• 0
  • مالي خلق
  • أتهاوش
  • متضايق
  • مريض
  • مستانس
  • مستغرب
  • مشتط
  • أسولف
  • مغرم
  • معصب
  • منحرج
  • آكل
  • ابكي
  • ارقص
  • اصلي
  • استهبل
  • اضحك
  • اضحك  2
  • تعجبني
  • بضبطلك
  • رايق
  • زعلان
  • عبقري
  • نايم
  • طبيعي
  • كشخة
  • صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
    النتائج 1 إلى 15 من 26

    الموضوع: [كلام] عودة و امنية و وعد

    1. #1
      التسجيل
      22-06-2005
      الدولة
      مصر
      المشاركات
      1,523
      المواضيع
      70
      شكر / اعجاب مشاركة

      Arrow [كلام] عودة و امنية و وعد

      السلام عليكم

      اولا اعرفكم بنفسى لاننى احس بأن هذا ليس المنتدى الذى كنت أتابعة من ثلاث سنين
      انا أحمد صقر ... هاوى فى مجال صناعة الألعاب لا أكثر ولا أقل و لا أريد ان تعرفوا عنى أكثر من هذا "الكلام ده للجداد ^^" .... كنت قد اعتزلت المنتدى منذ فترة
      ولكن الذى أعادنى مرة اخرى هو حاجتى إلى التواصل مع ناس برغبون فى دخول مجال اعتقد بأنى قد أستطيع ان أساعدهم فى دخوله وانا معهم .. المهم .... لكى أجعل الموضوع "قانونى " سأطرح موضوع للمناقشة هنا .

      الأول : هو مدى جدوى التواجد فى القسم ده و مدى تخصصية المنتدى .
      الثانى : هل يساعدكم هذا القسم فى تطوير مهاراتكم أم تشعروا بأنكم تضيعوا أوقاتكم فى الكلام بلا فعل .
      الثالث : لاحظت تجدد الدم فى المنتدى واختفاء معظم الأعضاء السابقين اللى بالطبع كان عنده خبره كافية وبالتالى المنتدى بيدور فى دايرة وكل مايتقدم يعود لنفس البداية و إن حدث تطور بسيط ؟؟ .. ممكن نناقش أسباب ترك الأعضاء القدامى للمنتدى "مع الملاحظة انى واحد منهم " ... على العموم انا مش هكتب رأى إلا لما أشوف آراء البنى آدمين اللى هنا

      يلا .. قلنا بتفكر فى إيه ..

    2. #2
      التسجيل
      22-06-2005
      الدولة
      مصر
      المشاركات
      1,523
      المواضيع
      70
      شكر / اعجاب مشاركة

      رد: [كلام] عودة و امنية و وعد

      أما بخصوص الأمنية فهى اننا نحترم نفسنا && .... ونقتنع بأننا متغير مش ثابت بمعنى اخر اننا مش هنفضل على حالنا سواء فى أفكارنا أو قدراتنا أو طموحنا و ده عذر لكل واحد فى أى حاجة بيعملها و لكن مش عذر لثبوته و جموده ... فى الفترة اللى سبت فيها المنتدى ... اتغيرت فيها تقريبا 180 درجة ... كل حاجة اتغيرت ... الخلاصة ... انا ملاحظ ان فيه عيب فينا كشعوب العالم المتأخر اننا حاطين فى دماغنا ان الغرب مثال للكمال و القوة واحنا مثال للعجز والتخلف .. عشان كده بنحاول نقلده فى حاجات فرعية ملهاش علاقة بالتقدم الحقيقى .. للأسف احنا مش مقتنعين ان فيه فرق بين التقدم والتغير ... التقدم تطوير للقديم .. بناءا عليه ... وقصدى بالقديم هنا ثقافتك .. مهما حاولت التشبه بالغرب مش هتكون غربى و لو قعدت تبرطم بكلام انجيلزى من النهاردة لبكرة الصبح عمرك مهتكون خواجة ... اللى عاوز أقوله ... علينا ان نعرف بأن لنا شخصية خاصة ... من الغريب اننا الأمة الوحيدة اللى لما جت تسأل عن سبب التقدم فى عصور النهضة قلنا "الصراع بين القبعة والطربوش" ؟؟؟ .. سألنا عن تغير الثقافة و العادات و نسينا الأسباب الرئيسية للتقدم ... وفى الأخر نرجع نقول إشمعنى اليابان اتقدمت عننا على الرغم من انهم بداوا معانا فى نفس الوقت عصر النهضة ؟؟؟؟؟ ... الكلام ده إجتهاده منى بعد اللى شفته ... مجرد صيغة عامة ينفع تتطبق على المجتمع الصغير بتاعنا ده "أقصد أعضاء القسم ده " .. ببساطة لو قدرنا نقرب افكارنا شوية و طورنا طرق التواصل مع بعض بتهيقلى هنوصل لنتائج أفضل .... دى امنيتى .... اننا نعقل و نركز فى الأهداف الرئيسية ونبعد عن التافه ...

    3. #3
      التسجيل
      22-06-2005
      الدولة
      مصر
      المشاركات
      1,523
      المواضيع
      70
      شكر / اعجاب مشاركة

      رد: [كلام] عودة و امنية و وعد

      اما وعدى هو ان أفرغ كل ما فى عقلى فى هذا المنتدى ان شاء الله ... و الاستعداد لمساعده كل جاد ^^ .... والآن ... ياريت أشوف مناقشتكم فى المواضيع اللى طرحتها فى الموضوع فوق .... كلامك هيعبر عن شخصيتك .. اتكلم بدون تكل وادعاء قول كل اللى بتفكر فيه اللى بجد .. كده هتقدر تستفيد أكتر .... يالله .. انا متحمس عشان أتعرف على أعضاء المنتدى ...
      سلام

    4. #4
      التسجيل
      17-04-2008
      المشاركات
      285
      المواضيع
      12
      شكر / اعجاب مشاركة
      بطاقات الألعاب

      Gamertag: takeda m

      رد: [كلام] عودة و امنية و وعد

      أهلين سنيكر وأهلا بعودتك "

