• 0
  • مالي خلق
  • أتهاوش
  • متضايق
  • مريض
  • مستانس
  • مستغرب
  • مشتط
  • أسولف
  • مغرم
  • معصب
  • منحرج
  • آكل
  • ابكي
  • ارقص
  • اصلي
  • استهبل
  • اضحك
  • اضحك  2
  • تعجبني
  • بضبطلك
  • رايق
  • زعلان
  • عبقري
  • نايم
  • طبيعي
  • كشخة
  • النتائج 1 إلى 10 من 10

    الموضوع: دورة lite-c الدرس الثالث اللوح و الصور

    1. #1
      التسجيل
      31-07-2007
      الدولة
      غامض غير معروف
      المشاركات
      335
      المواضيع
      42
      شكر / اعجاب مشاركة

      دورة lite-c الدرس الثالث اللوح و الصور

      بسم الله الرحمن الرحيم
      اولا لغة lite-c تستخد عدد فورميتات للصور مثل (pcx, bmp, tga, dds, jpg)
      ماهى الصور فى لغة lite-c ؟ بص على المثال
      كود:
      BMAP* health_pcx = "health.pcx";
      دة سطر فى كود و يجب كتابة BMAP و بعدها * كما بالميثا تسمية الصورة للبرنامج health_pcx و دة ممكن تسميها اى حاجة و يجب وضع = و بعدها كتابة اسم الصورة بين العلمتين" " زى الى فى المثال "health.pcx" و لازم مننساش عشان المحرك ميدكش رسالة خطا لازم تنهى السطر بعلامة ;

      مثلا لو كتبت
      كود:
      BMAP* test = "health.pcx";
      و طلعلى فى البرنامج و حبيت استخدم الاسكربت بعد مدة و لقيت كلة test فى اللعبة حتائل اة دة لاكن لو ستها على اسم الصورة هيبقى اسهل ملحوظة: lite-c
      كود:
      health_pcx
      و لو كتابناة كدة
      كود:
      BMAP* health = "health.pcx";
      و جيت تراجع حتتسائل دة صورة ولا متغير ولا اة و حتواجة مشكلة لو حبيت تعمل متغير بنفس الاسم فافضل طريقة هى
      كود:
      BMAP* health_pcx = "health.pcx
      الاسمين زى بعض
      دلوقتى نتنقل للصور (panels) اى لعبة فيها بنلز زى دة الى بيبقى فيها الارمورز و الاسلحة الخ......
      و حنعمل اة بالبنلز دة داخل لغة lite-c ؟
      1-البنلز الاستندرد (stander panels ) صور تظهر على العالم و بتغطى جزء منو
      2-الرقام, عناصر فى البنل تظهر على شكل ارقام او كتابة
      3-النافذة عنصر فى البنل يستخدم لاظهار خريطة بوصلة حياتك الخ..........
      4-الزراير بانلز يضغط عليها لعمل امر معين
      5-سلدر (مؤشر) يمكن ان يضع لمعرفة قيمة معينة و هو عنصر ايضا فى البنل
      6-الجسام الدوارة مثل الساعة عداد السرعة الخ......
      طيب الراجل دة بيقول اة انا مش فاهم حاجة؟ اصبر الصورة دة فهمك


      دلوقتى نفتح الاسكربت الى فى المرفقات و دة شكل الاكربت من جوة
      كود:
      ////////////////////////////////////////////////////////////////////
      #include <acknex.h>
      #include <default.c>
      ////////////////////////////////////////////////////////////////////
      BMAP first_pcx = "first.pcx"; // my first bmap
      PANEL first_pan = // my first panel
      {
      pos_x = 0;
      pos_y = 0;
      layer = 1;
      bmap = first_pcx;
      flags = OVERLAY | VISIBLE;
      }
      /////////////////////////////////////////////////////////////////////
      function main()
      {
      video_mode = 7;
      screen_color.blue = 150;
      }
      مش اكواد كتير و كل سطر فيها مشروح فى الدروس التنية شغل الاسكربت عجبتك






