





      [flash=http:www.mao396.jeeran .com/al-hbshi.swf]WIDTH=400 HEIGHT=200[/flash]

    10. #10
      التسجيل
      08-12-2004
      الدولة
      Turkey-Istanbul
      المشاركات
      3,393
      المواضيع
      367
      شكر / اعجاب مشاركة

      مشاركة: :::":سلسلة الدروس المترجمة:":::

      أمرك أخوي mao396 ...

      بسم الله نبدأ .

      هذا الدرس أكثر من رائع فهو يستخدم الفيديو بوست وهو بالأخص يستخدم هنا خاصية glow effect وهي خاصية
      تقوم بعمل توهجات على الأجسام المختاره .

      ها هي صورة العمل النهائي ....



      يالله شدوا حالكوا وخلينا نبدى ...
      في هذا الدرس مش التركيز على كيفية نمذجة السيف بقدر التركيز على كيفية الإضاءة ..
      قم الآن بإنشاء خامة جديدة Standard .. وخليها لون أزرق أو أي لون تريد ولكن هنا قم بإختيار الأزرق
      لنكمل الدرس مع بعض ... وهذه إعداداته :
      كود:
      RGB (32, 65, 140)
      كما في الصورة التالية :



      ومن الخصائص للخامة إجعلها ذاتية الإضائة :: يعني مشعة من خلال الخاصية self illuminated :
      كما في الصورة التالية :



      إذا نجحت في ذلك ستظهر لك الصورة التالية :



      **** خطوة مهمة جدا جداً :::
      يجب عليك ضبط القناه على رقم أكبر من الصفر ... فنلاحظ في الصورة التالية :



      تحت صورة المعاينة يوجد ثلاث أزرار واحدة عليها خامة رايحة لفلوبي وواحدة مربعات أبيض وأزرق
      والوسط رقم صفر ... قم بتغييره لتجعله 2 كما إختارة أو أي رقم بشرط أن تحفظه ولا تنساه
      أو يمكنك تفييرها من نفس الجسم ،قم بالنقر على الزر الأيمن للماوس وإختار الخصائص Properties ،
      ثم يظهر لك مربع حوار كما في الصورة التالية قم بإختيار الرقم 2 من خانة ال G-Buffer :



      ....

      الآن لنذهب للفيديو بوست .. من خلال قائمة Render ثم Vedio Post .
      بعد فتحها قم بإضافة المنفذ التي تريده أي يظهر في الفيديو بوست ( يجب أن يكون ثلاثي : يعني يا المنفذ
      الأخير أو كاميرا ) من خلال الرمز الموجود في شيط الفيديو بوست والذي يحمل شكل إبريق أزرق وعليه إشارة
      زي إشارة Enter .

      بعدها قم بإختيار التأثير glow effect وذلك بالشكل إللي يشبه شكل المدة ~ ، Add Image Filter Event
      وإذا نجحت في تطبيق السابق ستظهر لك الصورة التالية :



      قم الأن بالضغط المزدوج على التأثير المختار وإختر Setup لتظهر لك نافذة الإعدادات كما في الشكل التالي :



      وفي خانة Object ID ضع الرقم الذي إخترناه وهو 2 .

      ....
      في تاب ال preferences تجد إعدادات كثيرة قم بتغييرها كما في الصورة التالية :



      ويمكنك رؤية المشهد بواسطة الزرين Previw و VP Queue .
      قم بالضغط على OK .

      وأخيراً قم بالضغط على إشارة الرجل الذي يركض كما في الصورة التالية :




      لتظهر لك الصورة النهائية كالتالي :



      ...........................................................................................

      بيحكيلنا الكاتب الآن أنه إذا أردت الحصول على وهيج بإنعكاسات على الأجسام يمكنك عمل
      ذلك ولكن بواسطة الضوء العادي يعني Omni .
      وذلك كما في الصورة التالية والإعدادات اللي فيه :



      بتطلع معك الصورة النهائية بدون الفيديو بوست كالتالي :



      وإذا نفذنا الفيديو بوست الآن تظهر بالشكل النهائي :



      وهيج مع إضاءة ...

      تحياتي للجميع .. وتمنياتي لكم بالتطبيق الحار مع اللهيب :vereymad:

    11. #11
      التسجيل
      05-11-2004
      المشاركات
      746
      المواضيع
      78
      شكر / اعجاب مشاركة

      مشاركة: :::":سلسلة الدروس المترجمة:":::

      مشكور اخ mao396 على الدرس ولا تتوقف ابدا دروسك جميلة جدا.

      واشكرك اخ اسامة على الترجمة .

    12. #12
      التسجيل
      23-11-2003
      المشاركات
      222
      المواضيع
      45
      شكر / اعجاب مشاركة

      مشاركة: :::":سلسلة الدروس المترجمة:":::

      والله باين يا أخ اسامة حتعبك معاي كثير
      بس والله انك أستاذ
      وشكرا لكل من مر على الموضوع وحط رد فيه وأي شكر يكون للأخ أسامة لأن الصراحة هو الي راح يتعب




      [flash=http:www.mao396.jeeran .com/al-hbshi.swf]WIDTH=400 HEIGHT=200[/flash]

    13. #13
      التسجيل
      08-12-2004
      الدولة
      Turkey-Istanbul
      المشاركات
      3,393
      المواضيع
      367
      شكر / اعجاب مشاركة

      Cool مشاركة: :::":سلسلة الدروس المترجمة:":::