      والله مثل ما قلت مشكلتنا نبغى نوصل وما نعرف كيف نوصل )) وترى ما راح نوصل لو كنا على هذا الحال هذا كلام × كلام وصدقني لو قعدنا من هنا اللين بكره نتكلم ولا احد راح يسوي أي شيء

      المشكلة إن مافي تشجيع )) -

      بصراحة أنا ماني مبرمج حبيت انخرط شوي واصمم كم لعبة بدأت استخدم الجيم ميكر ومشي الحال واحاول اطور نفسي لكن هل راح أوصل لكونامي ولا كابكوم اكيد لااااااااا

      لأنه مهو مجالي الخاص وهذا المجال اللي هو تصميم الألعاب غير مناسب في المجتمعات العربية لأنهم يستهوون الألعاب الاجنبية اكثر

      على كل حال بالتوفيق للجميع

    5. #5
      التسجيل
      17-04-2008
      المشاركات
      285
      المواضيع
      12
      شكر / اعجاب مشاركة
      بطاقات الألعاب

      Gamertag: takeda m

      رد: [كلام] عودة و امنية و وعد

      الثانى : هل يساعدكم هذا القسم فى تطوير مهاراتكم أم تشعروا بأنكم تضيعوا أوقاتكم فى الكلام بلا فعل
      انت عارف إني قبل حملت الجيم ميكر ولا عارف ايش أسوي فيه

      دخلت للمنتدى ذا وبدات اتعلم على الأقل كم حاجه وفهمت ايش الطبخه

      بصراحة انا ما سجلت في المنتدى الا عشان هذا القسم واطمح للأفضل "

    6. #6
      التسجيل
      07-12-2007
      الدولة
      من كوكب المريخ خخخخخ
      المشاركات
      370
      المواضيع
      63
      شكر / اعجاب مشاركة

      رد: [كلام] عودة و امنية و وعد

      اهلين ||Saker|| واهلا بعودتك مجدداً ....
      يا اخي السبب في عدم تقدم اعضاء المنتدى :
      1-في كتير دروس في المنتدى حتى انها صارت اكتر من المنتديات الاجنبية
      2-كل عضو تصير عندو الخبرة الكافية لصناعة الالعاب المتقدمة والعالمية في مجال صناعة الالعاب يدور على ازغر عذر لترك المنتدى <<< لا اقصد الاهانة
      3-الكسل في الاعضاء خذ مثال : ادخل على موضوع الطلبات والمساعدات تلاقي اكثر من 100 طلب نفس الاشي
      طبعاً موزع على جميع الموضوع
      انا اقتراحي لذلك : وضع فهرس لموضوع الطلب والمساعدات
      4-الجرافكس : وهذه المشكلة حاولت اقلل منها وحطيط جرافيكس كثير
      بهاذا الرابط
      منتدى صناعة الألعاب ورشة مشاريع أعضاء منتدى صناعة الألعاب
      مرجع المصادر (الغير خاص)
      5- اهلاً بك في المنتدى
      لكن ضل عندي كم سؤال ؟
      1- انت كم هي خبرتك ؟ 1-مبتدئ 2-متوسط 3-محترف
      2- على اي برنامج تعمل ؟ انا اعمل على الجيم ميكر وعلى 3dgamestudio


    7. #7
      التسجيل
      22-06-2005
      الدولة
      مصر
      المشاركات
      1,523
      المواضيع
      70
      شكر / اعجاب مشاركة

      رد: [كلام] عودة و امنية و وعد

      أهلين سنيكر وأهلا بعودتك "
      صقر لو سمحت ^^ ..... انت تقريبا رابعتاشر واحد يغلط فى إسمى ^^ ... إشحال انا معرفكم بنفسى فى أول رد && ..

      والله مثل ما قلت مشكلتنا نبغى نوصل وما نعرف كيف نوصل )) وترى ما راح نوصل لو كنا على هذا الحال هذا كلام × كلام وصدقني لو قعدنا من هنا اللين بكره نتكلم ولا احد راح يسوي أي شيء

      المشكلة إن مافي تشجيع )) -
      مين اللى قالك ان الكلام مبينفعش ؟؟؟ ... فى أغلب الأوقات بيكون الكلام بداية لإستيعاب الفعل ^^ .. انت مش عايش لواحدك و معنى كده ان فيه غيرك عنده كلام ممكن يفيدك فى أفعالك && ... ببساطة انا شايف ان النقاش طريقة كويسة لتبادل الخبرات بين الأعضاء واتمنى تفعيله هنا أكتر .. نبدأ نناقش فعليا فى مجال صناعة الألعاب مش مجرد سؤال والسلامو عليكو .... ان شاء الله هحاول أبدأ ده قريب ان شاء الله .. بس هو الأول انت سألت نفسك عاوز توصل لإيه ؟؟؟

      بصراحة أنا ماني مبرمج حبيت انخرط شوي واصمم كم لعبة بدأت استخدم الجيم ميكر ومشي الحال واحاول اطور نفسي لكن هل راح أوصل لكونامي ولا كابكوم اكيد لااااااااا
      هى دى مشكلتنا .... كل واحد متوقع من نفسه انه يبقى مفيش زيه ويشتغل فى شركات كبيرة و ده هيوصلك مع الوقت لإحباط مزمن لأنك مقدرتش إمكانياتك صح وحاولت تنميها ... بدأت من الخطوة العشرين و بالتأكد هتقع لأن رجلك مش ثابته على الأرض && ....

      لأنه مهو مجالي الخاص وهذا المجال اللي هو تصميم الألعاب غير مناسب في المجتمعات العربية لأنهم يستهوون الألعاب الاجنبية اكثر
      رأى مخالف لرأيك تماما ... فى المشرق العربى .... الشعوب العربية ترفيهيه بالفطرة ... و خصوصا لو كانت أدوات الترفيه دى عربية ... بخصوص استهاوئهم للألعاب الغربية لأن مفيش ألعاب عربية أصلاً .. حاجات بسيطة وغير قادره على المنافسة ... لازمتها إيه الحكم بدرى ؟؟؟ احنا لسه فى البداية وبدل ما نقعد نحبط نفسنا .. ناخد خطوات فعلية && ..