      المرك يرى البكسل بشفافيى ذات الالوان الاحمر و الخض و الزرق بساوى صفر

      اة دة انت قلت ان كل الكود مشروح ؟ متصبر اخى حشرح




      كود:
      PANEL* first_pan =
      {
      pos_x = 0;
      pos_y = 0;
      layer = 1;
      bmap = first_pcx;
      flags = OVERLAY | VISIBLE;
      }
      اولا مكتوب panel و بعدها first_pan الولان عند وضع اى بنل او صورة لابد من من كتابة PANEL و بعدها * عشان يقراها المحرك و first_pan دة اسم اللوحة و ممكن تسميها اى اسم بس سميها اسم تعرفو بعد مدة دة انهى لوحة و متسميهاش اسم ممكن تستخدمو فى متغير بعد كدة عشان المحرك ميدكش رسالة خطا دلوقتى بعد تحمبل الصورة بالاسكربت دة
      كود:
      BMAP* first_pcx = "first.pcx";
      عشان تستخدمها بعدين فى طرقتين اما اما
      كود:
      bmap = first_pcx
      او
      كود:
      PANEL* first_pan =



      كود:
       
      
      {
      ...
      bmap = "first.pcx";
      و انا بفضل الثانى لانو اختصر و الزم المحرك انو يستخدم الصورة على اساس بنل






      اما pos_x = 0 و pos_y = 0 فد بيلزم البنل انها تظهر فى المكان pos_y = 0 و pos_x = 0 زى الى فى الصورة






      مع تغير قيمة x او y يتغير مكان البانيل x يمين و يسار اما y فوق و تحت غير فى الاسكربت قيمة x الى 200 و y الى 300 خلية كدة


      كود:
      ////////////////////////////////////////////////////////////////////
      PANEL* first_pan =
      {
      pos_x = 200;
      pos_y = 300;
      layer = 1;
      bmap = first_pcx;
      flags = OVERLAY | VISIBLE;
      }
      /////////////////////////////////////////////////////////////////////
       
       
       
      
      
      و شغل الاسكربت و شوف الفرق




      دلوقتى انا حوريك لعبة بسيطة حلوة عندك صورة بنل بمقاس 150*130 و طلب منك انك تحطها و video_mode = 7 فى اقل كورنر فى الصورة هتقول مصيبة و انا اعرف قيمة x او y منين متستعجلش video_mode = 7 معناها ان الشاشة حجمها 800*600 يعنى طول x كلها 800 و طول y كلها 600 و دة عدد البكسيل فيهم و الصورة y=150 و x=130 يبقى موقع x = 800-130=650 و موقع y= 600-130=470 مش مصدقنى جرب و شوف اما [CODE]layer = 1;[/CODE] فدة معناة قرب البنل او بعدها عن الخلفية مسلا لو عندك حاجة layer 1 و حاجة layer=2 و فة نفس الموقع حتلقيهم فوق بعض

      الملفات المرفقة الملفات المرفقة
      التعديل الأخير تم بواسطة sparta22 ; 08-07-2008 الساعة 04:22 AM

    2. #2
      التسجيل
      31-07-2007
      الدولة
      غامض غير معروف
      المشاركات
      335
      المواضيع
      42
      شكر / اعجاب مشاركة

      رد: دورة lite-c الدرس الثالث اللوح و الصور

      للاسف الجهاز هنج و مقدرتش اكمل و دة بقيت الموضوع:
      و دة لوضع الاشياء فوق بعضها نفس فكرة rpg maker فى صنع الاشياء فوق بعضها و الاشجار المهم السطر الاخير فى الكود
      كود:
      flags = OVERLAY | VISIBLE;
      كلمة flage هنا بمعنى خصائص و دة بتستخدم للبنلز نشرح كلمة OVERLAY و دة معناة انو يوريك الشكل جزئ منالبنل من غير السواد حوليها لو مستخدمتش OVERLAY حتشوف البنل كلها و الصورة دة مقرنة بنهم الى فوق باستخدام OVERLAY و الى تحت منغير استخدام OVERLAY شوف الفرق
      و كلمة VISIBLE لجعلها مرية و العلامات ; عشان الكود يشتغل من غير اخطاء و العلامة | بتامر الرنامج انو يستخدم الامرين الى فى flage مع بعض فى نفس الوقت للبنيل
      تم
      وياريت لو المشرفين يضموهم على بعض او يخلونى استطيع اعدل علية

    3. #3
      التسجيل
      26-01-2004
      الدولة
      مصر
      المشاركات
      395
      المواضيع
      36
      شكر / اعجاب مشاركة

      رد: دورة lite-c الدرس الثالث اللوح و الصور

      يا سلام عليك ايوة كده الله ينور انت بدأت تترجم ال 25 درس بتوع لغة الأسكربت وهذا ما كنت سأفعلة مع اضافة بعض التحابيش من عندى ، انت كده تمام وماشى صح وبالتدريح ، تسلم على الشرح وتابع وارنا المزيد .

