السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الى من يحب الgame maker و يحب عمل الrpg به
الدرس ده انشاء الله هيكون عن
> عمل نظام level بطريقة سهلة
> عمل quest
طبعا لازم نستخدم GML بي انا هشرخ كل خطوة باذن الله
>>>>>>><<<<><<<<<level system
الفكره:
عمل متغيرات لل level ,exp,exp limit
create event for object player
كود:global.lvl = 0 global.xp = 0 global.xp_l = 10
طبعا كل حاجة واضحه؟؟؟
step event for player
و يقريبا كلو و اضحكود:if global.xp > global.xp_l -1 { global.xp = 0 global.xp_l+=10 global.lvl += 1 }
انتهينا من نظام level
>>>>>>><<<<><<<<<quest
الفكرة معقدة قليلا لكن لنستعن بالله و نبدا
create for object nbc
كود:quest = false item_need = 0 item_coll = 0 name = "old"
quest :ده المتغير اللى هنشغل به الكويست
item_need:عدد الحاجات اللى الكويست عايزاها
item_coll:عدد الحاجات اللى جمعناها
left_pressed for nbc
لازم نضع test variable from controll tap
New Bitmap Image.bmp
و بعدين نحط هذا الكود:
لو الكويست مش شغالهكود:if quest = false { var ask; ask =show_question("can u help me") switch(ask) { case 1: show_message = ("bring me 5 black and yellow circles") quest = true item_need = 5 break ; case 0: show_message("go away") break; } }
يعمل متغير اسمه ask
المتغير ده بيظهر سؤال
case 0 =لو الاعب اختار لا
case1 = لو الاعب اختار نعم
و بعدين هذا الكودلو الكويست شغاله و الحاجات اللى جمعناها تساوى او اكثر من اللى احنا محتاجينكود:if quest = true and item_coll >= item_need { show_message("thanks") global.xp +=10 quest = false item_need = 0 item_coll = 0 }
تظهر رساله
ناخذ 10 exp
يطفئ الكويست
و بغدين نخط الكود ده
كود:if quest = true and item_coll <> item_need { show_message("iam waiting") }
لو الكويست شغاله و الحاجات اللى جمعناها لا تساوى اللى احنا محتاجين
تظهر رساله
collision event for item with object player
لو الكويست شغالهكود:if nbc.quest = true{ nbc.item_coll +=1 instance_destroy()} else exit
item_coll +1
تدمير الitem
عندى طلب صغير ارجو محدش يبخل به
اللى يستخدم الكلام ده
مش هائول يحط اسمى فى credits
بس كل و احد يستخدم ده ميبخلش عليا بالدعاء لى بالمغفرة و الرحمة
_________________________________________________
![]()






