      1-في كتير دروس في المنتدى حتى انها صارت اكتر من المنتديات الاجنبية
      الكلام ده غير دقيق ^^ ..... بس المشكلة مش فى كمية الدروس ... المشكلة فى نوعيتها و فايدتها و فى اللى بيقرأوها برضه .... الدروس عندنا بنطبقها بالنص بدون مانفهم كل حاجة فيها بطريقة منفصله بحيث نقدر نستخدمها عمليا بعدين ... انا مش عارف اشرح النقطة دى كويس بس أتمنى انك تكون فهمتها ..

      2-كل عضو تصير عندو الخبرة الكافية لصناعة الالعاب المتقدمة والعالمية في مجال صناعة الالعاب يدور على ازغر عذر لترك المنتدى <<< لا اقصد الاهانة
      متنساش انهم بنى آدمين ... وعلى رأى الحاج سامى .. منهم اللى اتجوز && و اللى سافر .... أفتكر ان كان فى عضو هنا اسمه Hico ... بصراحة خسارة كبيرة انه مشى && ... اللى عاوز أناقشة هنا أسباب تركهم للمنتدى مش اننا نلومهم .. مش معقولة يسيبوا المنتدى من غير أسباب *_*..

      3-الكسل في الاعضاء خذ مثال : ادخل على موضوع الطلبات والمساعدات تلاقي اكثر من 100 طلب نفس الاشي
      طبعاً موزع على جميع الموضوع
      حله حاجة واحده ... خلينا نتفق كلنا على اانا نرد عليهم بالطريقة دى :-

      4-الجرافكس : وهذه المشكلة حاولت اقلل منها وحطيط جرافيكس كثير
      بهاذا الرابط
      وليه ميكونش فيه تعاون مع الأقسام التانية من المنتدى ؟؟؟ ... انا نفسى نعملهم ورشة بحيث يشتغلوا Game Art فى المنتدى ده ... أعتقد ان الكل هيستفيد ....

      1- انت كم هي خبرتك ؟ 1-مبتدئ 2-متوسط 3-محترف
      مممم ..... سؤال غير دقيق برضه .... انا بقالى تقريبا أكتر تلات سنين فى الصناعة دى ... لكن قدراتى بتختلف من مجال لآخر .... بتدرج من مبتدئ لفوق المتوسط ... لكن بصورة عامة و مقارنة بالمستوى العالمى ... فأنا تحت المبتدئ ^^

      2- على اي برنامج تعمل ؟ انا اعمل على الجيم ميكر وعلى 3dgamestudio
      عندى خلفية عن معظم هذه البرامج الجاهزة لأن آليتهم تقريبا واحده ... لكن.... "دى مش كل صناعة الألعاب"

      يالله ... عاوز أشوف بقية الناس ....

    8. #8
      التسجيل
      11-04-2002
      الدولة
      سوريا
      المشاركات
      760
      المواضيع
      76
      شكر / اعجاب مشاركة

      رد: [كلام] عودة و امنية و وعد

      السلام عليكم

      أهلاً أخي Saker .. لقد طرحت العديد من النقاط و سأناقش ما أستطيع

      صناعة الألعاب هو مجال جميل جداً و لكل منا ابداعه الخاص فيه .. و لكن هذا المجال في بلادنا العربية صعب بعض الشيء و قليل من يصل إلى مستوى متقدم فيه و ذلك لعدة عوامل أذكر منها:

      1- جميع الجهود المبذولة تكون جهود شخصية بحتة لصانع الألعاب .. و هو يمارس هذا الشيء كهواية له مع المرحلة التي يعيشها ( طلاب مدارس أو جامعات أو حتى المتخرجين ) و أنا متأكد بأن الجميع يعانون من هذا الموضوع و أن دراستهم ليس لها علاقة بتاتاً بهذا المجال حتى لو كان يدرس أحد اختصاصات الحاسب في الجامعة .. فأصبح الموضوع يحتاج إلى جهد مضاعف خلال الدراسة أو العمل طبعاً مع تجاهل أيام الإجازات فهي موضوع آخر .

      2- طول فترة تعلم و انتاج لعبة ذات مستوى عالي حيث أنه قد تتجاوز 6 شهور إلى سنوات .. و خاصة لو كانت الأداة المستخدمة هي DirectX أو أحد المحركات .. مما يسبب الكثير من الاحباط أحياناً و عدم الرغبة في المتابعة .. هنا مثلاً سأريك حجم الكود المكتوب في مشروعي لمحاكاة لعبة يوغي :



      هنا استخدمت XNA Framework و هو من انتاج شركة مايكروسوفت و جاء ليسهل العمل بدلاً من الـ DirectX .. و يمكن تصويره على أنه طبقة فوق الـ DirectX و بالتالي أصبح المبرمج يتعامل مع الـ DirectX بطريقة غير مباشرة .. و رغم ذلك لا يوجد أي شيء Visual فيجب عليك فتح ملف جديد و الكتابة على صفحة بيضاء دون وجود أي أدوات .. المهم .. أردت فقط أن أنقل لك مدى طول الموضوع و فكرة عمل لعبة باستخدام هذه المكاتب و منصات العمل .

      3- عدم وجود الدعم سواءً المادي أو الاجتماعي .. و أقصد بالاجتماعي هو نظرة المجتمع لهذا المجال .. نقولها بصراحة الكل ينظر لهذا المجال بأنه مجال للصغار و أن ليس هناك أي فائدة منه ( للأسف ) .. و سأخبرك بأحد المواقف التي حدثت معي :
      كنت أعمل في أحد مكاتب صناعة البرمجيات في الفترة القريبة الماضية و كنت حينها في وقت فراغي أعمل على نفس مشروع لعبة يوغي و كان تقريباً في بداياته .. قمت بعرض ما قمت به على مديري ليراه و بعد أن شاهده قال لي : ( جميل ولكن ...!!! ) و ياليتك لو سمعت بعد كلمة لكن ماذا حدث و ماذا قال .. قام بتوبيخي و معاتبتي كثيييييراً و أني قمت بتضيع وقتي على أمور لا فائدة منها .. و كانت فكرته أن هذا المجال ليس له أي عائد مادي في مجتمعنا و لن يفيد في عملنا في البرمجة .
      هذا نموذج بسيط و هناك أمثلة كثيرة و ربما جميع الأعضاء تعرضوا لمواقف مشابهة .. و بالتالي أصبحت الضغوط ليست فقط من المجال نفسه بل من المحيطين بك و من المجتمع .