      وبالمناسبة فى مثال انا كنت عملته من فترة ولكن توقفت عن تطويرة نظرا لأنشغالى ، سأعرضه الأن على الأعضاء ليروا مزيدا من قوة البرنامج
      على فكرة المثال كله اسكربتات انا كاتبها ولم اضع فيه اى تمبلت جاهز
      يمكنكم تجربة الأزرار التالية فى المثال
      ASDW
      V اظهار الشخصية
      C للقفز
      H اخفاء الشخصية
      B يضيى الغرفة الأولى

      للتحميل اضغط هنا
      التعديل الأخير تم بواسطة Ahmedbna ; 08-07-2008 الساعة 01:39 PM

    4. #4
      التسجيل
      31-07-2007
      الدولة
      غامض غير معروف
      المشاركات
      335
      المواضيع
      42
      شكر / اعجاب مشاركة

      رد: دورة lite-c الدرس الثالث اللوح و الصور

      اخى ممكن اكون بترجم بس هو مختصر حجات و يتوهك انا بترجم و اشرح الحجات الغامضة تفصيلى و قارن بين الكود و الكود الى شبهو عشان الواحد ميتهش و مشكور على المثال

    5. #5
      التسجيل
      14-02-2008
      المشاركات
      15
      المواضيع
      0
      شكر / اعجاب مشاركة

      رد: دورة lite-c الدرس الثالث اللوح و الصور

      اخي شكرا على الدرس والدورة الرائعة اتمنا انك تكمل الدروس هكذا ^___^

    6. #6
      التسجيل
      31-07-2007
      الدولة
      غامض غير معروف
      المشاركات
      335
      المواضيع
      42
      شكر / اعجاب مشاركة

      رد: دورة lite-c الدرس الثالث اللوح و الصور

      انشاء الله اخى

    7. #7
      التسجيل
      26-01-2004
      الدولة
      مصر
      المشاركات
      395
      المواضيع
      36
      شكر / اعجاب مشاركة

      رد: دورة lite-c الدرس الثالث اللوح و الصور

      اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sparta22 مشاهدة المشاركة
      اخى ممكن اكون بترجم بس هو مختصر حجات و يتوهك انا بترجم و اشرح الحجات الغامضة تفصيلى و قارن بين الكود و الكود الى شبهو عشان الواحد ميتهش و مشكور على المثال

      انا فاهم قصدك وعلى فكرة الترجمة مش عيب بالعكس ده تميز برضه انك قدرت تترجم ، وعموما انا شايف لماساتك الأضافية فى الموضوع وتبسيطك له ، وتشكر على المجهود

    8. #8
      التسجيل
      31-07-2007
      الدولة
      غامض غير معروف
      المشاركات
      335
      المواضيع
      42
      شكر / اعجاب مشاركة

      رد: دورة lite-c الدرس الثالث اللوح و الصور

      مشكور اخى على الاطراء

    9. #9
      التسجيل
      07-06-2007
      الدولة
      العالم الافتراضي
      المشاركات
      188
      المواضيع
      40
      شكر / اعجاب مشاركة

      رد: دورة lite-c الدرس الثالث اللوح و الصور

      مشكوور اخوي على الدرس استمر والى الامام
      الدرس جميل رغم اني تعقدت ببعض الكلمات
      ننتظر الدروس القادمة ولاتوقف

      <<<>>>
      كتاب لغة سي سكريت c-script باللغة العربية

      الجزء الأول هنا

      <<<>>>



    10. #10
      التسجيل
      31-07-2007
      الدولة
      غامض غير معروف
      المشاركات
      335
      المواضيع
      42
      شكر / اعجاب مشاركة

      رد: دورة lite-c الدرس الثالث اللوح و الصور

      اغى الى عقدك الى علية و اشرحولك ثانى

    ضوابط المشاركة

    • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
    • لا تستطيع الرد على المواضيع
    • لا تستطيع إرفاق ملفات
    • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
    •