السلام عليكم
هذي اول مشاركة لي في هالقسم اتمنى انها تعجبكم
نبدأ
شخصيات القصة:
لجين:اللى هى انا ودلعها جوري
مامتى: ام جوري
بابتى:ابو جوري
اخوانى:اخوان جوري
خالة لجين: ام بسمة
بسمة:بنت خالة لجين
ام محمد:جارتنا
ام علي:ام العريس الدوب
علي:العريس الدوب
الشغالة
الطيار
الشرطة
تبدا القصة
ام جوري:جووووري بسرعة بتجينا خالتك وبسمة
انا:طيب مو اليوم بيجى الدووب يشوف بسمة في بيتهم
مامتى:لا تقوولين دووب بعدين ترفضةبسمة ام علي بتيجي عندنا وعلى بيشوف بسمة عندنا
انا استانست بتفرج عليهاخخخخ ماما ليش سمو هذيك الاكلة ام علي؟ليكون ام العريس اخترعتها
مامتى:ذا وقت الاسئلة روحى جهزي مكان الشووفة
انا:وانتى وش بتسوين
مامتى:بسوي بسبوسة
انا: يميميم
رحت اجهز مكان القزة الشرعية
انا:بخليهم يجلسون جنب بعض خخخخ
ابوى:بلا لقافة لاعلم امك بعديهم شوى كيف بيشوفون بعض
انا:انا علشان تشوف كرشته وبعدين بسمة نظرها ضعيف
ابوى:انا ابغى اعرف من فين جبتى هذا الذكاء
انا:ما يحتاج سؤال وارثتة منك
ابوى:ايش
انا:سلامتك يا احلى بابا
ابوى:عاش المصرف بروح عند الغنم اصرف لي
يا حرام من يوم ما تقاعد ابوى برتبة كونكيل اخذ الغنم يدربهم تدريب عسكري
الموهم جت بنت خالتى وقاعدة اعبي راسها كلام
انا:بسمة لا تلبسين طرحة ولا تخلين احد يدخل معك احسن علشان تاخذين راحتك
بسمة:بس انا اخاف
أنا:ليش بتقابلين فيل<--تلمح
بسمة:جوري ادخلى معاي
انا:اصلا انا داخلة داخلة
تررررررررررررن
انا:اما صوت جرسنا ذا كنة صوت جرس زوال الخطر حق الحرب اكيد ام علي جت
بسمة:خاااااايفة
انا:لا تخافين انا معاك
بسمة:طمنتينى<-- تتريق هي ووجها
طلعت ام علي
مامتى:اهلين نورتى يا حبيبتى
خالتى:اعذرنى تعرفين بيتنا يعيدون ترميمة <--حشا متحف ذا مو بيت
ام علي:تسلمين يا عمري ام جوري زي اختى والله اهم شي علولي<-تدلعة
يشوف العروسة
انا:ايووووة<-متحمسة
مامتى :وين العريس؟
ام علي:خلوة ياخذ راحتة يحب يطلع الدرج بيشويش<--امحق تصريفة
انا:ايوة اليوم اخواتى رسمو ع الجدار لوحات تشكيلية يمكن قاعد يتفرج عليها
--------------
امى: جوجو قولى للشغالة تسوى قهوة مرة ثانية وتحط صحن بسبوسة ثانى
انا:لاتنادينى جوجو احس انى دبدوب وبعدين هذى ثالث قهوة بتسونها خلاص كافي بتنفقعون وبعدين انتى مسوية صينيتين بسبوسة ما بتبقين لنا<--مفجوعة
امى:وش اسوى في على الظاهر ان الرسمات عجبتة<--ياعمري ع مامتى مصدقة
بلاش فجعة لاتسمنين
ام علي:مين اللى سوى البسبوسة
مامتى:بنتى جوري
انا اقز امى (بصوت منخفض):الكذب حرام
مامتى:خلك ساكتة يمكن عندها عريس
انا:ليش قاعدة ع راسك انا حدى اطبخ شكشوكة....
اخواتى:للووووش <--يزغرطون العريس جا هيييه
كل هذا صار وبسمة تستنا العريس
روحت لبسمة لقيتها نايمة
انا
عند اذنها)للللوووووووش بسمة:صنق فقعتى اذنى
انا :العريس جا يشوفك
وبعد مداولات لعدة ساعات اقتنعت ام على انى ادخل معاهم وهي تكمل شرب قهوة<--ما شبعت
دخل العريس
دوووووف دووووووف<--صوت الخطوات
بووووووووووووووم<--صوت الجلسة ع الكرسي
دوووووووووووووج<--صوت الكرسي لمن انكسر
علي:الجلسة ع الارض اريح<-ما يعرف يصرف
انا:بسمة ارفعى راسك حياتى علشان يشوفك علي<--غرضها غير سوى
بسمة رفعت راسها وبعدين
قامت تبكي وانحاشت وهى تقول:ما ابية ما ابية <--فيلم هندى
انا:خيرها في غيرها<--وش ذا صارت مسابقة
علي:بعد كل ذا المشوار ترفضنى الله يعينى
انا:امين خخخخ
راحو ام علي وولدها بيتهم وما نسو ياخذون صينية البسبوسة بس الحمد لله بقو لنا صحن واحد
وخالتى وبسمة ع المستشفى وحدة جتها تخمة من القهوة والثانية صدمة عصبية
---------------------------
بابتى جا يسمع السالفة...
الا صوت انذار قدوم الخطر اشتغل.. ابوى قال بروح انام اخوتى انحاشو فوق السطح انا عندى مذاكرة<--من زود النصب لا دراسة ولا يحزنون الشغالة مدااام انا ابى اروح اندونيسيا..
كل ذا علشان جارتنا ام محمد جت
ام محمد( بصوت مبحوح):السلام عليكم موجودين
امى:الله يحيك هلا عيووونى وعليكم السلام
ام محمد:ام جوري الناس يردون السلام اول شئ بعدين يرحبون
امى:ان شاء الله
ام محمد:انطقى هاء لفظ الجلالة بالهاء مو بالتاء
امى:؟؟!!سلامتك حياتى
ام محمد:الله يسلمك وش فيها جوري نايمة بالصالة
امى:كانت تذاكر بعدين نامت
ام محمد:مو صح ما قبلوها الجامعة
امى:صح بس هي تذاكر علشان تقدم اختبار قبوول في جامعة هارفرد
ام محمد:ايووووة هذيك اللى في موزنبيق
امى:ايووة هذيك ما غيرها
ام محمد :خلينا نتقهوا في الدرج
امى:ليش؟
ام محمد:ابغا اشوف الدرج انتو سويتو تعتيق
امى(مستانسة):ايوة