      أنا رأيي طبعاً مخالف تماماً فهذا المجال من الممكن استخدامه لصالحنا و الكل يعرف مدى انتشار الألعاب في كل بيت و بالتالي قد تكون أداة إيجابية بأن نستغلها بما يحقق أهدافنا.

      4- مشكلة اللغة الإنجليزية و المصادر .. هذه المشكلة نسبية بين شخص و آخر فهناك أشخاص لغتهم جيدة و لا يعانون من هذا الموضوع و لكن حسب ما رأيت فهناك عدد كبير يعاني من هذه المشكلة .. لا أقصد الأعضاء هنا بل أتحدث عمن أعرفهم حولي من الأصدقاء .

      هناك أمور أخرى و لكن لا أريد الإطالة عليكم .. بالنسبة لموضوع ترك الأعضاء للمنتدى فأنا أعتقد أن معظم الأعضاء الذين تركوا المنتدى كان بسبب ظروف مرت بهم .. فكل منا تأتيه ظروف تمنعه من الاستمرار أو المتابعة الدائمة للمنتدى .. بالنسبة لي فأنا سجلت في المنتدى منذ سنة 2002 و رغم ذلك مشاركاتي قليلة و لكن أستطيع القول أن فترة الجامعة أثرت عليي كثيراً فلم أعد أجد الوقت الكافي لصناعة الألعاب و لهذا ذكرت الفقرة 1 .. و أحببت الأن أن أعود قليلاً إليكم لأني إلى الأن أرى نفسي مبتدئ كثيراً في هذا المجال و ليس لدي أي عمل أو حتى مشروع قمت به بشكل كامل .

      أنا لا أريد من ردي أن يشعر الأعضاء بالاحباط فصدقوني كل شيء ممكن و كل واحد منا يستطيع أن يحقق ما يريد .. فقط نحتاج لارادة قوية و صبر .

      بالنسبة للأمنية فأنا معاك بأننا يجب أن تكون لنا شخصيتنا الخاصة بنا كمسلمين و أن لا نقلد الغرب بشكل أعمى .. و يجب علينا أن نبني بشكل صحيح لكي يأتي أشخاص بعدنا يكملون ما بدأناه لنصل إلى مفهوم الحضارة و التقدم و هما مفهومان لا ينتجان إلا عن طريق تراكم الخبرات و الأعمال خلال الزمن

      شكراً أخي Saker على الموضوع و عذراً على الإطالة .
      لا إله إلا الله
      مشروع لتعليم أساسيات لغة الـ ++C :
      -
      موضوع لتعليم الفيجوال بيسك 6 :

    9. #9
      التسجيل
      08-10-2005
      الدولة
      مصر
      المشاركات
      634
      المواضيع
      16
      شكر / اعجاب مشاركة

      رد: [كلام] عودة و امنية و وعد

      اهلا بالغالى...اظن مفيش داعى اعرفك بنفسى
      عيوب المنتدى هنا تكمن فى عيوب اعضاء جدد لا يريدون التعلم بمفردهم...ادخل على موضوع الطلبات والمساعدات تلاقى واحد كاتب سؤال هو (كيف احرك شخصية؟) وبعده سؤال ثانى (كيف اجعل الجيم ميكر ثلاثى الابعاد) وبعدها سؤال ثالث (كيف اجعل اللاعب يقفز ويطلق الرصاص ويموت وتنقص طاقته)....بالله عليك اما تدخل المنتدى علشان تساعد وتلاقى نفس الاسئلة تتعاد هل حتفضل تساعد كل عضو باسئلته المتكررة اللى اجابتها موجودة على موقع البرنامج؟؟....ده عيب فى بعض الاعضاء وهو الكسل والاستسهال بصراحة باستثناء اعضاء معينين قدروا يطوروا نفسهم وحتلاقى لهم العاب مستواهم متطور فيها
      انا كنت اقترحت عمل موضوع FAQs لحل المشكلة دى زى ما معمول بيها فى المنتديات الاجنبية لكن الظاهر الفكرة معجبتش حد....عندك انت حل للمشكة دى؟؟...وفى النهاية طمنى عليك وعلى الثانوية العامة...اعتقد ان سبب عودتك هو ان الحظر اتشال من على جهازك فى البيت..مش كده ولا ايه؟

    10. #10
      التسجيل
      22-07-2007
      الدولة
      Egypt
      المشاركات
      1,171
      المواضيع
      12
      شكر / اعجاب مشاركة

      رد: [كلام] عودة و امنية و وعد

      بسم الله
      انا راي ان المشكلة دائما عندنا كعرب ان الحماسة بتكون قوية جدا في الاول وبتنقص مع مرور الوقت
      بس

    11. #11
      التسجيل
      22-06-2005
      الدولة
      مصر
      المشاركات
      1,523
      المواضيع
      70
      شكر / اعجاب مشاركة

      رد: [كلام] عودة و امنية و وعد

      لسلام عليكم

      أهلاً أخي Saker .. لقد طرحت العديد من النقاط و سأناقش ما أستطيع
      ياااه .... تخيل كم انا سعيد لأراك مره أخرى يا أخ سنيبر ^^ ... تقريبا متعرفنيش ... لكن انا انضميت للمنتدى من هنا وانت مشيت من هنا ^^ ... انا سعيد جدا بعودتك و بالتأكيد عودتك مكسب كبير للمنتدى ...