      الشكر لله ثم إلك ... إنت اللي جبت الدروس وجبت الفائدة معاك

    14. #14
      التسجيل
      23-11-2003
      المشاركات
      222
      المواضيع
      45
      شكر / اعجاب مشاركة

      مشاركة: :::":سلسلة الدروس المترجمة:":::

      الدرس الثالث
      Go in the front view and select spline > line
      Option corner, bezier and draw a spline similar to the one in the image. If you want you may download the spline already done. Below the spline in the image there’s the spline with the lathe modifier





      Once you’ve finished with the spline go in to the modifier panel and select lathe and as parameters y and min.
      check weld core and increase the number of segments to 20 (this is to have a smooth effect).
      Then convert the shape into an editable poly.
      Now we have to set up the pivot point. Go Hierachy > pivot > affect pivot only > center to object.
      Once we have centered the object to work better with the construction of the shape it’s a good practice to center the object to the “world”.. i.e. your grid center point.
      Click F12 on keyboard and set X, Y, and Z to 0.

      Create a sphere with auto grid in the center of your piece. To be sure that your sphere is at the right point click again F12 and set X and Y to 0 (do not change Z value).



      Now go in the front view. And select spline > line, draw a shape like in picture.



      Once you’ve done, convert it into a editable poly select the front poligon extrude with an amount of 4,5



      Select the red vertex in the image then x uniform scale.

      Move down the two vertex at the bottom of your recent shape



      Then, select the “mirror” tool, and y copy with offset value to 0



      attach all the shapes and you’ve done





      [flash=http:www.mao396.jeeran .com/al-hbshi.swf]WIDTH=400 HEIGHT=200[/flash]

    15. #15
      التسجيل
      23-11-2003
      المشاركات
      222
      المواضيع
      45
      شكر / اعجاب مشاركة

      مشاركة: :::":سلسلة الدروس المترجمة:":::

      الدرس الثالث
      This tutorial will give you an overview of what effects you can
      achieve with translucency.
      Translucency simulates the effect of so-called scattering. This basically means that light coming from behind the object a) shines through to a certain amount (and with a certain color tint coming from the object) and b) is reflected inside the object back to the light source.



      Please note that in 3DSMax neither the Translucency material nor the translucency parameter from the raytrace material does “real” translucency. Both effects are for example not dependent on object thickness and only simulate forward scattering. So a lot of tweaking needs to be done to get realistic effects.

      Effect no. 1: Shadows from behind

      The first thing where we’ll work with translucency are shadows from behind the translucent object. Examples are leaves or sheets of paper illuminated from behind. For an extreme example see fig. 2. Without translucency the image would loose the main part of its information because the woman is only visible through her shadow.



      I’ll show the setup on a very simple example instead of the scene above, but the workflow is exactly the same. Also I’ll work with a raytrace material, not with the Translucency shader from the standard material but the settings are not different at all.

      Create a new scene and throw in a teapot , and a plane. It doesn’t matter which side your plane is facing to, we are going to make it two-sided anyways.

      Now create a spotlight with shadow mapping on behind the teapot shining on the plane and a second light in front of the plane (just to make sure we see anything at all). Choose a viewpoint like the one in the screenshots.



      Open the material editor and assign a two-sided raytrace material to the plane. If we render the scene now we see a nice gray plane and perhaps a part of the teapot (depending on the point of view you choose).
      No matter what you are going to do now with your plane material the scene won’t look realistic
      So we open up the material editor again if it isn’t still open and expand the “Extended parameters” tab from the raytrace material. Hit the colorfield behind “Translucency” and choose a light gray.



      Render again. You should see the shadow from the teapot shining through (if you don’t see the shadow, go back and make sure you have shadows turned on for the spotlight).



      That’s it! The same technique was used for the picture with the woman above and can also be used for leaves, newspapers, etc.
      But that’s not all what can be done with translucency. Think of a torch lit from inside, so here’s



      This is what we called “forward scattering” at the start of this article. In real life it can be observed in materials like wax, milk, marble, etc. (essentially all non-metallic surfaces but in most cases the effect is to subtile to notice, for example wood).
      What happens in case of forward scattering is light entering the material is scattered around and leaves the object at a nearly random position on the opposite side.

      Let’s see an example. Create a new scene and throw in a teapot and a point light behind it. As we just want to observe the translucency don’t create a second light this time. Also don’t enable shadows for the light (I’ll come to this later).



      Now apply the material we created for the plane in effect no. 1 and render.



      Remember what I said about object thickness and that 3DSMax won’t take it into account in respect to translucency? That’s what we can observe here. But we can simulate it with the right light setup.
      So switch to the light properties and enable “Far attenuation”. Choose “Start”- and “End”-settings like shown in the screenshot below.



      Render.That’s better.



      One thing about lighting a whole scene with a few translucent objects and shadows. As we use the light attenuation to simulate object thickness the light is zero or near zero behind the object ("behind" as seen from the light source). So if you’d like to light up the rest of the scene (which will be true in most cases), you’ll need to create a second light at the same position as the one for the translucency and “Exclude” the translucent object from this second light. For the shadows: It needs a lot of effort to get shadows on translucent objects. Tweak around with the shadow color and density to get the effect you’re looking for.




      [flash=http:www.mao396.jeeran .com/al-hbshi.swf]WIDTH=400 HEIGHT=200[/flash]

    صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

    ضوابط المشاركة

    • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
    • لا تستطيع الرد على المواضيع
    • لا تستطيع إرفاق ملفات
    • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
    •