      صناعة الألعاب هو مجال جميل جداً و لكل منا ابداعه الخاص فيه .. و لكن هذا المجال في بلادنا العربية صعب بعض الشيء و قليل من يصل إلى مستوى متقدم فيه و ذلك لعدة عوامل أذكر منها:
      فعلا .... لكن لا أجد أى داعى للتشاؤم ... بصراحة أرى جدية من بعض الأشخاص على الأقل فى مصر للوصول إلى مستوى جيد فى هذا المجال ... وأريد تذكيرك بأننا وصلنا إلى مستوى العالمية فعلا فى هذا المجال ^^ ... ألم تسمع من قبل عن محرك reality engine ؟؟؟ ألم تسمع عن فريق Timeline Interactive ؟؟؟ كله مصرى ماعدا المدير ... استخدم هذا المحرك فى صناعة محرك Unreal engine ... انا شخصيا تعاملت مع أحد أعضاء هذا الفريق .... و صنعت لعبة CellFactor يهذا المحرك :-
      http://www.gamespot.com/pc/action/ce...ml?sid=6168899

      أقرا هذه الفقرة :-
      Timeline Interactive Timeline Interactive is a software development house specializing in videogames and game engine development located in Cairo, Egypt. Timeline Interactive is led by two of the Artificial Studios co-founders who helped in the development of The Reality Engine, Monster Madness and CellFactor: Combat Training. It also played a pivotal role in developing CellFactor: Revolution, which offers a completely new style of first-person shooter gameplay – using the environment as a weapon – and it also takes advantage of the full capabilities of the AGEIA PhysX hardware. For more information visit www.timelineinteractive.com.
      بصراحة أرى ان مستقبلنا واعد .... عن نفسى ... احاول تجميع الكوادر الصغيرة فى تكوين صغير يستطيعوا من خلاله تكوين نواه لمجتمع لـ "صناعة الألعاب" فى مصر ... الفكرة لازالت فى البداية و كل عوامل النجاح متوفره ^^ ... لكن كل ما فى الأمر هو المجهود و الإيمان و "التفاؤل" ^^ ... وتوجد أمثله أخرى أيضا .. مثل شركة In|Framez المكونه من وسام البهنسى و أخيه "أعتقد أنك تعرفها" ..

      1- جميع الجهود المبذولة تكون جهود شخصية بحتة لصانع الألعاب .. و هو يمارس هذا الشيء كهواية له مع المرحلة التي يعيشها ( طلاب مدارس أو جامعات أو حتى المتخرجين ) و أنا متأكد بأن الجميع يعانون من هذا الموضوع و أن دراستهم ليس لها علاقة بتاتاً بهذا المجال حتى لو كان يدرس أحد اختصاصات الحاسب في الجامعة .. فأصبح الموضوع يحتاج إلى جهد مضاعف خلال الدراسة أو العمل طبعاً مع تجاهل أيام الإجازات فهي موضوع آخر .
      أعتقد انك تنظر فى الإتجاه الخاطئ .... الإنسان لديه قدرات غير محدودة ولا يجوز وصفها بهذا الجمود ... أعتقد بأننا لو أمنا بما نفعله .. سنجد كل الفرص متاحة امامنا و لا مانع من وجود عقبات .... هل تظن بأن هذه العقبات لا توجد فى الغرب ؟؟؟ ...


      2
      - طول فترة تعلم و انتاج لعبة ذات مستوى عالي حيث أنه قد تتجاوز 6 شهور إلى سنوات .. و خاصة لو كانت الأداة المستخدمة هي DirectX أو أحد المحركات .. مما يسبب الكثير من الاحباط أحياناً و عدم الرغبة في المتابعة .. هنا مثلاً سأريك حجم الكود المكتوب في مشروعي لمحاكاة لعبة يوغي :
      هذه النقطة أحتاج أن اتحدث معك فيها على انفراد لو سمحت ^^ ... اريد ان اعرف أكثر عن مشروعك ... أعتقد انى أستطيع أن أساعدك فى إيجاد من يدعمك او على الأقل يشاركك فى مجهودك @@ ...

      3- عدم وجود الدعم سواءً المادي أو الاجتماعي .. و أقصد بالاجتماعي هو نظرة المجتمع لهذا المجال .. نقولها بصراحة الكل ينظر لهذا المجال بأنه مجال للصغار و أن ليس هناك أي فائدة منه ( للأسف ) .. و سأخبرك بأحد المواقف التي حدثت معي :
      الدنيا كلها تسير بهذه الطريقة ... من قال لك ان هذه النظره موجوده فى كل أوساط العالم العربى .... الفكره هى ان الفئة الغالبه من العرب هى من فئة الشباب لذا كبر السن أو صغره لا تمثل مشكله لأن الشباب هو المستهلك الرئيسى للألعاب على عكس أوروبا والتى فيها نسبه كبار السن أكبر من نسبة الشباب لذا تجد فى إحصائياتهم ان كبار السن هم الأكثر شراءاً للألعاب ... فكرتى هى فى إنشاء وسط واعى من المهتمين بهذا المجال بحيث يستطيعوا ان يتناقشوا بوعى فى هذه الصناعة .... وبالأساس الإهتمام يأتى من الأفراد الذين لهم علاقة بهذا المجال و المفترض أنهم نحن بصرف النظر عن خبراتنا ... اما المستهلكين و المجتمع فهذا شئ آخر يندرج تحت الأمور العامة ... ما رأيك فى نظرة الناس للميكانيكى ؟؟؟ ....

      4- مشكلة اللغة الإنجليزية و المصادر .. هذه المشكلة نسبية بين شخص و آخر فهناك أشخاص لغتهم جيدة و لا يعانون من هذا الموضوع و لكن حسب ما رأيت فهناك عدد كبير يعاني من هذه المشكلة .. لا أقصد الأعضاء هنا بل أتحدث عمن أعرفهم حولي من الأصدقاء .
      معك حق ... ولكن هذه المشكلة يحلها الأفراد انفسهم وليس نحن ^^ ... كل ما علينا تقديمه هو النصيحه ... انا إنجليزيتى تطورت بصورة غريبة فى ثلاث سنوات ... يمكن انت ترى الفرق الكبير بين ما كانت عليه وما أصبحت عليه .... كل شئ يتحقق مع الوقت و الجهد ..

      النقاش معك الصراحة ممتع يا سنيبر ^^ .... اتمنى ان أتحدث معك على الماسنجر إن أمكن ... هناك أمور أريد أن أحدثك فيها && ...

      ____________________________

      عيوب المنتدى هنا تكمن فى عيوب اعضاء جدد لا يريدون التعلم بمفردهم...ادخل على موضوع الطلبات والمساعدات تلاقى واحد كاتب سؤال هو (كيف احرك شخصية؟) وبعده سؤال ثانى (كيف اجعل الجيم ميكر ثلاثى الابعاد) وبعدها سؤال ثالث (كيف اجعل اللاعب يقفز ويطلق الرصاص ويموت وتنقص طاقته)....بالله عليك اما تدخل المنتدى علشان تساعد وتلاقى نفس الاسئلة تتعاد هل حتفضل تساعد كل عضو باسئلته المتكررة اللى اجابتها موجودة على موقع البرنامج؟؟....ده عيب فى بعض الاعضاء وهو الكسل والاستسهال بصراحة باستثناء اعضاء معينين قدروا يطوروا نفسهم وحتلاقى لهم العاب مستواهم متطور فيها انا كنت اقترحت عمل موضوع FAQs لحل المشكلة دى زى ما معمول بيها فى المنتديات الاجنبية لكن الظاهر الفكرة معجبتش حد....عندك انت حل للمشكة دى؟؟.
      تمام ... وانا قلت حلى ..... هو انكوا تردوا عليهم بالطريقة دى :-


      ..وفى النهاية طمنى عليك وعلى الثانوية العامة...اعتقد ان سبب عودتك هو ان الحظر اتشال من على جهازك فى البيت..مش كده ولا ايه؟
      إهئ إهئ .... متفكرنيش >< .... ربنا يستر يوم النتيجة ... لا حظر ولا حاجة ... كل الحكاية انى حسيت بتأنيب الضمير انى سبت المنتدى ...

      __________________
      بسم الله
      انا راي ان المشكلة دائما عندنا كعرب ان الحماسة بتكون قوية جدا في الاول وبتنقص مع مرور الوقت
      بس
      ممم ... عندك حق .... لكن الحماسة وحدها لا تكفى .... ما رأيك فى متحمس جدا و ليس عندها خبرات ولا قدرات ولا أهداف ؟؟؟؟ فقط متحمس لفعل شئ ولكن لا يعرف ما هو .... الأهم من الحماس هو كيفية توجيهه عمليا ً ^^ ...

      المناقشة بدأت تصبح أكثر متعة .... لكن أين بقية الأعضاء ؟؟؟ أين أنت ياسامى .. يا فيصل .. يا .. يا.. @@

    12. #12
      التسجيل
      17-04-2008
      المشاركات
      285
      المواضيع
      12
      شكر / اعجاب مشاركة
      بطاقات الألعاب

      Gamertag: takeda m

      رد: [كلام] عودة و امنية و وعد

      [صقر لو سمحت ^^ ..... انت تقريبا رابعتاشر واحد يغلط فى إسمى ^^ ... إشحال انا معرفكم بنفسى فى أول رد && ..
      ولا تزل يا صقر


      مين اللى قالك ان الكلام مبينفعش ؟؟؟ ... فى أغلب الأوقات بيكون الكلام بداية لإستيعاب الفعل ^^ .. انت مش عايش لواحدك و معنى كده ان فيه غيرك عنده كلام ممكن يفيدك فى أفعالك && ... ببساطة انا شايف ان النقاش طريقة كويسة لتبادل الخبرات بين الأعضاء واتمنى تفعيله هنا أكتر .. نبدأ نناقش فعليا فى مجال صناعة الألعاب مش مجرد سؤال والسلامو عليكو .... ان شاء الله هحاول أبدأ ده قريب ان شاء الله .. بس هو الأول انت سألت نفسك عاوز توصل لإيه ؟؟؟
      كلامك هنا صحيح ولكن الكلام عن أخطاءنا لا ينفع ويا ليت لو يكون هناك موضوع خاص بالنقشاف لتبادل الآراء والأفكار بخصوص الألعاب "


      هى دى مشكلتنا .... كل واحد متوقع من نفسه انه يبقى مفيش زيه ويشتغل فى شركات كبيرة و ده هيوصلك مع الوقت لإحباط مزمن لأنك مقدرتش إمكانياتك صح وحاولت تنميها ... بدأت من الخطوة العشرين و بالتأكد هتقع لأن رجلك مش ثابته على الأرض && ....
      ما فهمت ايش أقصد أنا أقلك انا مجرد هاوي ومهما تعلمت ما راح أصنع ذيك اللعبة إللي واااو ميتل جير فهمتني اخوي الحين "


      رأى مخالف لرأيك تماما ... فى المشرق العربى .... الشعوب العربية ترفيهيه بالفطرة ... و خصوصا لو كانت أدوات الترفيه دى عربية ... بخصوص استهاوئهم للألعاب الغربية لأن مفيش ألعاب عربية أصلاً .. حاجات بسيطة وغير قادره على المنافسة ... لازمتها إيه الحكم بدرى ؟؟؟ احنا لسه فى البداية وبدل ما نقعد نحبط نفسنا .. ناخد خطوات فعلية && ..
      ترفيهية نعم ))

      لكن دعني أخبرك بقصة لاحد الأشخاص الطموحين

      شخص موهوب وهاوي أراد ان يصمم لعبة وبعد ان جد واجتهد وتعب وجاهد نفسه وبذل مجهودا كبيرا وضعها في إحدى المنتديات كان كلام الأعضاء على لعبته صفعة قوية

      ألم تعلم ماذا قالوا :- يا شيخ روووح الله يخلي كول اف دوتي " هاه ايش رايك في مجتمعنا

      بالتوفيق

    13. #13
      التسجيل
      22-06-2005
      الدولة
      مصر
      المشاركات
      1,523
      المواضيع
      70
      شكر / اعجاب مشاركة

      رد: [كلام] عودة و امنية و وعد

      كلامك هنا صحيح ولكن الكلام عن أخطاءنا لا ينفع ويا ليت لو يكون هناك موضوع خاص بالنقشاف لتبادل الآراء والأفكار بخصوص الألعاب "
      طيب .... انا هفتح الموضو ده ان شاء الله قريب .... بس مش عن الألعاب كألعاب ^^ ... ولكن عن الألعاب كتقنية (!_!)--)=-

      ما فهمت ايش أقصد أنا أقلك انا مجرد هاوي ومهما تعلمت ما راح أصنع ذيك اللعبة إللي واااو ميتل جير فهمتني اخوي الحين "
      ماشى ياسيدى ^^ ... وهو انت متخيل ان واحد اللى عمل لعبة زى ميتل جير ؟؟؟ .... بالتأكيد عمر ما واحد يقدر يعمل لعبة زى كده ^_* ... ياريت تكون فهمتنى انت @@ .
      شخص موهوب وهاوي أراد ان يصمم لعبة وبعد ان جد واجتهد وتعب وجاهد نفسه وبذل مجهودا كبيرا وضعها في إحدى المنتديات كان كلام الأعضاء على لعبته صفعة قوية

      ألم تعلم ماذا قالوا :- يا شيخ روووح الله يخلي كول اف دوتي " هاه ايش رايك في مجتمعنا
      وماالمشكلة فى رد واحد ولا إتنين ؟؟؟ ... هو مش مقتنع باللى بيعمله ؟؟؟ ولا هو بيعمل الألعاب عشان يلاقى "مشكوووووووووووووور" كبيرة فى الرد .... عاوز أقولك حاجة ... لو هو هاوى فعلا .. عمره ماهيجيله إحباط ... ببساطة لأن مايفعله هو لمتعته الشخصية أولا ^^ ....

    14. #14
      التسجيل
      17-04-2008
      المشاركات
      285
      المواضيع
      12
      شكر / اعجاب مشاركة
      بطاقات الألعاب

      Gamertag: takeda m

      رد: [كلام] عودة و امنية و وعد

      ماشى ياسيدى ^^ ... وهو انت متخيل ان واحد اللى عمل لعبة زى ميتل جير ؟؟؟ .... بالتأكيد عمر ما واحد يقدر يعمل لعبة زى كده ^_* ... ياريت تكون فهمتنى انت @@ .
      أنا اللي حاب أقلك هو إني مهما تعمقت في تصميم الألعاب ما راح أقدر أبداً إني اوصل للي وصلت له الشركات العالمية والسبب مثل ما قلت لأنه لازم يكون فيه تعاون وتسهيلات على كل فاهم ايش تقصد بالضبط وغن شاء الله تكون فاهم ايش اقصد انا كمان

      وفقك الله

      وانتظر الموضوع النقاشي الجديد

    15. #15
      التسجيل
      24-01-2006
      الدولة
      QATAR
      المشاركات
      4,098
      المواضيع
      246
      شكر / اعجاب مشاركة
      وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

      مرحبا بعودتك أخي العزيز صقر ^_________^
      رجعتك ستكون تطور كبير في قسم صناعة الألعاب واتمنى رجوع بقية الأعضاء ومنهم hico و CHALLENGER و SonOfUAE وغيرهم ^_______^
      ===============

      بخصوص نقاش بالأسألة التي طرحتها:

      الأول : هو مدى جدوى التواجد فى القسم ده و مدى تخصصية المنتدى .
      له مواسم معينه يكون نشيط على سبيل مثال أوقات المسابقات أو التحديات
      واوقات يكون نائم أو في فترة ثورة النووب بشكل مزعج ومكرر مثل كثرة المواضيع المخالفة لنفس الأسألة التي توجد في قسم المخصص لها...

      وجودة الألعاب تكون فردية بنسبة لتطور وليست جماعية قد تظهر لعبة واحدة لعضو معيا تكون حاصل الجهد والمثابرة ودروس في القسم صناعة الألعاب كلها
      (وهذا شي نادر أحيانا قد يكون غير موجود)
      و10 ألعاب تثبت انه دروس الموجوده لم يتم الأطلاع عليها للأسف والأغرب انها من صنع أعضاء لم يكونوا موجودين بالقسم حتى ولكن ان شاء الله خير.

      ولكن المحزن في أمر انه نتيجة تطور تكون قليلة ومثل ماذكرت
      تجدد اعضائة دائما ووجوه جديدة كل شهر تظهر واختفاء الأخرين لأسباب معينه أو خاصة
      وكل شخص جديد يحتاج ايضا أعادة تثقيف وتعليم من جديد كما سبقه الأخريين
      ولكن البعض منهم وليس كلهم لايكون جاد أبدا مما يسببوا أزعاج لكل شخص قام بتعليمه (أما بسبب الكسل أو عدم الجدية أثناء أكتساب التعلم)
      مثلا بعض الأفراد يطلب درس او مثال وقد يلقى من يساعدة ولكن فجأة يختفي لظروف غامضه دون أي نتيجة مما تشعر العضو انه اضاع وقته مع شخص غير جاد في مجال صناعة الألعاب ^^...

      ( الكلام لبعض وليس الكل ^___^ )

      ========================

      هل يساعدكم هذا القسم فى تطوير مهاراتكم أم تشعروا بأنكم تضيعوا أوقاتكم فى الكلام بلا فعل .
      من وجهة نظري كعضو عادي سابقا (بدون فترة رقابتي)

      أرى انه القسم يحتوي على دروس رائعة وأشياء مفيدة
      ويكفي انه يهتم بتخصص نادر تفقده معظم المنتديات الأخرى وهو مجال صناعة الألعاب
      ليس هذا فحسب بل فيه تواصل ووفرة مصادر والكثير من المواضيع وبعض تحديات الممتعة في صناعة الألعاب كالمسابقات

      وهناك عدة دروس قمت بنفسي بمشاهدتها تكفي بأن تجعل العضو بان يقوم بصناعة لعبة كامله جيدة في عدة برامج لو تحلى بصبر والمتابعه وهي تساعدة في التالي:

      Game Maker + RPG maker والغير

      قلت انها تكفي بأن تجعل العضو (الذي لايعرف شي سوى لغة العربية ) بأن يصنع لعبة بسيطة كاملة

      لاحظت تجدد الدم فى المنتدى واختفاء معظم الأعضاء السابقين اللى بالطبع كان عنده خبره كافية وبالتالى المنتدى بيدور فى دايرة وكل مايتقدم يعود لنفس البداية و إن حدث تطور بسيط ؟؟ .. ممكن نناقش أسباب ترك الأعضاء القدامى للمنتدى
      أعتقد نقطة هذه مهمة جدا جدا وتحوي الكثير من التساؤلات واعتقد اني اجبت بعضها في أول سؤال ناقشتك به ^^:

      اعتقد سبب يرجع لتجدد الأعضاء دائم هو لعدة ظروف وأهمها:


      1- بخصوص أعضاء الجدد والذين يبقون لفترات قصيرة ومن ثم يختفون:
      البعض يدخل هنا يريد صناعة لعبة كامله بدون أي تعب ويريد الكل بأن يعلمه وفي نفس الوقت فيه نوع من الكسل للأسف (noob) يتم محاولة مساعدته ولكن بسرعه يترك قسم صناعة الالعاب والغريب في الأمر انه معظم هذه الفئة لايعرفون لغة الانجليزية أبدا وقد تكون هي سبب ولكن ليست عذر مقنع فهناك دروس بالعربية في القسم وقسم طلبات والمساعدات ومواقع جووجل لتعريب والبعض منهم يريد ان يتعلم فأن علمته لايفهم ويريد مثال وان اعطيته مثال يقولك علمني لم افهمه امور غريبة حقا ولكن اعتقد بأنه عدم الجدية اثناء تعلم للأسف أو عدم محاولة اعطاء جهد أو تعاون أثناء أكتساب العلم
      نخشى بان يأتي يوم نرى أحدا يسأل يريد شخص ان يعلمه كيف يثبت الجيم ميكر X___x.


      2- بنسبة لبعض الاعضاء أو أصحاب أنتاج لالعاب في هذا القسم:
      هؤلاء الاعضاء منهم من ترك القسم بسبب طبيعة سياسة ردود الغريبة او بسبب سوء نقد الذي تم الحصول عليه :

      على سبيل المثال شخص قام بصناعة لعبة سباق سيارات يأتي شخص يقوله لعبتك ليست جيدة فلما يريد معرفة سبب يقوم شخص بأجابته لماذا لاتقوم بتصميم لعبة إسلامية أو العكس شخص يقوم بصناعة لعبة جهادية فأيتيه شخص اخر يحاول ان يساعده بطريقة خاطئه يقول له اكتفينا من هذه نوعية من الألعاب نريد شي جديد ( للأسف يجب معرفة هؤلاء الأعضاء انه هذا ليس نقد او مساعده بل هذه لعبة لها نوع خاص فمن اهتم يقوم بالعبها ومن لم تعجبه يتركها ونقد يجب ان يكون في نفس محور المخصص له لا خارجه

      مثلا لو كانت لعبة سباق سيارات يقول شخص لعبة ليست جيدة حاول ان تحسن من قوة تصادم مثلا أو زيد عدد مراحل مضامير السباق^^)

      وهذا الكلام ينطبق لما شخص يصمم لعبة 2D ويحظر شخص يقوله لعبتك فيها عيوب ولما يستفسر يقوله لانها ليست 3D
      أو الأسوء يطلب منه ترك المحرك او البرنامج ويقوم بستعمال برنامج اخر@.@؟؟
      Totally Dumb


      3- فئة الغير مسؤولين أو الجادين واصحاب كلام :

      هذه الفئة تشكل نوع من الأحباط في قسم صناعة الالعاب وهم كتالي من يقوم بأنشاء مشروع كبير وكلام واعد دون تحمل العواقب ويعد الكثير ويطلب المساعدة وفجأة يختفي وينتهي مصير مشروع بالأغلاق وبعد مرور فترة ياتي شخص أخر جديد على نفس المنوال >__<
      وفي نظري هو سبب منع مشاريع جماعية وجعل صاحب المشروع هو من يقوم ببرمجة العبة أو تصميمها.

      أو قد يكون تركهم للقسم لأمور اخرى خاصة

      ولكن ككل كما ذكرت يجب الإيمان بأن الكل هنا له اهداف مختلفة غير عن البقية
      فمنهم من هدفة أن يحصل على كلمة مشكووور ومنهم من يريد الحصول على جائزة من المسابقة ومنهم من يحب هذه الهواية عن ظهر قلب وقضائها في وقت فراغة ومنهم من يريد أن يبيعها ويكتسب من هذا المجال (مجال صناعة الألعاب)
      الكل حر في فيما يطمح أليه

      لذلك أفضل نصيحة للجميع هي
      :
      1- ان يحترم الجميع أراء بعضهم واهدافهم وطموحاتهم ( من ناحية النقد / نصائح / وفي كالشي في هذا القسم)
      2- من يريد ان يتعلم فعلا يجب ان يتعاون وان يعطي اهمية والجدية في ذلك (newbie member)
      3- تحلي بالصبر والتعاون بين جميع الأعضاء
      4- للجميع الألتزام بقوانين القسم + والمشي خطوة بخطوة ^^

      5- واخيرا اتعجب من بعض الأشخاص ^^ يعتقد بأن البرمجة هي كالشي في صناعة اللعبة:

      يجب معرفة ذلك وهو :

      انه صناعة الالعاب تسير تحت عدة امور :

      1- التخطيط والفكرة وكتابة القصة للعبة
      2- البرمجة
      3- المصادر (رسوم / صوت / مجسمات)
      4- المحرك
      5- التصميم والبناء...

      وليست فقط البرمجة فحسب ^^
      تماما مثل خبز الكعك لن تستطيع خبز كعكة بورقة المقادير فقط بدون فرن أو بيض أو دقيق ^^
      ===========================

      أيضا اتمنى بان تنظر لقوانين القسم وقوانين قسم مشاريع
      أخوي العزيز صقر ^____^
      فقط أحب أن ارى ملاحظاتك ورأيك اخي العزيز ^^
      وشكرا

      التعديل الأخير تم بواسطة PrinceOfSorrow ; 29-06-2008 الساعة 01:09 AM

    صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

    ضوابط المشاركة

    • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
    • لا تستطيع الرد على المواضيع
    • لا تستطيع إرفاق ملفات
    • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
    •